Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    690 m långa 5200 tons tåg för SSAB



    Ett rekordtungt och 690 meter långt godståg transporterar SSABs stål från Brahestad till Tavastehus

    Finlands till massan största godståg började på valborgsmässoafton regelbundet trafikera sträckan Brahestad–Tavastehus. Det handlar om ett megatåg som väger 5 200 ton och transporterar stålrullar från Brahestad till Tavastehus. Hittills har transporten av coils gjorts med två tåg om dagen. Nu sköts transporten med ett enda tåg.

    Mer på länken


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 750

    Sv: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB



    Förmodligen används vagnar av denna typ som klarar STAX 25.







  3. #3
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg


    Ett rekordtungt och 690 meter långt godståg transporterar SSABs stål från Brahestad till Tavastehus

    Finlands till massan största godståg började på valborgsmässoafton regelbundet trafikera sträckan Brahestad–Tavastehus. Det handlar om ett megatåg som väger 5 200 ton och transporterar stålrullar från Brahestad till Tavastehus. Hittills har transporten av coils gjorts med två tåg om dagen. Nu sköts transporten med ett enda tåg.

    Mer på länken
    Körde coils i Sverige på GC en gång i tiden. Axeltrycket landar mycket riktigt på Stax E. Tungt som f-n att ha i kroken. Även med två lok och vikt på ca 2400 ton. Vill minnas att tågen då låg på dryga 300 meter.

    Ganska jobbiga tåg att köra. Stort antal nedsättningar utan ATC så när hundvakten närmade sig var man rätt mör.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

    Ett rekordtungt och 690 meter långt godståg transporterar SSABs stål från Brahestad till Tavastehus

    Finlands till massan största godståg började på valborgsmässoafton regelbundet trafikera sträckan Brahestad–Tavastehus. Det handlar om ett megatåg som väger 5 200 ton och transporterar stålrullar från Brahestad till Tavastehus. Hittills har transporten av coils gjorts med två tåg om dagen. Nu sköts transporten med ett enda tåg.

    Mer på länken
    Kan man köra sådana 5 200 ton tåg i Sverige utanför Malmbanan?
    Om man sätter på SA3-koppel (som tåget i tråden har) fungerar det på t.ex. Stambanan genom övre Norrland?

    Kanske bromsberäkningarna ger för låg hastighet, och då för hindrande för andra tåg?
    Kanske SböN är för backig?

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-16 klockan 09:45:54.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 859

    Sv: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB

    Jo problemet ligger nog i kopplens hållfasthet. Några av de tyngsta tågen som körs på "normalt" sätt är ju Baseporttågen som ofta ligger uppemot 3000 ton. Dessa är ju ganska kompakta så de blir inte så långa men det är ändå problem med avdragna koppel då och då.....i kombination med massor av speciella hastighetsnedsättningar för dessa tåg!


  6. #6
    Passagerare Jan Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    146

    Sv: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB

    Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Körde coils i Sverige på GC en gång i tiden. Axeltrycket landar mycket riktigt på Stax E. Tungt som f-n att ha i kroken. Även med två lok och vikt på ca 2400 ton. Vill minnas att tågen då låg på dryga 300 meter.

    Ganska jobbiga tåg att köra. Stort antal nedsättningar utan ATC så när hundvakten närmade sig var man rätt mör.
    Det var väl inte du som körde när coilståget fick koppelbrott utanför min knut mitt i natten för ganska precis 10 år sedan? Det var ett jäkla brak när bromsen gick till.


  7. #7
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB

    Citat Ursprungligen postat av Jan Långström Visa inlägg
    Det var väl inte du som körde när coilståget fick koppelbrott utanför min knut mitt i natten för ganska precis 10 år sedan? Det var ett jäkla brak när bromsen gick till.
    Hehe, nä de tror jag inte. Körde på GC i Hallsberg
    2001. Körde stålämnen Hallsberg - Krylbo och coils i returen vill jag minnas.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    14

    Sv: 690 m långa 5200 tons tåg för SSAB

    Dessa tåg är de största tåg som körs med finska vagnar. Sen körs det en hel massa heltåg med ryska vagnar på det finska järnvägsnätet. Dessa tåg är ofta över 5500t tunga och upp mot 900m långa. Dessa har dock en axellast på max 22,5t.

    Senast redigerat av Robert Sand den 2018-05-16 klockan 19:40:47.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •