Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: X40/DUBBELDÄCKARE SOM UPPSALAPENDEL - Vilka avgångar används den?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

X40/DUBBELDÄCKARE SOM UPPSALAPENDEL - Vilka avgångar används den?

Har noterat att loktågen på Uppsalapendeln i allt större utsträckning nu ersätts med X40/Dubbeldäckare vilket gissningsvis uppskattas av Uppsalapendlarna då den jämfört med loktågen har både AC och Internet samt trots vid stor belastning en viss form av "intimitet".

- Sätts X40 in på vissa förbindelser eller är det mera en fråga om tillgång och efterfrågan?

X40/Dubbeldäckare på Uppsala C

/Jan-Erik

Senast redigerat av arskortguldsj den 2018-05-14 klockan 18:23:41.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: X40/DUBBELDÄCKARE SOM UPPSALAPENDEL - Vilka avgångar används den?

Citat Ursprungligen postat av arskortguldsj Visa inlägg
    Har noterat att loktågen på Uppsalapendeln i allt större utsträckning nu ersätts med X40/Dubbeldäckare vilket gissningsvis uppskattas av Uppsalapendlarna då den jämfört med loktågen har både AC och Internet samt trots vid stor belastning en viss form av "intimitet".

- Sätts X40 in på vissa förbindelser eller är det mera en fråga om tillgång och efterfrågan?

/Jan-Erik
    Ingen bild från dig årskortguld

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Avställd
    Medlem
    mar 2018

/Jan-Erik
    Alla avgångar utom de i rusningen är i normalfallet skräptåg (x40) numera.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Alla avgångar utom de i rusningen är i normalfallet skräptåg (x40) numera.
    Det framgår ju av startinlägget att de inte är skräp utan uppskattas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Huruvida man föredrar X40 eller loktåg är väl en smaksak. Att det finns luftkonditionering på X40 är en fördel varma dagar, men om man jämför 1:a klass i loktåg med vad som benämns 1:a klass i X40 så har jag svårt att tro att nån föredrar att betala för 1:a klass i X40.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det kan också förtjäna att nämnas att (vad jag kan förstå) i stort sett alla avgångar i lågtrafiik består av en ensam X40. Med loktåg kördes aldrig kortare tåg än 6 vagnar. Kapacitetsminskningen kompenseras delvis med att antalet avgångar i lågtrafiik dagtid., men det är ju inte säkert att resenärerna fördelar sig jämnt mellan a gångarna och dessutom har antalet resenärer ökat. Det här är definitivt en faktor som fått trängseln att öka.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det framgår ju av startinlägget att de inte är skräp utan uppskattas.
    De uppskattas varken av passagerare eller personal och ryktet säger att de kommer skrotas ut/säljas nu lagom till deras midlife-revision.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Det kan också förtjäna att nämnas att (vad jag kan förstå) i stort sett alla avgångar i lågtrafiik består av en ensam X40. Med loktåg kördes aldrig kortare tåg än 6 vagnar. Kapacitetsminskningen kompenseras delvis med att antalet avgångar i lågtrafiik dagtid., men det är ju inte säkert att resenärerna fördelar sig jämnt mellan a gångarna och dessutom har antalet resenärer ökat. Det här är definitivt en faktor som fått trängseln att öka.
    Visst är det så. Vilket är irriterande för pendlarna. Det som irriterar mest är att man alltid numera måste läsa SJs info som fan läser bibeln. Det var ju ingen som tex i sin vildaste fantasi kunde tänka sig att utökat antal avgångar skulle betyda ”vi hugger tågen på hälften och kör ena halva tjugo minuter innan den andra”.

Sen är det ju fortfarande kapacitetsbrist mitt på dagen när det körs korta tåg. I lördags mitt på dagen så var det så fullt att folk nästan blev lämnade på perrongen.

Men allt är som det ska vara i SJ. Snart kommer det in en lokförare i tråden som menar att det är folks eget fel att det blir trängsel på tågen och att allt funkar fin fint.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Jag hade av det jag läst tolkat att det bara är direkttågen som körs med enbart en enkel X40.
    Stämmer det att det mitt på dagen är enkel X40 i alla tågen?

Det stämmer väl att det var 5-6 vagnar ofta i Uppsala-loktågen, men hur var beläggningen mitt på dagen? Hade det kanske räckt med 2-3 vagnar då också, men att SJ inte fann det ekonomiskt att koppla ur vagnar efter morgonrusningen och sen koppla in dem igen på eftermiddagen?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

De uppskattas varken av passagerare
    Tala för dig själv.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

De uppskattas varken av passagerare eller personal och ryktet säger att de kommer skrotas ut/säljas nu lagom till deras midlife-revision.
    Och vem står bakom detta rykte? Låter helt osannolikt för X40 står för ett stort kapitalvärde som man inte bara slänger bort . Dom har ju också fungerat bra hittils på de linjer där de använts så varför skulle inte den korta sträckan Stockholm-Uppsala duga. Och vem skulle vara köpare om man nu skulle sälja ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Eric larsson Visa inlägg
    Ingen bild från dig
    Lite märkligt att du inte ser någon bild för det gör jag både i mitt ursprungsinlägg och i ditt svar.
    Kanske det är fler som har samma problem? Och vad kan det i så fall bero på tror ni?

/Jan-Erik

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och vem står bakom detta rykte? Låter helt osannolikt för X40 står för ett stort kapitalvärde som man inte bara slänger bort . Dom har ju också fungerat bra hittils på de linjer där de använts så varför skulle inte den korta sträckan Stockholm-Uppsala duga. Och vem skulle vara köpare om man nu skulle sälja ?
    Det gör människor med insyn i verksamheten.

De enda tänkbara köparna är de franska bolag i södra Frankrike som har samma tåg i annan inredning. Det är därför mer troligt att de går på skrot.

Man behöver inte tro mig om man inte vill. Midlife är inte långt borta, ungefär när ER1 börjar levereras så vi lär väl märka då hur det går.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Tala för dig själv.
    Nu är inte Postvagnen riktigt representativ. Du kan besöka de pendlargrupper på Facebook istället som dras med misslyckade multningar, dörrfel, trängsel, dålig arbetsmiljö osv varje dag istället. Eller läsa media.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu är inte Postvagnen riktigt representativ. Du kan besöka de pendlargrupper på Facebook istället som dras med misslyckade multningar, dörrfel, trängsel, dålig arbetsmiljö osv varje dag istället. Eller läsa media.
    Gårdagens klagomål var angående avsaknad av AC i vissa tåg. Ledtråd: det gällde inte X40.

Multningar är redan konstaterat inte fungerar vid plattform. Frågan är om det beror på X40 eller om det fungerat lika dåligt med andra typer?

Trängseln handlar om att tågen har för få vagnar. Alternativt: prissänkningen lockade till sig för många resenärer.

Senast redigerat av Matterhorn den 2018-05-15 klockan 06:58:48.
    Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Lite märkligt att du inte ser någon bild för det gör jag både i mitt ursprungsinlägg och i ditt svar.
    Kanske det är fler som har samma problem? Och vad kan det i så fall bero på tror ni?
    /Jan-Erik
    Jag ser ingen bild. Kör Firefox 60 i Windows 10. Jag tog en skärmdump av hur det ser ut för mig. Hoppas ni andra kan se den med den här länken :
    https://www.hansbroman.se/bilder/dokument/Skarmdump.pdf

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag ser ingen bild. Kör Firefox 60 i Windows 10. Jag tog en skärmdump av hur det ser ut för mig. Hoppas ni andra kan se den med den här länken :
    https://www.hansbroman.se/bilder/dokument/Skarmdump.pdf
    Märkligt.
    Gör jag nåt fel eller är det omgivningen som strular till det?
    Kan jag gör något så att alla kan se bilderna?
    /Jan-Erik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nu är inte Postvagnen riktigt representativ.
    Det har du alldeles rätt i för om man skulle gå efter vad skribenter i PV skrivit om loktåg kontra X40 under årens lopp är det förstnämnda det bästa sedan skivat bröd och det sistnämnda något som katten dragigt in.

Du kan besöka de pendlargrupper på Facebook istället som dras med misslyckade multningar, dörrfel, trängsel, dålig arbetsmiljö osv varje dag istället. Eller läsa media.
    Just avsaknad av luftkonditionering har jag hört många klaga på när det gäller loktågen och då behöver det inte ens vara en speciell varm dag. En plåtburk som är ute i solen en hel dag blir obehagligt varm även en dag med för Stockholmsområdet normala temperaturer såhär års. Att åka eller för den delen jobba i en varm plåtburk uppskattas nog inte av någon.

Gällande trängsel så beror det på att man kör med för korta tåg inte tågtypen i sig.

Passagerare Lennart Gustafssons avatar
    Medlem
    feb 2018

Märkligt.
    Gör jag nåt fel eller är det omgivningen som strular till det?
    Kan jag gör något så att alla kan se bilderna?
    /Jan-Erik
    Igår fungerade det med Win 10 och Edge eller Crome. Idag fungerar ingen av dessa på dina bilder.
    /Lennart

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Gustafsson Visa inlägg
    Igår fungerade det med Win 10 och Edge eller Crome. Idag fungerar ingen av dessa på dina bilder.
    /Lennart
    Jag såg också bilden igår men inte idag. När jag provar att bara lägga in endast bildlänken i adressfältet så får jag upp Googles inloggningssida.

Bildlänk:

https://lh3.googleusercontent.com/1q...000-no-tmp.jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •