Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Inga x55 i reserv i vare sig Göteborg eller Malmö?

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Inga x55 i reserv i vare sig Göteborg eller Malmö?

Sitter på 492 som skulle ha avgått Malmö 16:59 men som pga sen vändning avgick 17:43 istället, och skälet till den sena vändningen var ett fel på tågsättet (ett x55) som gör att det kan gå i max 120 km/h.

Nu kom jag från Göteborg i morse (med 483, avgångstid 06:40) och det tåget hade samma problem. Antingen är det en x55-epidemi eller (betydligt mera sannolikt) har samma tågsätt gått fram och tillbaka Göteborg-Malmö under dagen – som van resenär på sträckan, just dessa avgångar, råkar jag veta att det är samma tågsätt som går i 483, 486, 491, och 492).

Detta måste betyda att (1) felet är så pass allvarligt att det inte går att reparera särskilt enkelt; och (2) att SJ inte har några reserv-x55:or att tillgå varken i Göteborg eller Malmö.

Kan Postvagnens expertis bekräfta detta?

Ombordpersonalen menar i utrop att det är bättre att köra i 120 km/h än ersätta med buss. Man kan undra om det kanske inte ändå vore bättre att köra en dubbeltur med buss (eller loktåg, eller x40, eller vad som helst som finns i reserv) och få tid att reparera tågsättet ifråga. Men jag vet inte riktigt hur sådant här fungerar, och därför får Postvagnen gärna upplysa mig också om detaljerna kring detta.

Som tillägg kan jag meddela att jag var med om precis samma sak förra veckan (8 maj), med x55:a som bara kunde gå i 120 km/h och som fick 483 och 492 att bli kraftigt försenade (492 var det redan pga elfelet i Skåne men det blev ju värre av fordonsfelet) och min paranoida sida säger mig att det är samma tågsätt som fortfarande går, och som alltså inte reparerats. Kan det t o m vara så? Är det möjligt att man fortsätter köra med defekt tågsätt och medvetet skapar dessa förseningar och följdförseningar? Eller är x55 särskilt skadebenäget? Hur länge skall vi som reser ofta med dessa tåg behöva stå ut med detta?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Inga x55 i reserv i vare sig Göteborg eller Malmö?

Tågkörning går i princip alltid snabbar än vilken bussersättning som helst. Ingen buss får köra 120km/h och avståndet är ju i princip det samma, men oftast längre i praktiken.
    X55 är hyfsat utsatta för fel, av många olika slag. Några direkta reserver av fordon finns egentligen inte någonstans.
    Det är ofta brist på X2-sätt, brist på X40, brist på lok och vagnar och brist på X55... TiB har väl ställt in tåg sen övertagandet mer eller mindre pga fordonsbrist. Även på UVEN är det ofta brist.
    Naturligtvis märks inte alltid bristerna utåt, eftersom man trollar med omloppen och snabbvänder mm, mm.

Till råga på allt är det ofta omöjligt att få tag på ersättningstrafik (bussar och taxi).

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Det underlättar inte heller att SJ och Mantena's enda X55 verkstad ligger i Stockholm. Så det är nog troligt att det är samma tågsätt som rullat Göteborg-Malmö en tid om det är ont om fordon i övrigt med.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Tågkörning går i princip alltid snabbar än vilken bussersättning som helst. Ingen buss får köra 120km/h och avståndet är ju i princip det samma, men oftast längre i praktiken.
    X55 är hyfsat utsatta för fel, av många olika slag. Några direkta reserver av fordon finns egentligen inte någonstans.
    Det är ofta brist på X2-sätt, brist på X40, brist på lok och vagnar och brist på X55... TiB har väl ställt in tåg sen övertagandet mer eller mindre pga fordonsbrist. Även på UVEN är det ofta brist.
    Naturligtvis märks inte alltid bristerna utåt, eftersom man trollar med omloppen och snabbvänder mm, mm.
    Till råga på allt är det ofta omöjligt att få tag på ersättningstrafik (bussar och taxi).
    Och i en annan tråd hävdas att ”folk med insyn” vet att X40 kommer att skrotas !
    Men är det sådan allmän kris på fordon så kanske man borde göra något temporärt. DSB löste sin kris genom att hyra in dubbeldäckare , som man sedan köpte, och köra loktåg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •