
Ursprungligen postat av
Hans Broman
I Postvagnen har nämnts två gissningar. Den ena är att man ville hålla möjligheten öppen att (om det visade sig fördelaktigt) återgå till att låta Krigslidatågen vända i Västerhaninge, och det utan att få en folkstorm av uppretade Tungelstabor som vant sig vid en hög turtäthet. (Liknande har förekommit i andra delar av SL:s pendeltågsnät.) Den andra är att man insåg att det ibland p g a driftstörningar skulle bli nödvändigt att tillfälligt vända Krigslidatåg i Västerhaninge, och att det skulle vara bra att inte alltför många resenärer fick rätt till förseningsersättning.
Båda gissningarna innebär grundtanken att om det är en förbindelse till Krigslida som man vill skapa, och då av tekniska skäl måste köra tågen till Tungelsta för vändning, så kanske man biter sig i tummen om man annonserar en förbindelse till Tungelsta och sedan kanske inte kan infria löftet. Men nu blev det ändå Tungelsta till sist.
Om "man" är trafikpolitikerna i landstinget eller deras tjänstemän som bereder besluten vet jag inte.