Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Urspårning norr om Katrineholm.

Klubbmästare
    Medlem
    apr 2018

Urspårning norr om Katrineholm.

Är det någon som vet någonting om urspårning norr om Katrineholm. Sitter på ett från Katrineholm omlett X2 via Norrköping och Nyköpingsbanan.
    Andra omledningen för detta tåg. Först via Borås, Herrljunga och nu via Norr/Nyköping. Tur att man älskar tåg!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Urspårning norr om Katrineholm.

Spårfel förbi Flen. Solkurva? Min fundering. https://www.trafikverket.se/trafikin...=trainMessage&

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enkelspårsdrift på uppspår Sköldinge-Flen ser det ut som.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Trafikverket har yrat om spårfel och urspårning under dagen. Den verkliga orsaken lär dock ha varit en OSPA med uppkörd växel.

OSPA = Obehörig stoppsignalpassage

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Trafikverket har yrat om spårfel och urspårning under dagen. Den verkliga orsaken lär dock ha varit en OSPA med uppkörd växel.

OSPA = Obehörig stoppsignalpassage
    Det bara förstärker min bild av ett Trafikverk som havererat.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Det bara förstärker min bild av ett Trafikverk som havererat.
    Jag förstår faktiskt inte påståendet. I fallet med Flen så är det ju en järnvägsoperatör som kört upp växeln (men inte spårat ur) efter att ha kört mot stopp. Är det Trafikverkets fel?

EDIT: Jag såg nu att det var informationshanteringen du vände dig emot, då förstår jag bättre.

Sen är det ju för övrigt långt ifrån säkert att Trafikverket havererat och att man inte har en aning om vad som hänt i Flen, även om informationen utåt är dåligt. Internt har den varit exemplarisk!

Senast redigerat av Txp den 2018-05-14 klockan 17:28:19.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Jag förstår faktiskt inte påståendet. I fallet med Flen så är det ju en järnvägsoperatör som kört upp växeln (men inte spårat ur) efter att ha kört mot stopp. Är det Trafikverkets fel?

EDIT: Jag såg nu att det var informationshanteringen du vände dig emot, då förstår jag bättre.

Sen är det ju för övrigt långt ifrån säkert att Trafikverket havererat och att man inte har en aning om vad som hänt i Flen, även om informationen utåt är dåligt. Internt har den varit exemplarisk!
    Trafikverket har ett ansvar att komma med vederhäftig information, de har exempelvis en hemsida som kan uppdateras. Med rätt information. Eller är det så illa att man bara informerar branchen och operatörerna för att sen låta dessa sköta kontakten med folket?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag såg nu att det var informationshanteringen du vände dig emot, då förstår jag bättre.

Trafikverket har ett ansvar att komma med vederhäftig information, de har exempelvis en hemsida som kan uppdateras. Med rätt information. Eller är det så illa att man bara informerar branchen och operatörerna för att sen låta dessa sköta kontakten med folket?
    Fast även detta kanske är information som är olämplig att sprida?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast även detta kanske är information som är olämplig att sprida?
    Allting benämns numera "spårfel" och då kan ingen titta i facit om händelsen har hanterats rätt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det tror jag inte, men i den externa informationen har det framgått när det varit totalstopp och när det varit enkelspårsdrift och konsekvenserna trafikalt. Som jag tolkar informationen som trodde man först att tåget spårat ur, därför gick man ut med det och sedan fick man rätta när det visade sig vara förhastad information. Det kanske gick lite fort helt enkelt?

Vad som är riktigt uselt är det som skett nere mellan Vårgårda och Alingså, Flen är ju bara en västanfläkt i jämförelse...

Senast redigerat av Txp den 2018-05-14 klockan 18:08:18.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Vad som är riktigt uselt är det som skett nere mellan Vårgårda och Alingså, Flen är ju bara en västanfläkt i jämförelse...
    Sammantaget blev det ingen bra resdag. När jag passerade Stockholm C vid 17-tiden var stora hallen full med folk som väntade på tåg som skulle ha avgått upp till tre timmar tidigare. Och två rejäla köer med likaså upp till tre timmar försenade resenärer som behövde råd och ombokning för att komma vidare.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Sammantaget blev det ingen bra resdag. När jag passerade Stockholm C vid 17-tiden var stora hallen full med folk som väntade på tåg som skulle ha avgått upp till tre timmar tidigare. Och två rejäla köer med likaså upp till tre timmar försenade resenärer som behövde råd och ombokning för att komma vidare.
    Tyvärr har det varit många dagar senaste tiden som inte varit bra resdagar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jag har slutat lita på att få hjälp från järnvägsföretagen, såvida jag inte befinner mig ombord på tåget, då brukar det alltsom oftast ordna sig, även om det kan ta sin tid. I alla andra fall så tar jag de egna initiativ som krävs. Organisationen för kundomhändertagande är numera så slimmad att den kan hantera normalläget och ett visst mått av störningar, men större störningar klarar organisationen inte av att hantera. Egoistiskt möjligen, men det har hittills varit det som fungerat bäst..

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Ban^h^h^hTrafikverket och information

Framsidan av stationshuset

Det framgår i alla fall att det är ersättningsbussar Norrköping - Kolmården. Vad som inte framgår är att det är enkelspår "Ändebol" - Åby vilket kan innebära tågförseningar för tåg via Katrineholm. Det verkar även om ersättningsbussen går 15 minuter senare än tåget?

Står man på den här sidan så blir det att dra upp sin laptop eller motsvarande, för att se om man behöver leta efter ersättningsbuss .)

Det verkade pågå arbete på uppspåret vid Åby station, det gav förklaring till den något kryptiska texten ovan; alltså att tåg mot Nyköping inte kan passera nedspåret och växla in mot nyköpingsbanan.

Bonusbilder Klarabergsgatan

Servíce för tunnelbaneresenärer

Klassisk ändhållplats för spårvagn

När det gäller järnvägsföretag i övrigt så skötte sig SJ exemplariskt. Det var tydligen så att det bara fanns en fungerande toalett, men SJ fixade det genom att byta tågsätt i Stockholm C (för de som skulle fortsätta mot Gävle). (Det stod dock inte inne vid ankomst Cst.)

Senast redigerat av pml den 2018-05-14 klockan 22:07:33.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Ban^h^h^hTrafikverket och information

Citat Ursprungligen postat av pml Visa inlägg
    Det framgår i alla fall att det är ersättningsbussar Norrköping - Kolmården. Vad som inte framgår är att det är enkelspår "Ändebol" - Åby vilket kan innebära tågförseningar för tåg via Katrineholm. Det verkar även om ersättningsbussen går 15 minuter senare än tåget?

Det verkade pågå arbete på uppspåret vid Åby station, det gav förklaring till den något kryptiska texten ovan; alltså att tåg mot Nyköping inte kan passera nedspåret och växla in mot nyköpingsbanan.

När det gäller järnvägsföretag i övrigt så skötte sig SJ exemplariskt. Det var tydligen så att det bara fanns en fungerande toalett, men SJ fixade det genom att byta tågsätt i Stockholm C (för de som skulle fortsätta mot Gävle). (Det stod dock inte inne vid ankomst Cst.)
    Även om de första bilderna i ovanstående svar hade med trådstartarens bryderi att göra så är det generellt sett bättre och överskådligare att ta den här sortens i och för sig intressanta bildreportage i en separat tråd.

Så kör gärna sådana här saker, men starta en ny tråd (det går bra att hänvisa till befintlig) och då förslagsvis i underavdelningen järnvägsfoto.

(Ursäkta om detta framstår som näsvist, men det handlar om att försöka göra forumet överskådligt, något som nog alla vinner på.)

Hälsningar
    Mattias J / mod

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •