Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur gick det med arbetena Malmö-Lund?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Hur gick det med arbetena Malmö-Lund?

Jag vet inte om jag missat något, men jag har ju läst om arbetena Malmö-Lund senaste veckorna långt i förväg, men inte hört mycket (snarare inget) nyligen.
    Så, hur gick det med arbetena, och fungerade ersättningstrafiken?
    Blev allt klart i tid som skulle göras, och går det fortare nu när man väl kan köra på de riktiga spåren på delar av sträckan?
    För visst är det väl över, för den här gången?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Hur gick det med arbetena Malmö-Lund?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag vet inte om jag missat något, men jag har ju läst om arbetena Malmö-Lund senaste veckorna långt i förväg, men inte hört mycket (snarare inget) nyligen.
    Blev allt klart i tid som skulle göras, och går det fortare nu när man väl kan köra på de riktiga spåren på delar av sträckan?
    Allt som från början skulle göras blev inte gjort, hittar dock inte i hastigheten Trafikverkets egen beskrivning av debaclet med tunnelväggarna som byggts med "tveksam" metod. Avsikten var ju från början att det nu skulle kopplats in fyrspår Arlöv - strax norr om Hjärup och hastigheten skulle höjts på delsträcka (en minuts tidsvinst var redan hemräknat i ansökan).
    Resultatet nu är att spår i princip bara flyttats i sidled, arbetarskyddsnedsättningen till 100 km/h kvarstår i knappt 11 km - trafikalt så är det ingen skillnad alls förutom att man får åka i ett par växelkurvor till...

Vad gäller ersättningstrafiken så passar jag, har ingen närmare information, men det var ju klagomål i tidningarna från folk som valt dagis i "hottahejti" men avbrottet har ju varit aviserat sen långt tillbaka så de hade väl kanske fått se över sina möjligheter om dagis på hemorten inte duger.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

https://www.trafikverket.se/vara-pro...och-lund-igen/

Pensionär som gillar att åka tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Arbetena tycks ha gått bra - https://www.trafikverket.se/vara-pro...och-lund-igen/

Edit: En fin bild på nya spårinkopplingen. Om möjligt..(Fejsboken) - Länk

Ersättningstrafiken sämre - Trafikverket - https://sv-se.facebook.com/fyrsparet/ - Kan läsat på PC i varje fall, kontolöst.
    En kommentar där: "Orimliga köer, bussar som kör fel eller slutar att fungera. Det är ganska rimligt att dom chaufförer ni anställer hittar till Lund!"- vidare
    - "gammal ml buss från sent 80-tal som är dåligt underhållen i trafik." ..

Senast redigerat av Ville den 2022-09-30 klockan 19:12:17.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Provade på ersättningstrafiken i veckan och jag är inte imponerad!

Kom till Lund med 541 på måndag kväll! Det gick inte i någon av apparna eller på SJs hemsida att ta reda på varifrån bussarna gick, dvs vilket hållplatsläge, men det berättade tågmästaren innan ankomst. Dessutom hade jag fått en biljett till en ersättningsbuss som skulle gå 21.05, med nummer och allt, men efter ett tag insåg jag att det inte stämde, för på skyltarna annonserades bussarna 20.50, 21.00, 21.10 osv, men ingenting 21.05. De som var på plats i Lund (från Skånetrafiken) visste ingenting om nån buss 21.05. Aha, luring, man har lagt in en fejkad tid för att få fram förbindelsen i sökmotorn. Ca 40 minuters väntetid eftersom man bara körde fram en buss var tionde minut (enligt tidtabellen förvisso) men när det hela tiden kommer tåg så räckte det inte. Någon beredskap för att sätta in förstärkning så sent på kvällen verkade saknas.

Hemresa med 546 på onsdagen, samma sak där, en biljett till en bussavgång som inte fanns utan det vara bra att kliva på i skytteltrafiksbussarna. En buss och en personbil hade krockat inne i Lund och i samband med det hade en annan buss och personbil touchat varandra. Vår busschaufför släppte av oss ca 1 km från stationen och när vi gick mot stationen såg vi att det bara hade varit för den sistnämnda bussen att flytta sig till en större parkeringsficka precis bredvid så kunde trafiken komma igång. Istället tjafsade chaffisen med bilisten och tvärt om, allt medan det totala kaoset utbedde sig i Lunds innerstad.

Jag fattar att det tar ett tag att fixa en trafikolycka, men man behöver inte blockera hela infarten utan kan gått köra åt sidan och skriva och framförallt inte tjafsa. Aktiv trafikledning verkade helt saknas eftersom fler och fler bussar körde in i trafikstoppet. Det var många som missade sina avgångar den eftermiddagen.

Till sist lite om biljetterna. Om det står på min biljett att en buss ska gå 21.05 så börjar jag leta efter den (jag var inte ensam från 541) och när den avgången å inte finns, så blir folk oroliga. Man kan ju åtminstone låta avgångstiden stämma med den tid som skyltas. När de man frågar dessutom inte kan svara så blir folk oroliga. Jag som varit med tillräckligt länge fattar ju hur det fungerar, men det är det långt ifrån alla som gör. I Malmö fanns inte ens någon digital skyltning, men det kan jag leva med.

En av bussarna under måndagskvällen kördes iväg med dörrfel, fullsatt, där chauffören sa "Luta er inte mot dörren, för den kan gå upp". Kändes inte särskilt förtroendeingivande! De orkade väl inte tömma bussen för att få fram en ny, men vi var flera som undrade vad personalen faktiskt höll på med när de lät en sådan buss åka iväg med folk i!

Nåväl, jag kom ju dit och hem och allt löser sig, men det fanns helt klart förbättringspotential...

Mvh

//Fredrik

Senast redigerat av Fredrik Lundström den 2022-09-30 klockan 19:10:44.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

https://www.instagram.com/lund_arlov4spar/

har regelbundet postade bilder och videor från projektet

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    En av bussarna under måndagskvällen kördes iväg med dörrfel, fullsatt, där chauffören sa "Luta er inte mot dörren, för den kan gå upp". Kändes inte särskilt förtroendeingivande! De orkade väl inte tömma bussen för att få fram en ny, men vi var flera som undrade vad personalen faktiskt höll på med när de lät en sådan buss åka iväg med folk i!
    Mer om bussen: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...-pa-motorvagen

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Provade på ersättningstrafiken i veckan och jag är inte imponerad!

Kom till Lund med 541 på måndag kväll! Det gick inte i någon av apparna eller på SJs hemsida att ta reda på varifrån bussarna gick, dvs vilket hållplatsläge, men det berättade tågmästaren innan ankomst. Dessutom hade jag fått en biljett till en ersättningsbuss som skulle gå 21.05, med nummer och allt, men efter ett tag insåg jag att det inte stämde, för på skyltarna annonserades bussarna 20.50, 21.00, 21.10 osv, men ingenting 21.05. De som var på plats i Lund (från Skånetrafiken) visste ingenting om nån buss 21.05. Aha, luring, man har lagt in en fejkad tid för att få fram förbindelsen i sökmotorn. Ca 40 minuters väntetid eftersom man bara körde fram en buss var tionde minut (enligt tidtabellen förvisso) men när det hela tiden kommer tåg så räckte det inte. Någon beredskap för att sätta in förstärkning så sent på kvällen verkade saknas.

Hemresa med 546 på onsdagen, samma sak där, en biljett till en bussavgång som inte fanns utan det vara bra att kliva på i skytteltrafiksbussarna. En buss och en personbil hade krockat inne i Lund och i samband med det hade en annan buss och personbil touchat varandra. Vår busschaufför släppte av oss ca 1 km från stationen och när vi gick mot stationen såg vi att det bara hade varit för den sistnämnda bussen att flytta sig till en större parkeringsficka precis bredvid så kunde trafiken komma igång. Istället tjafsade chaffisen med bilisten och tvärt om, allt medan det totala kaoset utbedde sig i Lunds innerstad.

Jag fattar att det tar ett tag att fixa en trafikolycka, men man behöver inte blockera hela infarten utan kan gått köra åt sidan och skriva och framförallt inte tjafsa. Aktiv trafikledning verkade helt saknas eftersom fler och fler bussar körde in i trafikstoppet. Det var många som missade sina avgångar den eftermiddagen.

Till sist lite om biljetterna. Om det står på min biljett att en buss ska gå 21.05 så börjar jag leta efter den (jag var inte ensam från 541) och när den avgången å inte finns, så blir folk oroliga. Man kan ju åtminstone låta avgångstiden stämma med den tid som skyltas. När de man frågar dessutom inte kan svara så blir folk oroliga. Jag som varit med tillräckligt länge fattar ju hur det fungerar, men det är det långt ifrån alla som gör. I Malmö fanns inte ens någon digital skyltning, men det kan jag leva med.

Nåväl, jag kom ju dit och hem och allt löser sig, men det fanns helt klart förbättringspotential...

Mvh

//Fredrik
    Fortsätter så gärna annars att köra Lommabanan. Var lugnt och skönt...

Avslutat skrivande i PV. För längre tid eller permanent...

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Fortsätter så gärna annars att köra Lommabanan. Var lugnt och skönt...
    Håller helt med. Trevlig omväg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •