Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Högsta ström luftledning

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Högsta ström luftledning

Hej,

Jag har ett par frågor kring strömtillförsel för eldrivna tåg.

Vad är det största strömuttaget (eller effektuttag om det är mer relevant) ett ensamt ellok/motorvagn kan ta ut från luftledningen i Sverige (tänker då på 16kV tågtrafik)? Kan en säkring gå?

Finns det någon begränsning per sträcka, till exempel om flera fordon körs i närheten av varandra och i samma “krets”?
    Är motsatta spårs luftledningar kopplade så att ett möte av flera tåg kan påverka tillgänglig effekt?

Spelar detta någonsin en roll i praktiken, till exempel att ett tåg kan få svårt att accelerera i lutning om flera tåg samtidigt kräver mycket effekt i närheten?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Högsta ström luftledning

Citat Ursprungligen postat av Zaphod Visa inlägg
    Hej,

Jag har ett par frågor kring strömtillförsel för eldrivna tåg.

Vad är det största strömuttaget (eller effektuttag om det är mer relevant) ett ensamt ellok/motorvagn kan ta ut från luftledningen i Sverige (tänker då på 16kV tågtrafik)? Kan en säkring gå?
    Det vet jag inte men finns nog andra som vet detta.
    Citat Ursprungligen postat av Zaphod
    Finns det någon begränsning per sträcka, till exempel om flera fordon körs i närheten av varandra och i samma “krets”?
    Är motsatta spårs luftledningar kopplade så att ett möte av flera tåg kan påverka tillgänglig effekt?
    I praktiken är det vad matarstationerna i det området klarar. Kör jag ett tungt tåg med en RC-mult i Stockholm med fullt pådrag så sjunker inte linjespänningen nämnbart. Gör jag detsamma i Leksand så kan det lätt hamna under 12kV.
    Citat Ursprungligen postat av Zaphod
    Spelar detta någonsin en roll i praktiken, till exempel att ett tåg kan få svårt att accelerera i lutning om flera tåg samtidigt kräver mycket effekt i närheten?
    Ja detta spelar stor roll i praktiken speciellt på de godstunga stråken. När det åker karavaner av godståg får man försöka dela på den tillgängliga ström som finns och kanske inte försöka komma upp i maxhastighet om man vet att godståget framför sig är på väg upp för en stor backe. Lätt hänt att linjebrytaren slår av strömmen om samspelet inte funkar mellan förarna. Linjebrytaren klipper väl strömmen runt 10kV och jag har blivit lärd att man ska försöka hålla sig över 12kV.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Majkey Visa inlägg
    Ja detta spelar stor roll i praktiken speciellt på de godstunga stråken. När det åker karavaner av godståg får man försöka dela på den tillgängliga ström som finns och kanske inte försöka komma upp i maxhastighet om man vet att godståget framför sig är på väg upp för en stor backe. Lätt hänt att linjebrytaren slår av strömmen om samspelet inte funkar mellan förarna. Linjebrytaren klipper väl strömmen runt 10kV och jag har blivit lärd att man ska försöka hålla sig över 12kV.
    Så det är endast tåg efter varandra som påverkas? Jag tänkte annars att de mötande spårens luftledningar slöt en krets med matarstationen eller att en matarstation på något sett tillförde ström till båda spåren, men min ellära brister antagligen här?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Majkey Visa inlägg
    [...] Ja detta spelar stor roll i praktiken speciellt på de godstunga stråken. När det åker karavaner av godståg får man försöka dela på den tillgängliga ström som finns och kanske inte försöka komma upp i maxhastighet om man vet att godståget framför sig är på väg upp för en stor backe. Lätt hänt att linjebrytaren slår av strömmen om samspelet inte funkar mellan förarna. [...]
    Hur samordnas detta? Hur kan du veta om att ett annat godståg är på väg upp i en stor backe? Är det i så fall oavsett operatör?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så det är endast tåg efter varandra som påverkas? Jag tänkte annars att de mötande spårens luftledningar slöt en krets med matarstationen eller att en matarstation på något sett tillförde ström till båda spåren, men min ellära brister antagligen här?
    Nej det är stationer som matar ut ström till större områden så är det ett dubbelspår så får båda spåren ström från samma ställe.

Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Hur samordnas detta? Hur kan du veta om att ett annat godståg är på väg upp i en stor backe? Är det i så fall oavsett operatör?
    Med surfplattor och dylikt som är vanligt idag så har man rätt bra koll på tågen runt sig. Har man dessutom linjekännedom så vet man var de tuffa backarna är. Du märker även hur det ser ut med linjespänningen. Har du inget pådrag men linjespänningen är låg så det något/några tåg som drar mycket och det kanske inte är så passande att själv ha något större pådrag om du inte måste.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Med risk för att upprepa min första delfråga:
    Får man problem om man försöker få ut full effekt av tre multippelkopplade rc-lok på en annars lågtrafikerad sträcka?
    Eller till exempel max multipelkopplade Re-lok (två eller tre?)
    Jag har för mig att jag har läst att vissa tyska ellok begränsar motorströmmen vid multipelkoppling.

Senast redigerat av Zaphod den 2018-05-15 klockan 20:11:39.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Med risk för att upprepa min första delfråga:
    Får man problem om man försöker få ut full effekt av tre multippelkopplade rc-lok på en annars lågtrafikerad sträcka?
    Eller till exempel max multipelkopplade Re-lok (två eller tre?)
    Jag har för mig att jag har läst att vissa tyska ellok begränsar motorströmmen vid multipelkoppling.
    På de sträckor där tre Rc4 i mult är tillåtet, så föreskrivs det i linjeboken oftast att köra på max körläge 5 (det högsta är 9). Två multipelkopplade Traxx med ungefär samma motsvarande effekt som tre Rc, är betydligt snällare. Rc-loken äter mycket ström...

Senast redigerat av Simon B den 2018-05-16 klockan 01:20:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är flera faktorer som bestämmer hur stor ström som man kan ta ut från en kontaktledning: Spänningsfallet i sämsta punkten. Tillgång på effekt i omformarstationen. Tillåten ström för att säkerställa att linjebrytaren slår ifrån vid en kortslutning var som helst på linjen. D.v.s. att reläskydden i matningspunkten är ställda så att de säkert slår från brytaren vid en kortslutning men ändå medger ett visst strömuttag utan att brytaren slår från. Att lok kan ta ut mer effekt en andra beror på att deras effektfaktor är bättre. Det finns aktiv effekt som är den effekt som utför arbete och reaktiv effekt som drar ström utan att utföra arbete. Ju mindre reaktiv effekt som tas ut ju bättre är effektfaktorn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •