Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Gråsten och Flensburg

SJK-medlem Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Gråsten och Flensburg

Lördag den 17 september åkte jag till Tjeckien, och ville samtidigt åka det nya EC-tåget från Flensburg. DSB inrikeståg till Gråsten (på linjen till Sønderborg), och därifrån buss linje 110 längs Flensburger Förde till Flensburg nyttjades.

Namn:  P1990002.jpg
Visningar: 593
Storlek:  221,9 KB
    Stationshuset i Gråsten, från gatusidan. Typiskt preussiskt stationshus, ty järnvägarna i Sønderjylland byggdes huvudsakligen under tysk tid (1864-1920).

Namn:  P1990008.jpg
Visningar: 592
Storlek:  233,0 KB
    Snett över gatan från stationen i Gråsten finns den här trevliga byggnaden. Den var från 1899 stationshus för meterspåriga Kleinbahnen des Kreises Apenrade, vilket efter Genforeningen 1920 blev Aabenraa Amts Jernbaner. Nedlagd redan 1926. Wikipedia härom.

Två timmar i Gråsten, och jag tog tillfället i akt, att på en hamnkrog inta en sønderjysk öl Fuglsang.
    Buss till Flensburg. I norra delen av staden passerades vid Apenrader Straße det fd spårvägsstallet, idag bussgarage. Wikipedia om saken. Vid kajen, där bland annat ångbåten Alexandra är förtöjd, används det tidigare hamnspåret som bussgata.

Namn:  P1990014.jpg
Visningar: 592
Storlek:  135,0 KB
    Tidig kväll, och EC-tåget från Prag har ankommit.

Namn:  P1990018.jpg
Visningar: 593
Storlek:  195,0 KB
    Söndag morgon, och till höger den typiska ställverksbyggnaden. Plattformen är ungefär två meter för kort, så sista dörren hamnade tyvärr utanför plattform. Enbart tre minuters uppehåll i Hamburg, vilket man inte är van vid. Av självbevarelsedrift brukar jag vid det obligatoriska tågbytet vilja ha en timmes marginal, mht eventuell försening. Ibland har det blivit en Pamplona-rusning, för att inte missa anslutningen.
    Från Hamburg blev tåget fullsatt, även med stående, samt folk som satt på golvet. Inte ens efter Dresden lättade trycket. Åk inte detta tåg en söndag, bara ett tips.

Målet var tjeckiska 754-lok, och det kanske jag återkommer till.

Hemstation: Triangeln

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Gråsten och Flensburg

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg

Målet var tjeckiska 754-lok, och det kanske jag återkommer till.
    Det hoppas jag du gör!

Och intressant kortreportage.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •