Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Mälab

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mälab

Ser i TÅG att Mälab avser att sätta in de nya schweiziska tågen huvudsakligen söder om Mälaren. Någon som vet vad man tänkt använda på Mälarbanan och till Uppsala? X40? Loktåg?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Mälab

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Ser i TÅG att Mälab avser att sätta in de nya schweiziska tågen huvudsakligen söder om Mälaren. Någon som vet vad man tänkt använda på Mälarbanan och till Uppsala? X40? Loktåg?
    Mälab upphandlar trafik på följande sträckor.
    Svealandsbanan med trafik Örebro – Eskilstuna – Stockholm med ett fåtal tåg till/från Uppsala
    Nyköpingsbanan Norrköping – Nyköping – Stockholm
    Sörmlandspilen Hallsberg – Katrineholm – Stockholm
    linjen Linköping – Norrköping – Eskilstuna – Västerås – Sala.

SJ kör kommersiellt (utan bidrag) på två sträckor där SJ kör egna tåg, men Movingo månadskort gäller.
    Stockholm – Uppsala (endast regionaltåg)
    Mälarbanan Stockholm - Västerås - Örebro - Laxå.

Text från https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4lardalstrafik

Övriga sträckor såsom Gävle-Stockholm, Falun-Stockholm etc så kör SJ med egna tåg utan att Movingo månadskort gäller och utan att Mälab har något med det att göra alls.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2018-05-14 klockan 14:21:44.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, BL, för klarläggandet. Det framgår faktiskt även av Mälab:s hemsida. Jag hade låtit mig lura av att Movingo-biljetterna gäller även på dessa tåg. Det är naturligtvis spännande ändå vilka tågtyper som kommer i fråga. Men de nya schweiziska tågen har väl då aldrig varit på tal för Mälarbanan och Uppsalabanan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men de nya schweiziska tågen har väl då aldrig varit på tal för Mälarbanan och Uppsalabanan.
    I princip inte enligt nuvarande förutsättningar (vilka gäller säkert nu, kanske inte senare ...). Men inte omöjligt med ER1 i tågen Eskilstuna-Uppsala och Uppsala-Eskilstuna.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Jag lånar ämnet och frågar hur man tänkt med Reginatågen då jag läst att man tänker ha kvar dem på Sala-Linköping.
    Har Mälab några planer på att bygga om dem för att tillföra dem fler eluttag (1 per plats) och Wi-fi, eller kommer
    de bara att köra vidare med tågen som de är?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack, BL, för klarläggandet. Det framgår faktiskt även av Mälab:s hemsida. Jag hade låtit mig lura av att Movingo-biljetterna gäller även på dessa tåg. Det är naturligtvis spännande ändå vilka tågtyper som kommer i fråga. Men de nya schweiziska tågen har väl då aldrig varit på tal för Mälarbanan och Uppsalabanan.
    Initierad källa har väl tidigare (i gamla PV) skrivit att SJ kommer att avveckla en hel del personvagnar när Mälab-tågen (ER1) tagits i drift, och SJ har ju redan styrt över X40 till Uppsala-tågen, och till Västerås har det väl länge varit X40.

Så, mitt stalltips är att SJ fortsätter att köra X40 i stomtrafiken, och kanske lite loktåg i rusning.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JEC Visa inlägg
    Jag lånar ämnet och frågar hur man tänkt med Reginatågen då jag läst att man tänker ha kvar dem på Sala-Linköping.
    Har Mälab några planer på att bygga om dem för att tillföra dem fler eluttag (1 per plats) och Wi-fi, eller kommer
    Reginatågen ägs av Transitio och som väl är den som bestämmer om eventuella ändringar (att montera fler eluttag eller installera Wifi är knappast en "ombyggnad").

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JEC Visa inlägg
    När ER1 beställdes så ingick ett antal för att ersätta befintliga X12. Reginorna var tänkta att behållas i trafik Sala-Linköping. Under den fortsatta processen kom man fram till att de sex Reginor som friställs från Upptåget skulle passa bättre än ER1 i trafiken mellan Sala och Linköping. Storleksmässigt stämmer de bättre med efterfrågan och kostnaden per fordon beräknades till cirka 5 miljoner lägre per år. Mälab anmälde därför intresse att ta över alla de sex Reginorna. Nu blev det inte så. Transitio beslutade att Norrtåg skulle tilldelas 3 av tågen och Xtåget de resterande 3.

Vad som händer nu är nog inte riktigt klart mer än att det finns beställning på ett antal ER1 för linjen ifråga. Samtidigt så har det antytts att en trevagnsversion (ER2) vore bättre lämpad. Det har också talats om att ersätta även de fyra Reginorna för att få en enhetlig fordonspark. Att hitta ny användare till lediga Reginor tycks inte vara svårt. Varken Norrtåg eller Xtåget fick önskat antal. En tänkbar lösning skulle också kunna vara att Västmanland flyttar över Reginorna till Tåg i Bergslagen.

Beträffande Wifi så tycks det vara så att Transitio gjort någon form av samordnad upphandling. Installationen har blivit rejält försenad p g a överklagan men lär nu ligga i närtid (under sommaren). Huruvida Västmanlands fyra Reginor omfattas vet jag inte men Tåg i Bergslagen och Xtåget skall enligt uppgift vara på gång.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Tack Anders för utförligt svar, det uppskattas mycket.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •