Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Har aluminium en framtid i järnvägstrafik?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Har aluminium en framtid i järnvägstrafik?

Ja, har boggier byggda i lättmetall en framtid? Kanske något att prova i Stålpilen?

Men, borde inte en avancerad boggi ha skivbromsar?

Edit: Vikten bör nog vara utan hjulsatser.

Senast redigerat av BD den 2022-09-29 klockan 21:59:42.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Har aluminium en framtid i järnvägstrafik?

Nu har ju jag inga större kunskaper i metallurgi men är inte aluminium sprickbenäget om det belastas och utsätts för vibrationer?

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Nu har ju jag inga större kunskaper i metallurgi men är inte aluminium sprickbenäget om det belastas och utsätts för vibrationer?
    Jo så kan det vara. Norskarna har ju erfarenhet av det med sina person- och motorvagnar.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Jo så kan det vara. Norskarna har ju erfarenhet av det med sina person- och motorvagnar.
    De får nog se till att bevisa att detta håller, innan någon går på det.
    Vi kan ju påminna om den s.k. Combino-krisen, där Siemens tillverkade en stor mängd spårvagnar i till stor del aluminium. Dessa sprack i stort sätt allihopa, till stor kostnad för Siemens, som fick renovera och förstärka alla stommarna på de 472 tillverkade vagnarna.

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Viktbesparing 460 kg per bogie totalt 920 kg per vagn. Med 25 tons axeltryck gör det inte ens 1 procent, inom felmarginalen. Uppfattade inte priset på den kontra traditionell.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SL hade ett tågsätt i aluminium. Argumentet var visst att slippa målningsunderhåll av utsidorna, plus lägre vikt som ju är lönsamt i lokaltrafik, om man inte återmatar bromsenergi.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    SL hade ett tågsätt i aluminium. Argumentet var visst att slippa målningsunderhåll av utsidorna, plus lägre vikt som ju är lönsamt i lokaltrafik, om man inte återmatar bromsenergi.
    Är det den s k Silverpilen tillverkad av Hägglunds som avses? Har för mig att den var byggd i rostfritt stål.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Är det den s k Silverpilen tillverkad av Hägglunds som avses? Har för mig att den var byggd i rostfritt stål.
    Tak av aluminium. Väggarna tillverkade av aluminiumklädd stålplåt:

https://sv.wikipedia.org/wiki/C5_(tunnelbanevagn)

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Det finns en mängd olika aluminiumlegeringar. Alla med olika egenskaper. Exempel på användningsområde: Flygplan, fälgar till bilar, motorblock i bensinmotorer, kolvar till bensinmotorer.

Senast redigerat av körsbär den 2022-09-30 klockan 09:46:07.

Passagerare
    Medlem
    okt 2019

I Norge har vi bygget mange jernbanevogner i aluminium. Og erfaringene tror jeg stort sett er gode.
    Det begynte med dieselmotorvogner på 1930 - tallet, BM 86 og 91 - vogner ble bygget frem til ca. 1960, ca. 100 vogner, noen av dem var i drift i nesten femti år.
    Så kom elektriske vogner type BM 69, fra 1969, her ble det bygget 85 togsett, til sammen godt over 200 vogner. De utrangeres etterhvert nå.
    Deretter kom personvogner type B7, bygget på 1980 - tallet.
    Av disse, så er det etter det jeg vet B7 - vognene hvor det har vært store problemer med sprekkdannelser, men dette er da også de vognene som har vært kjørt lengst og hardest.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Nu var det länge sedan men jag vill minnas att för aluminium så planar kurvan aldrig ut i ett Wöhler-diagram - som den gör för stål.

Med andra ord kan man aldrig lita på att en aluminiumkonstruktion inte spricker vid nästa lastväxling. Vilket man kan med stål - har en stålkonstruktion överlevt ett visst antal lastväxlingar kommer den sannolikt att hålla för evigt.
    Givetvis kan man bygga järnvägsfordon av aluminium men då gäller det att hålla koll på antalet lastväxlingar och skrota fordonet eller byta ut berörda aluminiumdelar när det närmar ett visst värde.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

BM69 i olyckor?

Citat Ursprungligen postat av Dbn Visa inlägg
    Nu var det länge sedan men jag vill minnas att för aluminium så planar kurvan aldrig ut i ett Wöhler-diagram - som den gör för stål.

Med andra ord kan man aldrig lita på att en aluminiumkonstruktion inte spricker vid nästa lastväxling. Vilket man kan med stål - har en stålkonstruktion överlevt ett visst antal lastväxlingar kommer den sannolikt att hålla för evigt.
    Givetvis kan man bygga järnvägsfordon av aluminium men då gäller det att hålla koll på antalet lastväxlingar och skrota fordonet eller byta ut berörda aluminiumdelar när det närmar ett visst värde.

I Postvagnen har ju nyligen diskuterats olika materials (ffa stål och aluminium) egenskaper vid stora påfrestningar, dvs tex frontalkrock. Vi har ju alla ställt en urdrucken aluljumljumburk på marken och sedan stampat till den hårt rakt uppifrån och sett hur den spjälkar sej i remsor (med rakbladsvassa kanter). Mot bakgrund av någon bild från olyckor nere på kontinenten där detta har hände med även vagnskorgar undrar jag hur tex BM69 betedde sig? Det har väl varit en eller några lite läskiga olyckor där en BM69 frontat med ett mötande tåg?

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Sv: BM69 i olyckor?

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Vi har ju alla ställt en urdrucken aluljumljumburk på marken och sedan stampat till den hårt rakt uppifrån och sett hur den spjälkar sej i remsor (med rakbladsvassa kanter). Mot bakgrund av någon bild från olyckor nere på kontinenten där detta har hände med även vagnskorgar undrar jag hur tex BM69 betedde sig?
    Det finns olika aluminiumlegeringar. SÖK PÅ GOOGLE "airplane crash bilder" och "helicopter crash bilder" !

Senast redigerat av körsbär den 2022-10-23 klockan 16:19:02.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Det finns olika aluminiumlegeringar. SÖK PÅ GOOGLE "airplane crash bilder" och "helicopter crash bilder" !
    Eurå, det vet jag, jag har också läst metallurgi. Diskussionen om vilken legering som varit aktuell i vilken olycka känns dock irrelevant just nu. Viktigare skulle i så fall vara hur olika fordon varit konstruerade, med förstyvningar eller förstärkningar av olika slag vilket alltid torde vara fallet. Varken flygplan eller järnvägsfordon torde däremot vara utformade som en strängpressad tub på samma sätt som en burk med julmust. I vart fall har säkert ingen PV-diskutör nån påtaglig susning om vilken legering som använts i olika delar av olika farkoster. Alltså föreslår jag att min fråga betraktas ur en ospecifierad utgångspunkt:

Hur brukar aluminium-farkoster, ffa spårburna sådana, bete sig vid exceptionella påfrestningar?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En Flirt spårade ju ur under provkörningarna i Norge och körde in i en bergvägg.
    En bild - https://sverigesradio.se/artikel/4966977

Edit: Även X2000 blev ju uppskuren som en konservburk i Kimstad. Bäst är att inte krocka eller gå ur spår i järnvägstrafik.

Senast redigerat av Ville den 2022-10-23 klockan 18:08:09.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En Flirt spårade ju ur under provkörningarna i Norge och körde in i en bergvägg.
    En bild - https://sverigesradio.se/artikel/4966977

Edit: Även X2000 blev ju uppskuren som en konservburk i Kimstad. Bäst är att inte krocka eller gå ur spår i järnvägstrafik.
    ”Bäst att inte krocka !” Ja det är faktiskt klokt sagt , vi har ju i Sverige satsat stort på säkerhetssystem som Fjb, ATC uppenbart med mycket bra resultat sett i perspektiv nu under några årtionden .
    Jämför med USA där man satsar mer på krocksäkerhet och mycket tunga men stabila konstruktioner men ändå drabbats av ett antal förödande tågolyckor

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Eurå, det vet jag, jag har också läst metallurgi. Diskussionen om vilken legering som varit aktuell i vilken olycka känns dock irrelevant just nu. Viktigare skulle i så fall vara hur olika fordon varit konstruerade, med förstyvningar eller förstärkningar av olika slag vilket alltid torde vara fallet. Varken flygplan eller järnvägsfordon torde däremot vara utformade som en strängpressad tub på samma sätt som en burk med julmust. I vart fall har säkert ingen PV-diskutör nån påtaglig susning om vilken legering som använts i olika delar av olika farkoster. Alltså föreslår jag att min fråga betraktas ur en ospecifierad utgångspunkt:
    Hur brukar aluminium-farkoster, ffa spårburna sådana, bete sig vid exceptionella påfrestningar?
    Flyg som använder mycket aluminium har ju mycket hög säkerhet så uppenbart fungerar det där.
    Kanske beror det mer på legeringar och konstruktion i sig än val av metall.
    Vid den förskräckliga Eschedeolyckan i Tyskland uppmärksammades ju att aluminium i konstruktionen hade rippats upp som när man river upp en burk. Men samtidigt var det faktiskt en ståldetalj , nämligen en hjulring som var den utlösande saken i olyckan där en hel rad av samverkande faktorer ledde till katastrof.

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    ....
    ...
    Men samtidigt var det faktiskt en ståldetalj , nämligen en hjulring som var den utlösande saken i olyckan där en hel rad av samverkande faktorer ledde till katastrof.
    Nu avviker jag från ämnet och måste dessutom medge att jag inte vet mer om olyckan i fråga än vad jag läst i olika tidningar men var det verkligen en ståldetalj som brast? Jag fick intrycket att det var gummit mellan hjulringen och hjulets centrum som släppte varvid hjulringen separerade från resten av hjulet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Olyckan beskrivs under nedan länk:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Eschede_train_disaster

Passagerare
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av mrwhans Visa inlägg
    Olyckan beskrivs under nedan länk:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Eschede_train_disaster
    Jaha, där ser man. Jag hade missuppfattat det hela, det var ett utmattningsbrott på hjulringen som var den utlösande faktorn.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •