Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Några bilder från Georgien, del 1

SJK-medlem /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Några bilder från Georgien, del 1

Jag visade tidigare några bilder från mitt besök i Georgien i augusti. Bilder från Stalinmuseet i Gori där Stalins personliga vagn står uppställd kan ses här Stalinmuseet i Gori

Nåväl, här kommer några bilder till tagna på centralstationen i huvudstaden Tbilisi. Jag åkte inte själv tåg men min grabb och hans flickvän tillbringade en vecka vid Svarta havet och badorten Batumi och åkte ett i svenska ögon välbekant tåg Tbilisi-Batumi ToR.

Namn:  IMG_5262 - kopia.jpg
Visningar: 612
Storlek:  406,5 KB

Bekant, eller hur? ER1 på bredspår.

Namn:  IMG_5263 - kopia.jpg
Visningar: 608
Storlek:  305,7 KB

Namn:  IMG_5268 - kopia.jpg
Storlek:  316,2 KB

Namn:  IMG_5255 - kopia.jpg
Storlek:  440,1 KB

Det fanns också andra tåg

Namn:  IMG_5257 - kopia (2).jpg
Visningar: 610
Storlek:  168,3 KB

Georgiska är inte alldeles enkelt. Som armeniska? Inte alls, de förstår inte varandra.

Namn:  IMG_5264 - kopia (2).jpg
Storlek:  525,3 KB

Tåg med Gazprom tankvagnar passerade med parkopplat lok. Gick tyvärr inte att fotografera loket, en massa dumma stolpar.

Namn:  IMG_5282 - kopia.jpg
Visningar: 611
Storlek:  512,1 KB

Alla offentliga institutioner hade två flaggstänger, en med georgisk flagga och en med EU-flagga. Såg en kontorsbyggnad för EU och Nato. Georgien vill så gärna. Ryskspråkiga rebeller ockuperar norra Georgien. Jämför Donbass.

Namn:  IMG_5138 1 - kopia.jpg
Visningar: 606
Storlek:  548,0 KB

Mycket speciell byggnadsstil. Tbilisi ligger längst ner i en ravin eller dal med en brusande flod som delar staden. Jag har bättre bilder men de är stående och jag vet inte hur man fixar det. Jag är inte ensam om det! Borde nämnas i instruktionerna för att ladda bilder.

Namn:  IMG_5307 - kopia.jpg
Visningar: 609
Storlek:  358,9 KB

Och så den obligatoriska matbilden! Med en bergbana kunde komma högt upp över staden och njuta av utsikten och smarrigt bakverk. Det finns också en linbana som förbinder stadens olika sidor.

Namn:  IMG_5354 - kopia.jpg
Storlek:  278,7 KB

Vid gaten på flygplatsen i Tbilisi. Många ukrainska flaggor på stan och ryska turister. Pratade en hel del med hotellpersonalen. Man hatar ryssar men det är ju deras jobb att ge dem service.

Del 2 med lite fler bilder kommer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Några bilder från Georgien, del 1

Tack för detta! Stadler är imponerande som trots att de tillverkas i ett av världens dyraste länder med motsvarande valuta.....lyckas exportera sina produkter runt hela Europa!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för detta! Stadler är imponerande som trots att de tillverkas i ett av världens dyraste länder med motsvarande valuta.....lyckas exportera sina produkter runt hela Europa!
    Allt tillverkas dock inte i Schweiz , med sin extremt högt värderad valuta, utan man har fabriker i Spanien,Tyskland och Polen med mer modesta lönelägen. Man kanske gör konstruktionen med ritningar i Schweiz och sedan läggs tillverkningen ut i andra länder. Vilket också kan innebära att delkomponenter köps från ännu fler länder.
    Stadler var från början ett litet företag som levererade mycket specialfordon i små serier t.ex för kuggstångsbanor i Schweiz och lärde väl sig kvalitet den vägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Allt tillverkas dock inte i Schweiz , med sin extremt högt värderad valuta, utan man har fabriker i Spanien,Tyskland och Polen med mer modesta lönelägen. Man kanske gör konstruktionen med ritningar i Schweiz och sedan läggs tillverkningen ut i andra länder.
    De har fabrik även i Vitryssland.

Mvh mormax

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    De har fabrik även i Vitryssland.
    Som nu är stängd.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar