Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: En bild från Hultanäs

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

En bild från Hultanäs

Jag fick denna bild förra veckan från en kollega som passerade förbi Hultanäs mellan Virserum och Åseda. Det är väl en del av smalspåret som inte används aktivt idag för museitrafiken?

Sedan kan man fråga sig hur man tänkte när man drog ner två ombyggda manövervagnar från en elektrifierad lokalbana (RB) i Stockholm till Småland. Bilden antyder att det kanske inte var så klokt eller finns det någon framtid utstakad för dessa vagnar?

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: En bild från Hultanäs

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
    Jag fick denna bild förra veckan från en kollega som passerade förbi Hultanäs mellan Virserum och Åseda. Det är väl en del av smalspåret som inte används aktivt idag för museitrafiken?
    Jodå, det går en del tåg hela sträckan Virserum–Åseda, men inte lika ofta som på banans norra del. Är det rentav bara vid några speciella evenemang under sommaren?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sedan kan man fråga sig hur man tänkte när man drog ner två ombyggda manövervagnar från en elektrifierad lokalbana (RB) i Stockholm till Småland. Bilden antyder att det kanske inte var så klokt eller finns det någon framtid utstakad för dessa vagnar?

Mvh/Alex
    Man tänkte sig att koppla vagnarna två och två med en hytt i vardera änden och motorisera dem med s.k. pannkaksmotorer under golven.
    /tell

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Jodå, det går en del tåg hela sträckan Virserum–Åseda, men inte lika ofta som på banans norra del. Är det rentav bara vid några speciella evenemang under sommaren?
    Jag kikade in på Smalspårets hemsida och det är ju en del trafik förbi Hultanäs i första hand på lördagar under sommaren + en kampanj/tema helg nu i maj med en hel del trafik

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tell Visa inlägg
    Man tänkte sig att koppla vagnarna två och två med en hytt i vardera änden och motorisera dem med s.k. pannkaksmotorer under golven.
    /tell
    Tack! Intressant att veta och så fick jag lära mig det nya ordet "pannkaksmotor".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: En bild från Hultanäs Pannkaksmotor

Tack! Intressant att veta och så fick jag lära mig det nya ordet "pannkaksmotor".
    I Sverige, och möjligen även i världen, är Volvos 10 och 12 liters liggande motorer de vanligaste och mest tillverkade. De har i huvudsak använts i bussar men förekommer även i rälsfordon som Y1 och bl a en Brill rälsbuss i Uruguay.
    12-litersmotorn tillverkas, i vart fall 2016, förmodligen fortfarande i Curitiba, Brasilien, för användning i Sydamerika och Afrika. Antagligen i Euro4 eller 5 utförande.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Thomas Tell Visa inlägg
    /tell
    Ett par av dom har förvisso kommit till användning genom åren; en används väl av TJF som just manövervagn till lokomotordragna tåg. Eller gjorde i varje fall. Och nån har målats upp och används/ använts som... personallokal, i Hultsfred väl? Och flera har skrotats nu. Fast idén var väl kanske inte så genomtänkt/ realistisk från början. Men visst; the sky is the limit, som man brukar säga. Och, som jag brukar säga; "gammeltågsbranschen" kan vara en verksamhet där det omöjliga blir möjligt. Men också tvärtom...

/ L G

Senast redigerat av Granis den 2018-05-15 klockan 11:31:12.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bifogar en länk till Jan L hemsida som visar UBxp101 för inte så länge sedan.

http://www.janlindahl.se/sl/sl_rb_ub...1_6321_jpg.htm

Senast redigerat av Alex den 2018-05-15 klockan 11:58:20.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Granis Visa inlägg
    Ett par av dom har förvisso kommit till användning genom åren; en används väl av TJF som just manövervagn till lokomotordragna tåg. Eller gjorde i varje fall. Och nån har målats upp och används/ använts som... personallokal, i Hultsfred väl? Och flera har skrotats nu. Fast idén var väl kanske inte så genomtänkt/ realistisk från början. Men visst; the sky is the limit, som man brukar säga. Och, som jag brukar säga; "gammeltågsbranschen" kan vara en verksamhet där det omöjliga blir möjligt. Men också tvärtom...

/ L G
    Marknaden är väl dessutom sådan att det gäller att köpa när tillfälle ges, det finns inga lagervaror.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •