Så blev det några dagar med omledningar i Västsverige på grund av upprustningen av VSB plus arbeten i Olskroken.
Tågoperatörerna tycks resonera lite olika vid avstängningar av den södra delen av Västra stambanan.
Vid den här avstängningen valde SkJb/Hectorrail och MTR lösningen där resenärerna bussades mellan Herrljunga och Göteborg.
SJ valde däremot omledningsalternativet med att åka över Borås /Öxnered. Tidsmässigt är det för resenärerna ingen större skillnad mellan dessa två alternativ.
Komfortmässigt hade jag dock valt en lösning där jag slipper förflytta mej och där jag slipper att stå i busskö.
En högst ovetenskaplig studie gjord på söndagens morgon visade att SJ hade 10 förbindelser till Göteborg.
MTR hade 7. Av SJ’s tio tåg var 7 slutsålda och för MTR var 3 slutsålda (2kl/Flex/Flix).
Omledningarna verkar ha fungerat bra ända tills söndag eftermiddag då Grästorp drabbades av ett ”spårfel”.
Ett posttåg blev stående i Vara och fick vända och gå till Göteborg via Herrljunga-Borås och i Vänersborg fastnade i X2 sätt.
Oklart för mej vilken väg det fick gå sedan.
Maj 11 väster Lilleskog. Morgondimman har knappt lättat när ”Blå Tåget” passerar Halle och Hunneberg.
Tjänstetåget har utgått från Uddevalla där SkJb har sin depå:
Maj 11 öster Vedum. Den postgula färgen i posttåget ser lite urblekt ut jämfört med maskrosorna.
Tåget har inte många km kvar till Västra Stambanan då det nyss har passerat Vedum:
Maj 13. Ett av de få godstågen kommer strax till Vargön. Enligt tågnumret (49488) ett CFL Cargo tåg som utgått från Hallsberg.
Tycks vara ett högprioriterat godståg då jag sett just detta tränga sej in mellan persontågen vid trafiken på enkelspåret på västra stambanan:
X2 tåg 99713 passerar Hästevads stenar vid Vargön den 13 maj:
![]()