Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: SJ:s webbsida om planerade banarbeten

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

SJ:s webbsida om planerade banarbeten

Just nu (30 september på morgonen) är SJ:s webbsida om planerade banarbeten riktigt uselt uppdaterad. De allra flesta banarbeten som räknas upp inträffade under augusti. Pågående eller kommande banarbeten finns bara under underrubrikerna Stockholm - Bålsta, Göteborg - Borås och Göteborg. Nog ska det väl bli fler banarbeten under t ex oktober?

Om den sköts bättre kan den webbsidan vara ett bra komplement till sökmotorn för resenärer som vill få grepp om på vilket sätt trafiken kan komma att bli störd. En resenär som ser i sökmotorn att biljetter p g a banarbeten inte finns att köpa får inget bra intryck av SJ när sidan om planerade banarbeten är så illa skött.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SJ:s webbsida om planerade banarbeten

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Just nu (30 september på morgonen) är SJ:s webbsida om planerade banarbeten riktigt uselt uppdaterad. De allra flesta banarbeten som räknas upp inträffade under augusti. Pågående eller kommande banarbeten finns bara under underrubrikerna Stockholm - Bålsta, Göteborg - Borås och Göteborg. Nog ska det väl bli fler banarbeten under t ex oktober?

Om den sköts bättre kan den webbsidan vara ett bra komplement till sökmotorn för resenärer som vill få grepp om på vilket sätt trafiken kan komma att bli störd. En resenär som ser i sökmotorn att biljetter p g a banarbeten inte finns att köpa får inget bra intryck av SJ när sidan om planerade banarbeten är så illa skött.
    Och i appen… :) I ärlighetens namn blir det rätt år om man klickar på länken.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2022-09-30 klockan 10:22:52.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Chef.se: Så ska SJ bli bäst på digitalisering

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det verkar ju skitdumt att skriva något om "just nu" i en frågor och svar som ska finnas kvar under en längre tid. Oavsett bör man ha en rutin att med jämna mellanrum gå igenom svaren att de är aktuella.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg

Idag, tisdag den fjärde, har man städat upp riktigt ordentligt. Så ordentligt att pågående arbeten, till exempel Karlstad - Kil inte finns med.

Lägg ner sidan SJ, om det inte går att ha den aktuell! Ni skämmer bara ut er.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

SJ behöver anställa fler kommunikatörer.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skulle inte vara helt fel om man uppger varför man ska stänga av trafiken. Retar mig på att man stänger trafiken mellan Bålsta och Stockholm och när man öppnar trafiken kan man knappast se vad man gjort. Tror att resenärer har större förståelse för att man måsta stänga av trafiken om resenären vet vad som ska göras. Kanske med fotodokumentation.

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Skulle inte vara helt fel om man uppger varför man ska stänga av trafiken. Retar mig på att man stänger trafiken mellan Bålsta och Stockholm och när man öppnar trafiken kan man knappast se vad man gjort. Tror att resenärer har större förståelse för att man måsta stänga av trafiken om resenären vet vad som ska göras. Kanske med fotodokumentation.
    Trafikverkets södra region (herrolsson & co) är exemplariska på den punkten - när, var, hur och varför.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    SJ behöver anställa fler kommunikatörer.
    Eller färre men med järnvägskompetens. Nu har jag slutat besvära SJ kundtjänst. Det enda som fungerar är automatiska återbetalningar. I övrigt är det illa men de önskar alltid en trevlig dag.

Malmö kommun har enligt uppgift 145 informatörer. Malmöborna betalar. Att vara kund hos SJ är trots allt frivilligt och min sovvagnsresa natten till igår var till belåtenhet. Vi blev lite sena under natten men ju längre resa desto bättre.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Eller färre men med järnvägskompetens. Nu har jag slutat besvära SJ kundtjänst. Det enda som fungerar är automatiska återbetalningar. I övrigt är det illa men de önskar alltid en trevlig dag.

Malmö kommun har enligt uppgift 145 informatörer. Malmöborna betalar. Att vara kund hos SJ är trots allt frivilligt och min sovvagnsresa natten till igår var till belåtenhet. Vi blev lite sena under natten men ju längre resa desto bättre.
    Det som behövs är järnvägskompetens och en förmåga att förstå kundens behov av korrekt information. Det senare saknas på de flesta ställen i organisationen. Dessutom behövs en process som gör att de som ska skapa information har tillgång till aktuellt och korrekt data om utbudet. Det felar också i många, många fall. Det görs tafatta försök här och där att få det bättre - men det är sufflé-artat…

Pensionär som gillar att åka tåg

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Eller är det en viss skillnad på Kundtjänst och Kommunikatörer?
    Min uppfattning är att Kommunikatörer ska se till att kunderna får bra och rätt information INNAN kunden behöver fråga, medan Kundtjänst ska ägna sig åt att släcka bräänder, eller bara upprepa den information som kommunikatörerna redan borde publicerat (men som kunden inte letat fram (eller inte hittat)).

Så, Kommunikatörerna skulle se till att Banarbetssidan var bra uppdaterad hela tiden. Med bra information om sidan skull många färre behöva kontakta Kundtjänst, dvs man kunde minska antalet kundtjänstmedarbetare (eller är det: minska inhyrandet av den tjänsten från de underleverantörer jag tror man har).

Om kommunikatörerna kan få informationen från rätt experter (med järnvägskompetens) så kanske kommunikatörerna kan översätta till begripligt språk, och se till att det publiceras på ett snyggt sätt, så det kanske räcker med en begränsad järnvägskompetens.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eller är det en viss skillnad på Kundtjänst och Kommunikatörer?
    Min uppfattning är att Kommunikatörer ska se till att kunderna får bra och rätt information INNAN kunden behöver fråga, medan Kundtjänst ska ägna sig åt att släcka bräänder, eller bara upprepa den information som kommunikatörerna redan borde publicerat (men som kunden inte letat fram (eller inte hittat)).

Så, Kommunikatörerna skulle se till att Banarbetssidan var bra uppdaterad hela tiden. Med bra information om sidan skull många färre behöva kontakta Kundtjänst, dvs man kunde minska antalet kundtjänstmedarbetare (eller är det: minska inhyrandet av den tjänsten från de underleverantörer jag tror man har).

Om kommunikatörerna kan få informationen från rätt experter (med järnvägskompetens) så kanske kommunikatörerna kan översätta till begripligt språk, och se till att det publiceras på ett snyggt sätt, så det kanske räcker med en begränsad järnvägskompetens.
    Det är helt olika yrkesgrupper. Kundtjänst som har kontakt med kunderna via telefon, e-mejl och sociala medier sitter i Ånge och Östersund och är anställda av SJ:s leverantör. Det är ett hyfsat stort antal människor.

Trafikinformationsgruppen (eller vad den nu heter) är ett fåtal personer som sitter på huvudkontoret i Stockholm och har till uppgift att förvandla informationen från trafikplaneringen till uppdaterade webbsidor.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det är helt olika yrkesgrupper. Kundtjänst som har kontakt med kunderna via telefon, e-mejl och sociala medier sitter i Ånge och Östersund och är anställda av SJ:s leverantör. Det är ett hyfsat stort antal människor.

Trafikinformationsgruppen (eller vad den nu heter) är ett fåtal personer som sitter på huvudkontoret i Stockholm och har till uppgift att förvandla informationen från trafikplaneringen till uppdaterade webbsidor.
    Då var det precis så som jag trodde.
    Så, om SJ hade fler personer i Trafikinformationsgruppen så tror jag att färre personer på Kundtjänst skulle behöva upprepa samma svar som redan finns, t.ex. på nätet.
    Men, det kanske går på olika konton, så SJ:s ledning ser inte det ekonomiska sambandet, man ser väl Trafikinformationsgruppen som ren ren kostnad.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Då var det precis så som jag trodde.
    Så, om SJ hade fler personer i Trafikinformationsgruppen så tror jag att färre personer på Kundtjänst skulle behöva upprepa samma svar som redan finns, t.ex. på nätet.
    Men, det kanske går på olika konton, så SJ:s ledning ser inte det ekonomiska sambandet, man ser väl Trafikinformationsgruppen som ren ren kostnad.
    Det är inte fler människor som behövs, det är rätt informationsflöde och rätt process för uppdatering av sidorna som behövs. Kastar man in fler människor i en process som inte fungerar så blir det bra värre, som att släcka en brasa med bensin.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Information och kommunikation är svårt och det är väl uppenbart inte alltid informatörerna lyckas så bra.
    En orhanisation som gått en lite annorlunda väg är polisen. I stället för att anställa informatörer som lär sig orhanisationen så ger man erfarna poliser utbildning som komunikatörer. I mitt tycke lyckas de bra. I mitt tycke lyckas man bra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •