Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 126

Ämne: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    "Mark- och miljööverdomstolen har i dag beslutat att tillståndet för anläggande av järn-vägsprojektet Västlänken och Olskrokens planskildhet får tas i anspråk, dvs. att projektet får påbörjas, utan hinder av att mark- och miljödomstolens dom inte fått laga kraft. Mark- och miljööverdomstolen har vidare gett prövningstillstånd beträffande ett villkor om buller men inte beträffande övriga frågor."

    http://www.markochmiljooverdomstolen...-far-paborjas/


  2. #2
    Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    448

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Nu är vi ju alldeles fullständigt värdelösa på forumet.
    Inte en enda människa som kommenterat detta beslut.
    Att gräva upp Sveriges Andra Största stad i allra minst 10 år,
    är det inte ens värt en enda kommentar?

    Senast redigerat av 1524 den 2018-05-14 klockan 15:13:45.

  3. #3
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 129

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Nu är vi ju alldeles fullständigt värdelösa på forumet.
    Inte en enda människa som kommenterat detta beslut.
    Att gräva upp Sveriges Andra Största stad i allra minst 10 år,
    är det inte ens värt en enda kommentar?
    Jo! Helt klart!!

    GRATTIS GÖTEBORG! Äntligen får ni er tunnel som kommer underlätta för hela regionen!


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    516

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Nu är vi ju alldeles fullständigt värdelösa på forumet.
    Inte en enda människa som kommenterat detta beslut.
    Att gräva upp Sveriges Andra Största stad i allra minst 10 år,
    är det inte ens värt en enda kommentar?
    Det finns förmodligen tusentals kommentarer om det på PV, i ett otal trådar från ganska många år tillbaka. Beslutet har de facto varit tagit för länge sedan; hsr:s rapport förändrar inget i sak.

    Min egen uppfattning är att det är bättre ju snarare man kommer i gång, så det är skönt att överdomstolen fattat detta självklara beslut.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 509

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Dårskapen har segrat.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    240

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Det gäller väl att få alla avtal underskrivna och start före valet - för tänk om en majoritet i september skulle rösta för något/några parti/er som vill stoppa projektet, det får inte hindra genomförandet...

    Nej här gäller det att i "demokratins namn" fort göra medborgarna tandlösa så de inte kan störa i de stolta planer som är bestämda ("blocköverskridande") för deras eget bästa.

    Det gäller ju att hålla "Göteborgsandan" levande!


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Jag är i princip positiv till Västlänken eftersom det behövs mer kapacitet och bra övergångar till spårvagn på fler ställen.

    Men den blir väldigt dyr.

    Alternativet är att inte göra särskilt mycket, typ bygga ett par-tre spår till, vilket kräver flyttande av en del uppställningsspår och ombyggnader där.

    Det har skrivits att om man ska bygga Götalandsbanan, höghastighetsbana Göteborg-Linköping, så måste det bli fyrspår mot den banan, alltså ett nytt dubbelspår i tunnel någonstans typ undr Lunden.
    Annars blir det långsamt genom Gårdatunneln för restidsmålen, blir en getingmidja med två pendeltågslinjer och två riktingar regionaltåg och fjärrtåg i ett dubbelspår.

    Då kan man gärna dra tunneln genom stan och bli av med säcken åtminstone för pendeltåg och ha ett par nya välbelägna stationer.

    Andra alternativ är sämre t.ex. Gårdalänken (station i den nya tunneln under Lunden/Gårda), kostar pengar utan mycket förbättring och dessutom försämring pga flyttning av centralen ur centrum.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    240

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Jag är i princip positiv till Västlänken eftersom det behövs mer kapacitet och bra övergångar till spårvagn på fler ställen.

    Men den blir väldigt dyr.

    ...

    Andra alternativ är sämre t.ex. Gårdalänken (station i den nya tunneln under Lunden/Gårda), kostar pengar utan mycket förbättring och dessutom försämring pga flyttning av centralen ur centrum.
    Man har ju bestämt hur det skall bli, och med taktiska metoder sett till att inte några andra (väl genomtänkta) alternativ skulle kunna komma fram. Man har skapat två dåliga alternativ, och sedan valt "det bästa" av tre.

    Själv framhåller jag att centrum växer - det är en annan del av Göteborgs strategi. Man vill se det som centrum minst fram till Nya Ullevi, och gärna de nya stadsdelar man tänker bygga på de gamla godsterminalernas område. Det lär inte dröja förrän stationen och dess spår främst uppfattas som en störande bullerkälla för det fina nya centrum.

    I mina ögon vore det vettigare att låta stationen flytta österut - men jag är inte fixerad vid något bergrum - tänk hellre Olskroken-trakten, som med nuvarande utveckling och en ny station verkligen skulle bli en del av centrum! Möjligen marken där spårvägshallen ligger idag - den är ändå inte anpassad till mer än en av de tre rullande generationerna av spårvagnar, och relativt "billig" att flytta för att frigöra kommunal mark rimligt nära spår. Låt biltrafiken gå i tunnel och tågen nära ytan! Därmed hamnar stationen utanför den besvärliga "Getingmidja" som skansen Lejonet utgör idag, och vid genomgående spår för alla huvudlinjer till/från Göteborg.

    Använd sedan pengarna som blir överför att bygga en EFFEKTIV lokaltrafik - i tunnelbana.

    Från nya stationen till (minst) järntorget med en linje.
    Från Liseberg korsande den första vid ungefär Brunnsparken under älven och till Hisingen, om möjligt med anslutning till Bohusbanan.

    Det skulle ge betydligt mer kollektivtrafik än den skryt-tunnel som nu skall möjliggöra resande från pendeltågen mot Alingsås till två stationer utan att som idag behöva byta.

    Det skulle dessutom ge en bas för framtida utvidgning och vara ett komplement till spårvägen när den drabbas av störningar, något som Värstlänken aldrig lär komma i närheten av.

    En dröm vore givetvis att skaffa fordon som kan gå under tråd i yttre lägen och med 3:e skena i centrala tunnlar. Behålla några spår på ytan i centrum av nostalgiska/turistiska skäl (och som reservväg), men låt huvudflödet gå effektivt planskiljt och väderskyddat.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Västlänken kommer bli en pulsåder genom Göteborg precis som Citytunneln i Malmö.
    Med tanke på det väl utbyggda järnvägsnät som finns runt Göteborg så är det viktigt att få genomgående trafik och mer kapacitet för framtiden. Men sitta och argumentera för Västlänken känns döfött, jag säger istället grattis Göteborg!


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 509

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av Majkey Visa inlägg
    Västlänken kommer bli en pulsåder genom Göteborg precis som Citytunneln i Malmö.
    Med tanke på det väl utbyggda järnvägsnät som finns runt Göteborg så är det viktigt att få genomgående trafik och mer kapacitet för framtiden. Men sitta och argumentera för Västlänken känns döfött, jag säger istället grattis Göteborg!
    Fast det är väldigt lite trafik som ÄR genomgående. Vad man än tycker om det så är det Göteborg som är navet i regionen.


  11. #11
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    817

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Dårskapen har segrat.
    Ja, den lyckades verkligen med att hålla bygget på vänt och höja kostnaderna rejält under en längre tid. Men nu har äntligen förnuftet kommit ikapp, och spaden är i marken. Otroligt skönt och positivt för Göteborg och hela regionen.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    272

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Fast det är väldigt lite trafik som ÄR genomgående. Vad man än tycker om det så är det Göteborg som är navet i regionen.
    Nu ja, men när Västlänken väl öppnar så öppnar sig direkta pendlingsmöjligheter som inte funnits med förr. Med en bra taxa och en bra turtäthet kan det blir riktigt bra.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    981

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Man har ju bestämt hur det skall bli, och med taktiska metoder sett till att inte några andra (väl genomtänkta) alternativ skulle kunna komma fram. Man har skapat två dåliga alternativ, och sedan valt "det bästa" av tre.

    Själv framhåller jag att centrum växer - det är en annan del av Göteborgs strategi. Man vill se det som centrum minst fram till Nya Ullevi, och gärna de nya stadsdelar man tänker bygga på de gamla godsterminalernas område. Det lär inte dröja förrän stationen och dess spår främst uppfattas som en störande bullerkälla för det fina nya centrum.

    I mina ögon vore det vettigare att låta stationen flytta österut - men jag är inte fixerad vid något bergrum - tänk hellre Olskroken-trakten, som med nuvarande utveckling och en ny station verkligen skulle bli en del av centrum! Möjligen marken där spårvägshallen ligger idag - den är ändå inte anpassad till mer än en av de tre rullande generationerna av spårvagnar, och relativt "billig" att flytta för att frigöra kommunal mark rimligt nära spår. Låt biltrafiken gå i tunnel och tågen nära ytan! Därmed hamnar stationen utanför den besvärliga "Getingmidja" som skansen Lejonet utgör idag, och vid genomgående spår för alla huvudlinjer till/från Göteborg.

    Använd sedan pengarna som blir överför att bygga en EFFEKTIV lokaltrafik - i tunnelbana.

    Från nya stationen till (minst) järntorget med en linje.
    Från Liseberg korsande den första vid ungefär Brunnsparken under älven och till Hisingen, om möjligt med anslutning till Bohusbanan.

    Det skulle ge betydligt mer kollektivtrafik än den skryt-tunnel som nu skall möjliggöra resande från pendeltågen mot Alingsås till två stationer utan att som idag behöva byta.

    Det skulle dessutom ge en bas för framtida utvidgning och vara ett komplement till spårvägen när den drabbas av störningar, något som Värstlänken aldrig lär komma i närheten av.

    En dröm vore givetvis att skaffa fordon som kan gå under tråd i yttre lägen och med 3:e skena i centrala tunnlar. Behålla några spår på ytan i centrum av nostalgiska/turistiska skäl (och som reservväg), men låt huvudflödet gå effektivt planskiljt och väderskyddat.
    Hade varit intressant att veta vilka väl genomtänkta alternativ som du anser har sorterats bort.

    Nå förslaget om spårvagnshallarna. En snabb mätning ger att tomten spårvagnshallen ligger på är ca 250x160 m. Göteborgs nuvarande säckstation är ungefär 650x130 m. Ska man bygga en genomgående station får man räkna med ungefär måtten 300 m växelgator, 400 m plattformsspår och ytterligare 300 m växelgator på andra sidan. Då lär du ha tagit rejält mycket mer mark i anspråk än vad spårvägstomten har att erbjuda.... med tanke på att norra anslutningen dessutom hamnar rakt i mortovägsmotet mellan E20 och E6 så kan vi ju börja snacka påverkan på biltrafiken som skulle få Västlänken att likna en västanfläkt. Pengar över... har faktiskt svårt att tro det efter inlösen av fastigheter ombyggnad av motrovägen mm...

    Fler genomtänkta förslag som valts bort?

    /Magnus


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 509

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Nu ja, men när Västlänken väl öppnar så öppnar sig direkta pendlingsmöjligheter som inte funnits med förr. Med en bra taxa och en bra turtäthet kan det blir riktigt bra.
    Så du menar att kommunikationerna skall skapa pendlingsmöjligheter ur intet och inte att kommunikationerna skall tillfredställa önskan om pendling? Jag tror inte det. Som jag skrev tidigare, Göteborg är navet.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    28

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Så du menar att kommunikationerna skall skapa pendlingsmöjligheter ur intet och inte att kommunikationerna skall tillfredställa önskan om pendling? Jag tror inte det. Som jag skrev tidigare, Göteborg är navet.
    Stämmer bra att Göteborg är navet i VG-regionen, inte Göteborgs Centralstation. Precis därför en sån här tunnel behövs.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    701

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Det gäller väl att få alla avtal underskrivna och start före valet - för tänk om en majoritet i september skulle rösta för något/några parti/er som vill stoppa projektet, det får inte hindra genomförandet...
    Gärna för mig så kan vi satsa dessa pengar i andra delar av landet där folk vill ha kollektivtrafik så kan göteborgarna fortsätta puttra runt i sina plåtlådor, både skramlande och mer tysta sådana (i alla fall för den som sitter i den). Sedan kan ni hålla tyst om att staten inte vill göra kollektivsatsningar i Göteborg för ni har uppenbart i sådana fall valt det helt själv.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av GÅ_Fid Visa inlägg
    Man har ju bestämt hur det skall bli, och med taktiska metoder sett till att inte några andra (väl genomtänkta) alternativ skulle kunna komma fram. Man har skapat två dåliga alternativ, och sedan valt "det bästa" av tre.

    Själv framhåller jag att centrum växer - det är en annan del av Göteborgs strategi. Man vill se det som centrum minst fram till Nya Ullevi, och gärna de nya stadsdelar man tänker bygga på de gamla godsterminalernas område. Det lär inte dröja förrän stationen och dess spår främst uppfattas som en störande bullerkälla för det fina nya centrum.

    I mina ögon vore det vettigare att låta stationen flytta österut - men jag är inte fixerad vid något bergrum - tänk hellre Olskroken-trakten, som med nuvarande utveckling och en ny station verkligen skulle bli en del av centrum! Möjligen marken där spårvägshallen ligger idag - den är ändå inte anpassad till mer än en av de tre rullande generationerna av spårvagnar, och relativt "billig" att flytta för att frigöra kommunal mark rimligt nära spår. Låt biltrafiken gå i tunnel och tågen nära ytan! Därmed hamnar stationen utanför den besvärliga "Getingmidja" som skansen Lejonet utgör idag, och vid genomgående spår för alla huvudlinjer till/från Göteborg.

    Använd sedan pengarna som blir överför att bygga en EFFEKTIV lokaltrafik - i tunnelbana.

    Från nya stationen till (minst) järntorget med en linje.
    Från Liseberg korsande den första vid ungefär Brunnsparken under älven och till Hisingen, om möjligt med anslutning till Bohusbanan.

    Det skulle ge betydligt mer kollektivtrafik än den skryt-tunnel som nu skall möjliggöra resande från pendeltågen mot Alingsås till två stationer utan att som idag behöva byta.

    Det skulle dessutom ge en bas för framtida utvidgning och vara ett komplement till spårvägen när den drabbas av störningar, något som Värstlänken aldrig lär komma i närheten av.

    En dröm vore givetvis att skaffa fordon som kan gå under tråd i yttre lägen och med 3:e skena i centrala tunnlar. Behålla några spår på ytan i centrum av nostalgiska/turistiska skäl (och som reservväg), men låt huvudflödet gå effektivt planskiljt och väderskyddat.
    Själv så har jag förespråkat lite olika lösningar genom åren men sedan mer än fem år tillbaka så ser jag det som ett överspelat kapitel, och definitivt så nu när projektet har fått grön ljus. I det här läget är det mer konstruktivt att diskutera vad som kommer härnäst.

    Hur kan man bygga vidare på systemet kring Västlänken? Förberedelserna för fyrspåriga stationer lägger grunden för en mycket omfattande trafik. Landvetter flygplats och Borås torde vara självklart, men på mycket lång sikt kan man tänka sig grenar längst Säröleden och mot Hisingen.

    I Koll2035 för Göteborg, Mölndal och Partille har man planer på att utveckla en del av spårvägsnätet till snabbspårväg (kallat stadsbana). Man vill även bygga upp ett BRT-system på lederna som går runt och genom Göteborg (kallat metrobuss). Här måste man tänka långsiktigt och redan nu se till att man inte omöjliggör en underjordisk bussterminal mellan Götatunnelns mynning och den överdäckning som nu sker från Stadstjänaregatan och österut.

    Det är också viktigt att man inte bygger över stråk som kan användas för en framtida spårvägstunnel genom centrala Göteborg. En sådan tunnel må ligga långt fram i tiden men i en stad som till stor del ligger på lera måste man tänka långsiktigt - annars blir det dyrt.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    433

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Bra beslut, tyvärr sent då både Stockholm och Malmö fått sina genomfartsproblem lösta för länge sen. Hela V Götalandsreg ligger efter i tågsatsningar, mern när man läser här om bakåtsträvarna förstår man problemet. Finns egentligen bara två lösningar för framtiden när man ser dagligen hur det fungerar. Lägga ner järnvägen och låta bilisterna ta eget ansvar hur, när och om de kommer fram eller bygga ut kollektivtrafiken. Jag föredrar det senare men inser att vi är tio år sena med både detta och H-H banor. Folk som åker tåg får chansa om de ska komma fram i tid eller överhuvudtaget. Att lappa och lag ett över 150 år gammalt system samtidigt som tågen ska gå funkar bara tillfälligt. Vem skulle komma på att laga bilen medan man kör för fullt jämte eller jobba på motorvägen med 120 km 2 m från arbetet. Bakåtsträvarna kan åka häst och vagn som farfar och farmor gjorde.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    20

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Tragiskt. Avgjorde mitt beslut att inte flytta till Göteborg och i samtal med ett antal företagare inom det område som kommer att beröras så är de samstämmiga i sin uppfattning att beslutet blir en katastrof för verksamheten och att de därför så snart som möjligt behöver hitta nya lokaler. Enorma kostnader kommer att matchas av lägre skatteintäkter. Grattis Gbg.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    172

    Sv: Västlänken har fått klartecken - Nu kan man börja gräva och spränga!

    Citat Ursprungligen postat av Petmat Visa inlägg
    Tragiskt. Avgjorde mitt beslut att inte flytta till Göteborg och i samtal med ett antal företagare inom det område som kommer att beröras så är de samstämmiga i sin uppfattning att beslutet blir en katastrof för verksamheten och att de därför så snart som möjligt behöver hitta nya lokaler. Enorma kostnader kommer att matchas av lägre skatteintäkter. Grattis Gbg.
    Om du menar att Västlänkens byggskede är en katastrof, då kan du aldrig bygga någon slags tunnel överhuvudtaget genom centrala Göteborg (glöm tunnelbana, spårvägstunnel eller något Västlänksalternativ med centralt placerade stationer). Västlänken prickar in det lilla berg som centrala Göteborg ändå har. 2/3 går i berg och en stor del av lersträckningen går genom det pittoreska Gullbergsvass...

    På 60-talet hade Göteborg chansen att bygga tunnelbana, man tog den inte, bland annat på grund av krisen som följde på 70-talet. Nu har Göteborg återigen chansen att få till en central kollektivtrafikartär. Efter 17 år av utredningar, planering, finansiering och domstolsprocesser så är vi nu framme vid byggstart. Om man av någon outgrundlig anledning skulle stoppa detta nu så tror jag att det är slutgiltigt kört att Göteborg någonsin ska få en spårtunnel genom centrum.

    Senast redigerat av hsr den 2018-05-15 klockan 13:52:28.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •