Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Trött på onödiga tågstopp

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Trött på onödiga tågstopp

Två gånger de senaste åren har jag varit med om tågstopp Tyringe - Hässleholm på grund av att en lokförare kört mot rött !

Detta hände väl aldrig under den tid som SJ förvaltade järnvägsnätet ?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Trött på onödiga tågstopp

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Två gånger de senaste åren har jag varit med om tågstopp Tyringe - Hässleholm på grund av att en lokförare kört mot rött !

Det är en stor skillnad på att köra för rött på järnväg och köra för rött på vanlig väg.

Och jo, det hände garanterat även när SJ förvaltade järnvägen. Däremot är jag inte så kunnig på om det blev lika stor utredning och byte av förare som det blir nu.

Dessutom får du tänka på att det i vissa fall kanske inte är lokförarens fel att denne körde för rött ljus. Den kan ju ha slagit om till rött precis när lokföraren börjar närma sig signalen.

Och jag tror att du ska vara glad över att det finns krav på att föraren ska bytas ut i ett sådant här fall. Du vet ju inte om lokföraren varit trött och ouppmärksam på att signalen visar rött.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är inget generellt krav på att föraren byts ut och tåget inte får flyttas så det inte hindrar övrig trafik. Bolagen har olika regler om detta. I många fall görs en bedömning av det inträffade och finns en rimlig orsak kan föraren få fortsätta hos vissa bolag....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det är inget generellt krav på att föraren byts ut och tåget inte får flyttas så det inte hindrar övrig trafik. Bolagen har olika regler om detta. I många fall görs en bedömning av det inträffade och finns en rimlig orsak kan föraren få fortsätta hos vissa bolag....
    Aha, det trodde jag faktiskt inte. Jag trodde att det fanns reglerat i lag eller så

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av dh8b Visa inlägg
    Aha, det trodde jag faktiskt inte. Jag trodde att det fanns reglerat i lag eller så
    Trafikverket har regler på något sätt om detta.
    Det står väl i järnvägslagen at tåg inte får passera en signal utan att den visar klartecken.
    Trafikverket har följande kategorisering:
    https://bransch.trafikverket.se/for-...passager-OSPA/

I huvudsak uppdelat på att signalen visade rött i god tid innan händelsen, och att den slog om till rött kort tid innan passagen.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Trafikverket har regler på något sätt om detta.
    Det står väl i järnvägslagen at tåg inte får passera en signal utan att den visar klartecken.
    Trafikverket har följande kategorisering:
    https://bransch.trafikverket.se/for-...passager-OSPA/

I huvudsak uppdelat på att signalen visade rött i god tid innan händelsen, och att den slog om till rött kort tid innan passagen.
    Nej, nej... Detta är inte lagreglerat. Varken i järnvägslagen (som inte längre gäller) eller i järnvägssäkerhetslagen.
    I järnvägssäkerhetslagen står kort och gott "1 § Infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag ansvarar för en säker drift i järnvägssystemet."
    Det är sedan upp till infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag att ha ett regelverk som säkerställer en säker drift. Tillsynsmyndighet är Transportstyrelsen.

Regelverket som används på Trafikverkets nät är "Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg (TTJ)" Trafikverket ställer krav att järnvägsföretag och entreprenörer ska använda trafikbestämmelserna genom avtal, kontrakt och som villkor i järnvägsnätsbeskrivningen.

Pensionär som gillar att åka tåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg

Jag blev färdig förare i mars 1981. Otillåtna stoppassager har hänt lika ofta genom åren förutsatt att vi bara tittar på trafik där fordon och bana har ATC (vilket inte fanns 1981). Den stora skillnaden är hur alvarligt man sett på det. Om man råkade köra förbi en signal på 80- eller 90-talet backade man antingen tillbaka eller ringde tågx och fick klart att köra vidare. Svårare var det inte. Runt millenieskiftet började man tala om OSPA och man var tvungen att fylla i en blankett tillsammans innan man kunde köra vidare. Sedan, uppskattningsvis, senaste decenieskiftet är det nuvarande ordning som gäller.
    Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Jag blev färdig förare i mars 1981. Otillåtna stoppassager har hänt lika ofta genom åren förutsatt att vi bara tittar på trafik där fordon och bana har ATC (vilket inte fanns 1981). Den stora skillnaden är hur alvarligt man sett på det. Om man råkade köra förbi en signal på 80- eller 90-talet backade man antingen tillbaka eller ringde tågx och fick klart att köra vidare. Svårare var det inte. Runt millenieskiftet började man tala om OSPA och man var tvungen att fylla i en blankett tillsammans innan man kunde köra vidare. Sedan, uppskattningsvis, senaste decenieskiftet är det nuvarande ordning som gäller.
    Jim
    Jag vet att åtminstone ett bolag håller på att se över reglerna för OSPA-A att konsekvenserna mer ska vara beroende på vad som faktiskt hänt och hur stor risken för olycka varit på grund av rödljuskörningen. Det är ju skillnad på att köra förbi en dvärg i stopp på väg mot sina egna vagnar med någon meter jämfört med att köra flera hundra meter ut i mötande tågvägar och med uppkörda växlar mm.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Cica Visa inlägg
    Jag vet att åtminstone ett bolag håller på att se över reglerna för OSPA-A att konsekvenserna mer ska vara beroende på vad som faktiskt hänt och hur stor risken för olycka varit på grund av rödljuskörningen. Det är ju skillnad på att köra förbi en dvärg i stopp på väg mot sina egna vagnar med någon meter jämfört med att köra flera hundra meter ut i mötande tågvägar och med uppkörda växlar mm.
    Favoriten Mgb där man inte kan lossa bromsen utan att Ospa...

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Favoriten Mgb där man inte kan lossa bromsen utan att Ospa...
    Du menar alltså "Pistolen"?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av Jack Benny Visa inlägg
    Du menar alltså "Pistolen"?
    Kan vara så ja

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer