Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: X2-frågor (ljudsignaler och motorer)

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

X2-frågor (ljudsignaler och motorer)

Jag kollade på en video filmad från hytten av ett X2 häromdagen och i videon så kan man höra flera ljudsignaler som jag är nyfiken på förklaringen till.

1. När tåget är i närheten av Årstaberg så hörs ett alarm (5m07s för mobilanvändare). Om jag minns rätt så är detta platsen där lokförare ofta utför retardationsprov, så detta känns som en rimlig förklaring till ljudet, men samtidigt så har jag aldrig hört detta larm på något annat fordon och man kan även höra (en liknande) ljudsignal i en annan video(58m56s), denna gång filmad i hytten på manövervagnen, när det blev elavbrott.

Vad är detta för ljudsignal/ljudsignaler?

2. I den första videon, lite senare(28m40s), så verkar ATC förvarna för stopp(?). Här är det dock en annan ljudsignal som i mina öron skiljer sig från det typiska pipet från ATC. Pipen varar längre. Vad är orsaken till detta annorlunda ljud?

3. Min sista fråga relaterar inte till någon video men jag har fått lära mig att i många nyare (efter 1990) tyska lok (som till exempel TRAXX, BR101 och ICE1/BR401) så finns det en kondensator (kallad Zwischenkreiskondensator på tyska) som behöver laddas innan traktionsmotorerna kan ge dragkraft/bromskraft. I BR101 så urladdas denna kondensator om loket färdas under 85 km/h och AFB är avstängd och pådraget är noll och elbromsen är "lossad". Det tar cirka 5 sekunder för den att urladdas och cirka 3-4 sekunder för den att laddas (på BR101). När den laddas/är laddad så kan man höra ett surrande. Här är ett exempel från BR101, och här ett från TRAXX.

Finns det någon motsvarighet till detta på X2 och i så fall vad heter denna apparat på svenska och hur skiljer den sig mot ovan?

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: X2-frågor (ljudsignaler och motorer)

1. Tåget körs mer än 5 km/h över den hastighet som anges i ATC.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Zaphod Visa inlägg
    Jag kollade på en video filmad från hytten av ett X2 häromdagen och i videon så kan man höra flera ljudsignaler som jag är nyfiken på förklaringen till.

1. När tåget är i närheten av Årstaberg så hörs ett alarm (5m07s för mobilanvändare). Om jag minns rätt så är detta platsen där lokförare ofta utför retardationsprov, så detta känns som en rimlig förklaring till ljudet, men samtidigt så har jag aldrig hört detta larm på något annat fordon och man kan även höra (en liknande) ljudsignal i en annan video(58m56s), denna gång filmad i hytten på manövervagnen, när det blev elavbrott.

2. I den första videon, lite senare(28m40s), så verkar ATC förvarna för stopp(?). Här är det dock en annan ljudsignal som i mina öron skiljer sig från det typiska pipet från ATC. Pipen varar längre. Vad är orsaken till detta annorlunda ljud?

3. Min sista fråga relaterar inte till någon video men jag har fått lära mig att i många nyare (efter 1990) tyska lok (som till exempel TRAXX, BR101 och ICE1/BR401) så finns det en kondensator (kallad Zwischenkreiskondensator på tyska) som behöver laddas innan traktionsmotorerna kan ge dragkraft/bromskraft. I BR101 så urladdas denna kondensator om loket färdas under 85 km/h och AFB är avstängd och pådraget är noll och elbromsen är "lossad". Det tar cirka 5 sekunder för den att urladdas och cirka 3-4 sekunder för den att laddas (på BR101). När den laddas/är laddad så kan man höra ett surrande. Här är ett exempel från BR101, och här ett från TRAXX.

Finns det någon motsvarighet till detta på X2 och i så fall vad heter denna apparat på svenska och hur skiljer den sig mot ovan?
    2. Tre långa tonstötar. Se 8.1.1 BALISINFORMATIONSFELTYP 1 (BF 1)

https://docplayer.se/105517797-Bvs-a...ordsystem.html

Medlem
    mar 2018

3. Man talar om uppladdning av mellaledet i traktionsutrustningen ibland. Men detta är bara problem om man byter körrikning snabbt flera gånger eller om man får upprepade bygelstutsar. Felindikeringssystemet kan då sätta traktionsutrustningen i blockad. Vilket oftast kan avhjälpad genom att stanna och göra batterireset.

Detta verkar inte vara som det du anger för moderna lok.

Senast redigerat av Leif D den 2022-10-01 klockan 17:53:36.
    Tramtrain - Bildgalleri

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Kan ses här.

Senast redigerat av X1000 den 2022-10-01 klockan 17:53:46.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Kan ses här.

Länken fanns i startinlägget. Men ditt inlägg hamnade under annat som har med pkt 3att göra.

Tramtrain - Bildgalleri

Medlem
    mar 2018

Ljuden i pkt 1 och 2 är på intet sätt några specifika X2-ljud utan ljud från bromsryckvakt och ATC, vilket ju tex även RC har.

Senast redigerat av Leif D den 2022-10-01 klockan 18:43:29.
    Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Pkt 1 är troligen summer för förbikopplad bromstryckvakt, används ihop med minsta pådrag V1 för att inte ha elbroms vid retardationsprov med X2.
    Platsen är också indikativ för detta.

Sörmländsk pensionär och fåtöljrallare

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Ah, hade inte ens tänkt på den möjligheten. Dock blir jag lite förvirrad eftersom larmet fortsätter i över 20 sekunder samtidigt som man hör att tåget bromsar. Kan det vara så att hastighetsgränsen sjönk samtidigt som tåget bromsade så att det hela tiden var minst 5 km/h över?

I den andra länken så står tåget stilla så det måste väl vara någon annan orsak där? Jag lyssnade igen och tonen är inte identisk men jag vet inte om det bara beror på inspelningen/att det är manövervagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av H.Andersson Visa inlägg
    Pkt 1 är troligen summer för förbikopplad bromstryckvakt, används ihop med minsta pådrag V1 för att inte ha elbroms vid retardationsprov med X2.
    Platsen är också indikativ för detta.
    Den används även i videoklipp 2 - https://youtu.be/VXfBZucfUS4?t=3509 - Vid start efter elavbrottet. Lite backe där kanske.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Tack Ville och H.Andersson. Jag skulle ha uppdaterat sidan innan jag svarade Leif.

EDIT: Leif, innebär bygelstuds att strömavtagaren tappar kontakt med huvudledningen? (Försökte googla lite då jag aldrig har hört denna term förut).

Senast redigerat av Zaphod den 2022-10-01 klockan 18:15:53.

Medlem
    mar 2018

Ah, hade inte ens tänkt på den möjligheten. Dock blir jag lite förvirrad eftersom larmet fortsätter i över 20 sekunder samtidigt som man hör att tåget bromsar. Kan det vara så att hastighetsgränsen sjönk samtidigt som tåget bromsade så att det hela tiden var minst 5 km/h över?

I den andra länken så står tåget stilla så det måste väl vara någon annan orsak där? Jag lyssnade igen och tonen är inte identisk men jag vet inte om det bara beror på inspelningen/att det är manövervagnen.
    Det är nog som H.Anderson säger, varningsljud från bromstryckvakten. Märker ju här att det var länge sedan jag jag gjorde sånt där själv.
    Sen brukade jag aldrig göra retardationsprov där, utan senare, där hastigheten kunde vara högre.

Tramtrain - Bildgalleri

Medlem
    mar 2018

EDIT: Leif, innebär bygelstuds att strömavtagaren tappar kontakt med huvudledningen? (Försökte googla lite då jag aldrig har hört denna term förut).
    Exakt så, det är det fackuttryck som används för just det fenomenet.
    Sen kan bygelstuts bero på olika orsaker, för X2, hände detta ofta på bakre tågsätt vid multipeldrift, när farten kommer upp runt 180 och däröver och i synnerhet om kontaktledningen är av äldre typ.

Observera att huvudledning i järnvägssamanhang är är den luftledning som finns genom hela tåget och används för manövrering av tågbromsen.
    Den ledning som används för matning av körström är kontaktledning.

Jag googlade och fick ju en del träffar https://www.google.com/search?client...d&q=bygelstuts

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Exakt så, det är det fackuttryck som används för just det fenomenet.
    Sen kan bygelstuts bero på olika orsaker, för X2, hände detta ofta på bakre tågsätt vid multipeldrift, när farten kommer upp runt 180 och däröver och i synnerhet om kontaktledningen är av äldre typ.

Observera att huvudledning i järnvägssamanhang är är den luftledning som finns genom hela tåget och används för manövrering av tågbromsen.
    Den ledning som används för matning av körström är kontaktledning.

Jag googlade och fick ju en del träffar https://www.google.com/search?client...d&q=bygelstuts
    Tack. Vet inte varför jag skrev huvudledning menade luftledning (det är kanske kontaktledning som är det korrekta ordet ändå?).

Medlem
    mar 2018

Tack. Vet inte varför jag skrev huvudledning menade luftledning (det är kanske kontaktledning som är det korrekta ordet ändå?).
    Mja, jag fattade ju vad du menade, men om du funderar, så är ju även luftledning också ett mindre bra ord, eftersom det ju är just det som huvudledningen är, en luftledning.
    Men visst, "luftledning" hör man ju ibland, istället för kontaktledning eller överledning, även om det i min värld, precis som ordet "tågbana" mer hör hemma i modelljärnvägsvärlden.

Tramtrain - Bildgalleri

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Mja, jag fattade ju vad du menade, men om du funderar, så är ju även luftledning också ett mindre bra ord, eftersom det ju är just det som huvudledningen är, en luftledning.
    Men visst, "luftledning" hör man ju ibland, istället för kontaktledning eller överledning, även om det i min värld, precis som ordet "tågbana" mer hör hemma i modelljärnvägsvärlden.
    Luftledning förekommer nog som term för att ange att ledningen inte är markförlagd (kabel). Det är bara att inse att många termer har olika betydelser i olika sammanhang och när det gäller kotaktledning är nog fordonsvokabulären inte den som ligger närmast till hands.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Luftledning förekommer nog som term för att ange att ledningen inte är markförlagd (kabel). Det är bara att inse att många termer har olika betydelser i olika sammanhang och när det gäller kotaktledning är nog fordonsvokabulären inte den som ligger närmast till hands.
    Nog är det så alltid, språk kan man vända och vrida på mycket, men det gäller välja rätt till rätt tillfälle.

Tramtrain - Bildgalleri

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Jag återupplivar tråden med några frågor om fläktarna (ventilatorerna?) på X2.

1. Om jag förstår det rätt så sköts kylningen automatiskt, till skillnad från Rc. Hur många lägen har fläktarna? Jag får för mig att jag har läst att fläktarna kan vara i lågt läge och fulläge. Är det alltså tre lägen (av, låg, full) eller regleras fläkthastigheten steglöst mellan låg och full?

2. I hyttvideon jag länkade först i tråden så kan man höra att fläkten sätter igång precis när tåget startar men jag kunde aldrig höra att fläkten ökade i hastighet. Jämför med denna video där det endast tar 3 minuter innan det låter som att fläkten på Rc-loket växlar till fulläget.

Hur ofta behövs fulläget på fläkten i ett X2? Finns det kanske några siffror på prestandan/värmeutvecklingen av motorerna/växelriktarna? Typ "vid fullt pådrag/effekt så tar det X minuter innan motorerna överhettas om fläkten är på lägsta läget".

3. Är Rc mindre energieffektivt än X2 och det är därför det tar så kort tid innan fläkten behöver ökas till fullt läge eller är det helt enkelt så att fläkten på X2 har mycket bättre kylprestanda och det är därför den klarar av att kyla på "basläget" (kanske en blandning av båda egenskaperna)?

4. Bonusfråga: Om man kopplade om den relevanta kretsen så att det gick att få pådrag med fläkten avstängd, finns det några uppgifter/uppskattningar på hur lång tid det skulle ta innan utrustningen på Rc6/X2 överhettades?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Åtminstone på Rc är det väl tre lägen, men "av", "auto" samt "full". Har för mig att jag läst något om att det är lika på X2, men någon som kör vet såklart säkert.

TKL och INS på Inlandsbanan.
    Lokföraraspirant, blogg om detta: http://bjornidet.bloggo.nu/

Medlem
    mar 2018

Jag återupplivar tråden med några frågor om fläktarna (ventilatorerna?) på X2.

1. Om jag förstår det rätt så sköts kylningen automatiskt, till skillnad från Rc. Hur många lägen har fläktarna? Jag får för mig att jag har läst att fläktarna kan vara i lågt läge och fulläge. Är det alltså tre lägen (av, låg, full) eller regleras fläkthastigheten steglöst mellan låg och full?

2. I hyttvideon jag länkade först i tråden så kan man höra att fläkten sätter igång precis när tåget startar men jag kunde aldrig höra att fläkten ökade i hastighet. Jämför med denna video där det endast tar 3 minuter innan det låter som att fläkten på Rc-loket växlar till fulläget.

Hur ofta behövs fulläget på fläkten i ett X2? Finns det kanske några siffror på prestandan/värmeutvecklingen av motorerna/växelriktarna? Typ "vid fullt pådrag/effekt så tar det X minuter innan motorerna överhettas om fläkten är på lägsta läget".

3. Är Rc mindre energieffektivt än X2 och det är därför det tar så kort tid innan fläkten behöver ökas till fullt läge eller är det helt enkelt så att fläkten på X2 har mycket bättre kylprestanda och det är därför den klarar av att kyla på "basläget" (kanske en blandning av båda egenskaperna)?

4. Bonusfråga: Om man kopplade om den relevanta kretsen så att det gick att få pådrag med fläkten avstängd, finns det några uppgifter/uppskattningar på hur lång tid det skulle ta innan utrustningen på Rc6/X2 överhettades?

X2 har en strömställare för Ventilation (dvs fläktkylning av motorerna) som har läget Auto (normalläge) och Full. Full ventilation används t.ex vi hög yttertemperatur eller om man kör på endast en modul (2 av 4 motorer). Någon form av vartalsreglering på fläktarna finns inte. Auto slår på ungefär halvt varvtal då man startar tåget och ökar till fullt vid visst effektuttag. Läget Full används då man vill att fläktarna ska gå även när tåget står stilla, eftersom man annars kan drabbas av överhettning och inte kommer iväg sen.

Rc6 har en strömställare för Ventilation (dvs fläktkylning av motorerna) som har läge 0, då går inte fläktarna alls,ett läge Auto då fläktarna regleras beroende på effektuttag och ett läge Hel. Efter körning rekommenderas att ha kvar läge Auto någon minut för att kyla ner motorerna.

Uppgifterna hämtade och kontrollerade i HHI (HandHanvandeInstruktion) för respektive fordonstyp.

Tramtrain - Bildgalleri

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •