Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Resplus vid ombokning

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Resplus vid ombokning

Köpte för några dagar sedan en resa 27 oktober Växjö-Stockholm med tåg 540 från Alvesta. I den riktningen väljer jag alltid Resplus för att inte riskera att biljetten blir värdelös vid bruten anslutning.

Fick nyss meddelande om att tåg 540 ställts in. Jag fick därmed den ganska generösa möjligheten att omboka till valfritt tåg samma dag, men bara på sträckan Alvesta-Stockholm.

Nu spelar det inte så stor roll för mig eftersom omständigheterna tvingar mig att välja tåg 542, jag kan ändå lämna Växjö en dryg timme tidigare, men någon annan kan ju vara tvungen att välja en timmes tidigare avresa med fortsatt beroende av upprätthållen anslutning. Stackars människa! Skulle anslutningn då brytas blir det två timmars försening och nödvändigt med ny biljett.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Resplus vid ombokning

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Köpte för några dagar sedan en resa 27 oktober Växjö-Stockholm med tåg 540 från Alvesta. I den riktningen väljer jag alltid Resplus för att inte riskera att biljetten blir värdelös vid bruten anslutning.

Fick nyss meddelande om att tåg 540 ställts in. Jag fick därmed den ganska generösa möjligheten att omboka till valfritt tåg samma dag, men bara på sträckan Alvesta-Stockholm.

Nu spelar det inte så stor roll för mig eftersom omständigheterna tvingar mig att välja tåg 542, jag kan ändå lämna Växjö en dryg timme tidigare, men någon annan kan ju vara tvungen att välja en timmes tidigare avresa med fortsatt beroende av upprätthållen anslutning. Stackars människa! Skulle anslutningn då brytas blir det två timmars försening och nödvändigt med ny biljett.
    Ombokning med Resplus inblandat måste ju alltid göras via Kundservice. Självbetjäningen fungerar bara för SJ-förbindelser.
    Du har alltså kontaktat SJ Kundservice och bett att få boka om hela resan och blivit nekad att boka om delen Växjö-Alvesta? Konstigt.

Pensionär som gillar att åka tåg

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Ombokning med Resplus inblandat måste ju alltid göras via Kundservice. Självbetjäningen fungerar bara för SJ-förbindelser.
    Du har alltså kontaktat SJ Kundservice och bett att få boka om hela resan och blivit nekad att boka om delen Växjö-Alvesta? Konstigt.
    Nej, jag gick bara på vad SJ lät meddela. Inget om att något särskilt skulle gälla för Resplus-resor:

Hej! Vi vill uppmärksamma dig på att din resa 2022-10-27, med tåg 540 (ABC1234D) har blivit inställd. Du behöver därför boka om eller avboka din resa utan kostnad, oavsett biljettyp, gå in på sj.se/andraresa. Vi är ledsna över att detta drabbar dig. Hälsningar SJ

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad står i PDFen? På vissa ställen är det ju valfri avgång hela dagen (som med Skånetrafiken och SL).
    Så sent som i somras fick jag "Du som har en biljett med byte till eller från lokaltrafik behöver inte boka om den delen av din resa, din biljett gäller på föregående eller nästkommande avgångar med lokaltrafiken." på en biljett utan nån anslutning. Fick inte du det? Som kund hade jag antagit att Växjö-Alvesta var lokaltrafik, böter känns otroligt och dom hade jag krävt av SJ i efterhand.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av anders5 Visa inlägg
    Vad står i PDFen? På vissa ställen är det ju valfri avgång hela dagen (som med Skånetrafiken och SL).
    Så sent som i somras fick jag "Du som har en biljett med byte till eller från lokaltrafik behöver inte boka om den delen av din resa, din biljett gäller på föregående eller nästkommande avgångar med lokaltrafiken." på en biljett utan nån anslutning. Fick inte du det? Som kund hade jag antagit att Växjö-Alvesta var lokaltrafik, böter känns otroligt och dom hade jag krävt av SJ i efterhand.
    Krösatåg = lokaltrafik; Öresundståg är inte lokaltrafik. Om Göran hade Öresundståg så måste han kontakta SJ kundservice och få en trafikstörningsbiljett.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Krösatåg = lokaltrafik; Öresundståg är inte lokaltrafik. Om Göran hade Öresundståg så måste han kontakta SJ kundservice och få en trafikstörningsbiljett.
    Jo så är det kanske tänkt men SJ informerar ju inte om det, så om resenären följer SJs instruktioner och det blir fel så får ju SJ ersätta resenären om det blir problem.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Ja, det är ju enbart om man kliver ombord vid Kastrup Lufthamn som en Öresundstågsbiljett utfärdad via Resplus kan gälla på ett annat tåg än det angivna.

När jag ombokade framgick tydligt att jag skulle få Öresundstågsbiljetten återbetald. Däremot inget om möjligheten att även få den ombokad genom att använda telefonbokningen. Illa för den som hade haft nytta av det, dock inte för mig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ja, det är ju enbart om man kliver ombord vid Kastrup Lufthamn som en Öresundstågsbiljett utfärdad via Resplus kan gälla på ett annat tåg än det angivna.
    Det var inte så länge sedan biljetter köpta via SJ gällde på valfri avgång i Skåne. https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pre...skaane-2808192

Köper man via Öresundståg så får man fortfarande plus/minus 3 timmar från hela Köpenhamn och inte bara flygplatsen tolkar jag det som.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av anders5 Visa inlägg
    Det var inte så länge sedan biljetter köpta via SJ gällde på valfri avgång i Skåne. https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pre...skaane-2808192

Köper man via Öresundståg så får man fortfarande plus/minus 3 timmar från hela Köpenhamn och inte bara flygplatsen tolkar jag det som.
    Man kunde naturligtvis också åka med en tidigare förbindelse till anslutande SJ-tåg. Det är nu inte tillåtet, men jag tror det skulle uppskattas om man upptäcker att anslutningen förmodligen kommer att brytas.

Störst flexibilitet är att köpa omedelbart före avgång, men det fungerar ofta inte tillsammans med Resplus.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Urschäkta en lantis som inte hittar Alvestad på SL-kartan...

Hur ska bonnläppar, torpare och kolingar från 08-land veta om anslutningsresan går under artistnamnet "lokaltrafik" eller "olokaltrafik"? Framgår det tydligt på biljetten? I bokningsdialogen? På Försvarsmaktens hemsida? 1177? EU:s hemsida? **grubblar**

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg

Hur ska bonnläppar, torpare och kolingar från 08-land veta om anslutningsresan går under artistnamnet "lokaltrafik" eller "olokaltrafik"? Framgår det tydligt på biljetten? I bokningsdialogen? På Försvarsmaktens hemsida? 1177? EU:s hemsida? **grubblar**
    Bra fråga. Den visar på en av de många svagheterna i kundhanteringen i Tågsverige.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg

Nästan ännu svårare för den som blivit van att åka med samma länstrafikbiljett på Krösatåg, Pågatåg eller Öresundståg. När man sedan köper en Resplus-biljett har den istället olika giltighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bra fråga. Den visar på en av de många svagheterna i kundhanteringen i Tågsverige.
    Skönt, då behöver jag inte känna mig dum och okunnig av just den anledningen i alla fall.

Svaghet? Tror du man kan få kalla det "oförlåtligt korkat" istället?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •