Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    90

    Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Stockholms Södra eller "Södra Station" i folkmun har haft två för pendeltågen oanvända spår, 3 och 4 en längre tid. Perrongen är alldeles dammig men ändå är belysningen på i taket längs hela perrongen. Vad är det för planer som finns kring spår 3 och 4 och perrongen? Bara onödigt om belysningen är på dygnet runt om det ändå inte är några resenärer på dessa spår. Har dock sett att det bytts plattformsskyltar till en ny modell och det borde väl finnas någon tanke bakom det? Uppe i biljetthallen möts man av en skylt att stationen byggs om men det är också allt. Ingen mer info än det. Hur ser det ut, vad är planerna för spår 3 och 4 i nu och i framtiden?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    408

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Stockholms Södra eller "Södra Station" i folkmun har haft två för pendeltågen oanvända spår, 3 och 4 en längre tid. Perrongen är alldeles dammig men ändå är belysningen på i taket längs hela perrongen. Vad är det för planer som finns kring spår 3 och 4 och perrongen? Bara onödigt om belysningen är på dygnet runt om det ändå inte är några resenärer på dessa spår. Har dock sett att det bytts plattformsskyltar till en ny modell och det borde väl finnas någon tanke bakom det? Uppe i biljetthallen möts man av en skylt att stationen byggs om men det är också allt. Ingen mer info än det. Hur ser det ut, vad är planerna för spår 3 och 4 i nu och i framtiden?
    Om hur dom skall användas under avstängningen som närmar sig kan man se på sidan 6 i detta dokument:https://www.trafikverket.se/contenta...armin_ruge.pdf


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    90

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Om hur dom skall användas under avstängningen som närmar sig kan man se på sidan 6 i detta dokument:https://www.trafikverket.se/contenta...armin_ruge.pdf
    Jag syftade inte på vad som händer under avstängningen utan mer permanent.


  4. #4
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Jag syftade inte på vad som händer under avstängningen utan mer permanent.
    Det ska bli avstängning även sommaren 2019 (och kanske 2020; minns inte på rak arm).


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 495

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Det ska bli avstängning även sommaren 2019 (och kanske 2020; minns inte på rak arm).
    Jodå, tre somrar med arbeten.


  6. #6
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Jodå, tre somrar med arbeten.
    Tack för det tillägget. Frågan om vad som ska hända med spår 3/4 efter sommaren 2020 är inte omedelbart överhängande.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 495

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Tack för det tillägget. Frågan om vad som ska hända med spår 3/4 efter sommaren 2020 är inte omedelbart överhängande.
    Spår 3 och 4 vid Sst ska användas för tåg till/från Cst, enligt Trafikverket åtminstone i 80 år framöver.


  8. #8
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Spår 3 och 4 vid Sst ska användas för tåg till/från Cst, enligt Trafikverket åtminstone i 80 år framöver.
    Javisst. Jag uppfattar att trådstartaren funderade över om spåren 3 och 4 är tänkta att kunna användas för regional- och fjärrtågsuppehåll även efter sommaren 2018.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 495

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Javisst. Jag uppfattar att trådstartaren funderade över om spåren 3 och 4 är tänkta att kunna användas för regional- och fjärrtågsuppehåll även efter sommaren 2018.
    Fullt möjligt eftersom de ligger där de ligger med plattform mellan. Men hur någon kan tänkas vilja göra i framtiden vet man ju inte.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Javisst. Jag uppfattar att trådstartaren funderade över om spåren 3 och 4 är tänkta att kunna användas för regional- och fjärrtågsuppehåll även efter sommaren 2018.
    Nu gällde ursprungsfrågan nog mer perrongen, än själva järnvägsspåren, och belysningen på perrongen.

    Och om man nu skall spara Karlberg i reserv så kommer man säkert aldrig montera bort perrongen vid spår 3 och 4, och det behövs då skyltar där.
    Om sen belysningen skall vara tänd eller inte är en annan fråga, utan att veta kan jag tänka mig att det skulle kunna se konstigt ut från spår 1 och 2 om det var kolmörkt på den andra perrongen.
    Men, jag vet inte planerna mer än att det finns tydliga planer för närmaste somrarna för perrongen.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    90

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nu gällde ursprungsfrågan nog mer perrongen, än själva järnvägsspåren, och belysningen på perrongen.

    Och om man nu skall spara Karlberg i reserv så kommer man säkert aldrig montera bort perrongen vid spår 3 och 4, och det behövs då skyltar där.
    Om sen belysningen skall vara tänd eller inte är en annan fråga, utan att veta kan jag tänka mig att det skulle kunna se konstigt ut från spår 1 och 2 om det var kolmörkt på den andra perrongen.
    Men, jag vet inte planerna mer än att det finns tydliga planer för närmaste somrarna för perrongen.
    Men det är ju ett fruktansvärt slöseri med både pengar och el-energi för att lysa upp en perrong som ändå aldrig används och när den gör det så är det bara ett par månader om året. Ibland verkar både det ekonomiska tänket och miljötänket vara helt satt ur spel hos de som ansvarar för saker och ting. Hur mycket förresten har det kostat att bara byta skyltarna på perrongen, varför kunde de inte redan befintliga fått suttit kvar och använts? Känns också som en onödig kostnad att byta bara för ett par månader varje sommar. Som sagt ibland undrar man vad ansvariga tänker med...

    Nej min fråga är varför man har belysning plus perrong kvar för två spår som inte används men nu fick jag svar på att de kommer att användas, åtminstone under tre somrar. Men därefter känns det ju bara onödigt att ha både perrong och belysning kvar om den ändå inte ska användas.


  12. #12
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Men det är ju ett fruktansvärt slöseri med både pengar och el-energi för att lysa upp en perrong som ändå aldrig används och när den gör det så är det bara ett par månader om året. Ibland verkar både det ekonomiska tänket och miljötänket vara helt satt ur spel hos de som ansvarar för saker och ting. Hur mycket förresten har det kostat att bara byta skyltarna på perrongen, varför kunde de inte redan befintliga fått suttit kvar och använts? Känns också som en onödig kostnad att byta bara för ett par månader varje sommar. Som sagt ibland undrar man vad ansvariga tänker med...

    Nej min fråga är varför man har belysning plus perrong kvar för två spår som inte används men nu fick jag svar på att de kommer att användas, åtminstone under tre somrar. Men därefter känns det ju bara onödigt att ha både perrong och belysning kvar om den ändå inte ska användas.
    Stockholms Södra kommer att fortsätta ha en viktig uppgift som reservstation som vid behov kan användas som utgångsstation eller slutstation för vissa av de tåg som annars angör Stockholm C. Det behovet är inte begränsat till de tre närmaste somrarna.

    Jag vet inte hur skyltarna såg ut före bytet, och hur de ser ut nu, men allmänt sett tycker jag att det ska vara tydligast möjliga skyltning på en reservstation.

    Vad beträffar att plattformen är belyst när den inte används: Jag vet inte hur Trafikverket resonerar, men kanske har det betydelse att det har förekommit flera gånger att obehöriga har tagit sig in i Södertunneln.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Vad händer med spår 3/4 på Stockholms Södra

    Citat Ursprungligen postat av Matte Visa inlägg
    Men det är ju ett fruktansvärt slöseri med både pengar och el-energi för att lysa upp en perrong som ändå aldrig används och när den gör det så är det bara ett par månader om året. Ibland verkar både det ekonomiska tänket och miljötänket vara helt satt ur spel hos de som ansvarar för saker och ting. Hur mycket förresten har det kostat att bara byta skyltarna på perrongen, varför kunde de inte redan befintliga fått suttit kvar och använts? Känns också som en onödig kostnad att byta bara för ett par månader varje sommar. Som sagt ibland undrar man vad ansvariga tänker med...

    Nej min fråga är varför man har belysning plus perrong kvar för två spår som inte används men nu fick jag svar på att de kommer att användas, åtminstone under tre somrar. Men därefter känns det ju bara onödigt att ha både perrong och belysning kvar om den ändå inte ska användas.
    Stockholm S och spåren 3/4 kommer efter Getingmidjans upprustning ha betydelse och kommer också behöva användas framöver. De planer som finns är ännu så länge lösa, men under 20-talet ser det ut ungefär såhär:

    Efter att getingmidjans upprustning är klar är det tänkt att påbörja projektet bangårdsombyggnad Cst. Man räknar med att detta projekt pågår under minst tre år, starten har jag för mig är 2022, eftersom 2021 är reservår för Getingmidjans upprustning. När bangårdsombyggnaden sedan kommer igång kommer det säkerligen finnas behov att nyttja dessa spår för vändande tåg vid avstängningar inne på Cst. Bangårsombyggnaden på Cst är i fullt klass med den den senaste ombyggnaden som genomfördes i början på 80-talet och syftar till att anpassa stationen bättre nu när pendeltågstrafiken fått egna spår

    Sen har Citybanan genom Stockholm en utbyggnadsplanering, där en fyrspårig Stockholm Södra ingår. Tanken är då att spår 3-4 ska anslutas till Citybanan och ytterligare två spår (5 och 6) läggs till för att låta fjärrtågen passera på dessa spår. Huruvida det blir plattformar på dessa spår vet ingen. I utbyggnadsskedet ingår också en utbyggnad till fyrspårig Odenplan och fyrspårig Årstaberg för att kunna hantera en ökad mängd tåg.

    Sen tror jag inte det gör så mycket att lamporna står och lyser, skulle de inte göra det så skulle det nog dra till sig all sköns folk som smet ner på dessa plattformar, vilket inte är någon höjdare. Ett trafikstopp pga spårspring kostar helt klart mer än att lamporna släcks.

    Senast redigerat av Txp den 2018-05-15 klockan 15:59:15.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •