Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 48

Ämne: Stopp i Alingsås

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Stopp i Alingsås

Problemen fortsätter för västra stambanans resenärer. Nu stopp i Alingsås.
    Bara nu inte solkurvan kommer tillbaka i Grästorp...

https://www.trafikverket.se/
    Sj info

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Stopp i Alingsås

Detta är en ny dag, och ett nytt exempel, på att den svenska järnvägen lever i ett totalt mörker och förfall.
    Tråkigt, men man får ha överseende med bristen på pålitlighet, eller ta bilen !
    Hoppas mina kolleger får all nödvändigt stöd och förståelse från alla som drabbas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Detta är en ny dag, och ett nytt exempel, på att den svenska järnvägen lever i ett totalt mörker och förfall.
    Tråkigt, men man får ha överseende med bristen på pålitlighet, eller ta bilen !
    Hoppas mina kolleger får all nödvändigt stöd och förståelse från alla som drabbas.
    Fast dagens stopp har väl att göra med upprustningen av spår och elledning?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Någon med tillgång till system som kan ge en inblick i vad dom händer? Har föräldrarna på ett tåg som inte kommer iväg från G.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Stoppet i Väst

Svt Väst - om tågstoppen. Mystiskt elfel tydligen, inget om någon rivning där.

Läget i Grästorp - http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Gop&nr=3819 - ingen trafik sedan 09:05.
    Extratåg vid Fritstad - http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Fra&nr=51418. Herrljunga - Borås fungerar.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Enligt Radio Sjuhärad skulle det ha fastnat drygt 300 resenärer i stillastående tåg på sträckan Alingsås-Vårgårda och de väntade på evakuering.

Västtrafik har detaljerad information angående sina tåg men det går också indirekt att utläsa lite om SJ-tågen som att X 2000 omleds via Borås.

https://www.vasttrafik.se/trafikinfo...topp-vargarda/

Västtrafik har för övrigt skärpt till sin information rejält medan det på andra håll tycks råda ett enda stort virrvarr i informationen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast dagens stopp har väl att göra med upprustningen av spår och elledning?
    Ja, du får se det i den vinklingen om du så önskar !
    Up to you.

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Ja, du får se det i den vinklingen om du så önskar !
    Up to you.
    Vad håller trafikverket på med. Det är väl bara och laga. Jag ska till Göteborg i morgon, måste jag ta flyget?

Passagerare Peter Berggrens avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 103fan Visa inlägg
    Vad håller trafikverket på med. Det är väl bara och laga. Jag ska till Göteborg i morgon, måste jag ta flyget?
    Ja, sannolikt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Senaste prognosen säger kl 5 i morgan bitti. Tidigast. Dags att anmäla Trv till MSB?

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Läget i Grästorp - http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Gop&nr=3819 - ingen trafik sedan 09:05.
    Extratåg vid Fritstad - http://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Fra&nr=51418. Herrljunga - Borås fungerar.
    Riven kontaktledning i utfarten från Alingsås norrut (X40). Det är det tåget samt Blå tåget som haft resenärer fast ombord.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Tydligen tänker man normal trafik i kväll klockan 19.00.
    Enligt lokalradion.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag bara funderar. Det pågår spårbyte Alingsås-Vårgårda och ombyggnad av Alingsås, det borde finnas personal på plats som kan jorda. Varför tar det då 4 timmar? Är organisationen så urusel?

Avställd
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jag bara funderar. Det pågår spårbyte Alingsås-Vårgårda och ombyggnad av Alingsås, det borde finnas personal på plats som kan jorda. Varför tar det då 4 timmar? Är organisationen så urusel?
    Någon jag känner med insyn i politik och myndighetsutövning har sagt, att när banverket och vägverket slogs ihop så fick med regeln ”sist in först ut” de som var järnvägskunniga gå. Kvar blev de som kan vägar. Skulle det stämma, så förklarar det varför alla järnvägsproblem verkar att åtgärdas oprofessionellt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Skedde det innan Blå Tåget kom till vårgårda ?

Men då var det på tidig förmiddag som saker havererade... mötte själv blå tåget i morse i Alingsås.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Problemet är nog att man från början skulle reducerat trafiken rejält under dessa arbeten! Att med nedsatt hastighet försöka tränga igenom tågen på ett enkelspår blir ju väldigt känsligt. Och när sedan något händer med detta..... Man ska nog rekommendera folk att åka TÅGAB eller Blå Tåget sådana här dagar som åtminstonde har riktiga öppningsbara fönster! Kan tänka mig hur hemskt varmt det blir på övervåningen i X40!

Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Stopp i Alingsås

Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Skedde det innan Blå Tåget kom till vårgårda ?

Men då var det på tidig förmiddag som saker havererade... mötte själv blå tåget i morse i Alingsås.
    Ja, Blå tåget var sista tåget att passera men de fick sen spänningslöst när efterföljande tåg rev ledningen. 17090 var då i trakterna av Algutsgården. Hände vid 9-tiden ungefär.

Senast redigerat av Bengtsson den 2018-05-14 klockan 17:16:29.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Jag åkte tåg 104328 från G 09:29.
    Vi kom till Floda. Ställdes upp på spår 1 pga elfelet i Alingsås.
    Personalen informerade så gott den kunde.
    Ett 100-tal av de drygt 300 resenärerna valde att lämna tåget och ta taxi till Landvetter eller pendeltåg tillbaka till Göteborg.
    Efter fyra (4) timmar fick vi tillåtelse från Trafikverket att köra tillbaka till Göteborg trots att SJ enligt personalens uppgift begärde det redan efter en timma.
    Efter två och en halv timma på spår 2 på Göteborg C tröttnade jag och tog bussen hem till Torslanda. Elva timmars resa Torslanda-Floda ToR.
    Tåget med nytt nummer skulle ha gått vid 17-tiden via Borås mot Stockholm med beräknad ankomst vid 22-tiden. Då hade drygt 250 av 300 passagerare tröttnat.
    Jag vet inte om tåget verkligen gick.

Senast redigerat av ulf nyström den 2018-05-14 klockan 18:27:59.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför dröjde det så länge innan elfolk fanns på plats? Vart finns det personal som kan el? Vad står i anbudsbegäran för detta avtal? Vilka resurser finns för att säkerställa en behaglig resa? Det borde faktiskt vara dags att någon ställer lite frågor och även får svar på dessa frågor. Det är samma sak varje gång och det blir ingen förbättring tyvärr.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det finns anledning att ställa frågor, t ex via riksdag och kommunikationsdepartementet, om hur Trafikverket sköter sitt uppdrag.

Har man verkligen så usel kontroll på sina elanläggningar att det tar 4 timmar att säkerställa att strömmen är bruten på en viss sträcka, så uppfyller man inte kraven på elementär elsäkerhet. Alla elanläggningar, såväl för starkström som högspänning, ska vara sektionerade och möjliga att uppdela, för att minimera risken för att ett fel leder till ytterligare skador. Ungefär som att elmatningen i hemmet är uppdelad på olika säkringsgrupper. I alla moderna elnät finns det förutom rena säkringar därför fjärrstyrbara frånskiljare som används för att dela upp ett matningsområde och stegvis koppla in sektion efter sektion efter ett mer omfattande elfel.

Om nu trafikverket inte har sådan kontroll att de efter påkallan från lokförare/fjärrtågklarerare kan sektionera matningen och säkerställa att den sektion tåget står på är strömlös, så bör man överväga att återkalla tillståndet att bedriva eldriven trafik.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •