Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Används STM på något fordon som kör över Öresundsron?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 743

    Används STM på något fordon som kör över Öresundsron?

    Som i rubriken, används STM på något fordon som kör över Öresundsbron?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 473

    Sv: Används STM på något fordon som kör över Öresundsron?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Som i rubriken, används STM på något fordon som kör över Öresundsbron?
    Troligen inte, det finns väl inget fordon med både SE och DK STM och direkt omkoppling mellan de båda?


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    197

    Sv: Används ETCS/STM på något fordon som kör över Öresundsron?

    Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Som i rubriken, används STM på något fordon som kör över Öresundsbron?
    Nej, ett fordon med ETCS och svensk eller dansk STM skulle inte fungera på Öresundsbroförbindelsen även om det försågs med dansk resp. svensk STM. För att fordonet ska fungera vid övergången på banan där från svensk ATC till dansk ATC eller omvänt (belägen vid Peberholms västra drifplatsgräns/stationsgrænse) måste fordonet ha svensk ATC, dansk ATC och den s.k. dual-ATC-utrustningen som fixar passagen av gränspunkten mellan marksystemen. Det är oklart hur länge detta förhållande kommer att råda.

    Förklaring: STM är den tilläggsutrustning till en ETCS-ombordutrustning som gör att denna kan läsa banutrustningen för ett gammalt s.k. klass B-system, i Sveriges fall det svensk-norska ATC-systemet. En särskild STM krävs för varje klass B-system, således en annan STM för dansk ATC, en tredje för tysk PZB (f.d. Indusi) och LZB, o.s.v.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    674

    Sv: Används ETCS/STM på något fordon som kör över Öresundsron?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Nej, ett fordon med ETCS och svensk eller dansk STM skulle inte fungera på Öresundsbroförbindelsen även om det försågs med dansk resp. svensk STM. För att fordonet ska fungera vid övergången på banan där från svensk ATC till dansk ATC eller omvänt (belägen vid Peberholms västra drifplatsgräns/stationsgrænse) måste fordonet ha svensk ATC, dansk ATC och den s.k. dual-ATC-utrustningen som fixar passagen av gränspunkten mellan marksystemen. Det är oklart hur länge detta förhållande kommer att råda.

    Förklaring: STM är den tilläggsutrustning till en ETCS-ombordutrustning som gör att denna kan läsa banutrustningen för ett gammalt s.k. klass B-system, i Sveriges fall det svensk-norska ATC-systemet. En särskild STM krävs för varje klass B-system, således en annan STM för dansk ATC, en tredje för tysk PZB (f.d. Indusi) och LZB, o.s.v.
    Planen är vad jag förstår att lägga en kort ERTMS-sträcka, dubbelutrustad med dansk ATC. STM:erna har ingen dual-ATC-utrustning, utan man växlar svensk STM -> ERTMS -> dansk STM, lösningen provades ut någonstans på västkustbanan. Under tiden kommer de gamla ATC:ena med sin speciella utrusning för växling emellan att fortsätta att fungera som vanligt, inte förrän alla berörda lok/tåg är ombyggda med ETCS tas det bort.

    Danskarna är väl sena med inbyggnaden av ETCS i Öresundstågen, jag antar att ERTMS-baliserna läggs ut när det behövs när nu det är. Jag har inte sett något om det på länge.


  5. #5
    Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 247

    Sv: Används ETCS/STM på något fordon som kör över Öresundsron?

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Nej, ett fordon med ETCS och svensk eller dansk STM skulle inte fungera på Öresundsbroförbindelsen även om det försågs med dansk resp. svensk STM. För att fordonet ska fungera vid övergången på banan där från svensk ATC till dansk ATC eller omvänt (belägen vid Peberholms västra drifplatsgräns/stationsgrænse) måste fordonet ha svensk ATC, dansk ATC och den s.k. dual-ATC-utrustningen som fixar passagen av gränspunkten mellan marksystemen. Det är oklart hur länge detta förhållande kommer att råda.

    Förklaring: STM är den tilläggsutrustning till en ETCS-ombordutrustning som gör att denna kan läsa banutrustningen för ett gammalt s.k. klass B-system, i Sveriges fall det svensk-norska ATC-systemet. En särskild STM krävs för varje klass B-system, således en annan STM för dansk ATC, en tredje för tysk PZB (f.d. Indusi) och LZB, o.s.v.
    I förbigående kan nämnas att X2U kommer att vara förberett för ETCS. Tills vidare kommer de ha samma ATC-utrustning som idag. Dvs. enligt ovan.

    Senast redigerat av Ohlzzon den 2018-05-18 klockan 06:43:44.

  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 116

    Sv: Används ETCS/STM på något fordon som kör över Öresundsron?

    Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Planen är vad jag förstår att lägga en kort ERTMS-sträcka, dubbelutrustad med dansk ATC. STM:erna har ingen dual-ATC-utrustning, utan man växlar svensk STM -> ERTMS -> dansk STM, lösningen provades ut någonstans på västkustbanan. Under tiden kommer de gamla ATC:ena med sin speciella utrusning för växling emellan att fortsätta att fungera som vanligt, inte förrän alla berörda lok/tåg är ombyggda med ETCS tas det bort.

    Danskarna är väl sena med inbyggnaden av ETCS i Öresundstågen, jag antar att ERTMS-baliserna läggs ut när det behövs när nu det är. Jag har inte sett något om det på länge.
    Innan sträckan med dubbel ERTMS/dansk ATC är i drift kan inte tåg med ERTMS gå där eftersom de inte kan växla direkt mellan svensk och dansk ATC. Utom med tillstånd till ATC-lös körning.

    Något fordon med ERTMS och svensk och dansk ATC lär finnas eftersom prov har gjorts i trakten av Laholm där en sådan anläggning byggts.
    Ena spåret har utrustats med det och har provats under vissa nätter, då tåg utan ERTMS fått gå på det andra spåret.

    På dagtid har ERTMS-anläggningen stängts av.
    Trafikverket har fattat min gamla rekommendation i Postvagnen att man måste kunna prova och sen återgå till ATC under tiden man fixar mjukvaruproblem som upptäckts.
    Hittills har man bara installerat ERTMS utan skarpa tester, och fått driftproblem när det inte fungerat bra. Det har dugt när man installerat ERTMS på nya eller avstängda banor eller godsbanor (där man kunnat köra manuellt).
    Men det riskerar bli katastrof när man ska installera ERTMS på Södra Stambanan och liknande.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-18 klockan 08:22:00.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •