Sitter på 492 som skulle ha avgått Malmö 16:59 men som pga sen vändning avgick 17:43 istället, och skälet till den sena vändningen var ett fel på tågsättet (ett x55) som gör att det kan gå i max 120 km/h.
Nu kom jag från Göteborg i morse (med 483, avgångstid 06:40) och det tåget hade samma problem. Antingen är det en x55-epidemi eller (betydligt mera sannolikt) har samma tågsätt gått fram och tillbaka Göteborg-Malmö under dagen – som van resenär på sträckan, just dessa avgångar, råkar jag veta att det är samma tågsätt som går i 483, 486, 491, och 492).
Detta måste betyda att (1) felet är så pass allvarligt att det inte går att reparera särskilt enkelt; och (2) att SJ inte har några reserv-x55:or att tillgå varken i Göteborg eller Malmö.
Kan Postvagnens expertis bekräfta detta?
Ombordpersonalen menar i utrop att det är bättre att köra i 120 km/h än ersätta med buss. Man kan undra om det kanske inte ändå vore bättre att köra en dubbeltur med buss (eller loktåg, eller x40, eller vad som helst som finns i reserv) och få tid att reparera tågsättet ifråga. Men jag vet inte riktigt hur sådant här fungerar, och därför får Postvagnen gärna upplysa mig också om detaljerna kring detta.
Som tillägg kan jag meddela att jag var med om precis samma sak förra veckan (8 maj), med x55:a som bara kunde gå i 120 km/h och som fick 483 och 492 att bli kraftigt försenade (492 var det redan pga elfelet i Skåne men det blev ju värre av fordonsfelet) och min paranoida sida säger mig att det är samma tågsätt som fortfarande går, och som alltså inte reparerats. Kan det t o m vara så? Är det möjligt att man fortsätter köra med defekt tågsätt och medvetet skapar dessa förseningar och följdförseningar? Eller är x55 särskilt skadebenäget? Hur länge skall vi som reser ofta med dessa tåg behöva stå ut med detta?