Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Vandaler i Arvidsjaur

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vandaler i Arvidsjaur

Ett flertal historiska järnvägsvagnar i Arvidsjaur har återigen drabbats av omfattande vandalisering
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...fa-bort-skiten

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vandaler i Arvidsjaur

En del spår säkrade; Föremål i beslag samt klotter i form av taggar.
    Glas, glödlampor och unika och oersättliga lampor har förstörts. Hoppas verkligen att man kan spåra och göra vandalerna ersättningsskyldiga!
    Låst artikel: https://norran.se/bli-prenumerant/artikel/r45o61ol
    En viktig turistverksamhet man bedriver. Hoppas man orkar komma tillbaka efter detta bakslag!
    www.ångtågarvidsjaur.se/

Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Ett flertal historiska järnvägsvagnar i Arvidsjaur har återigen drabbats av omfattande vandalisering
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...fa-bort-skiten
    Mycket tragiskt. Jag vet hur mycket Arvidsjaur-föreningen kämpar med sin verksamhet på olika plan och Lars är en riktig eldskäl!

Samhället är inte så stort, det är långt till andra större orter och mängden personer som är benägna att göra något sådant är troligen ganska liten. Med andra ord bör det inte vara omöjligt att få fram vem som gjort detta.

Men som i många fall, oavsett hur mycket resurser polisen lägger ner så blir det ingen fälld. Och om någon blir det är både straff och skadestånd löjeväckande. Man kanske till och med får skadestånd om man råkat sitta häktad någon dag för mycket.

Jag hoppas verkligen jag har fel i detta fallet!

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ
    http://lindman.dk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg
    Mycket tragiskt. Jag vet hur mycket Arvidsjaur-föreningen kämpar med sin verksamhet på olika plan och Lars är en riktig eldskäl!

Samhället är inte så stort, det är långt till andra större orter och mängden personer som är benägna att göra något sådant är troligen ganska liten. Med andra ord bör det inte vara omöjligt att få fram vem som gjort detta.

Men som i många fall, oavsett hur mycket resurser polisen lägger ner så blir det ingen fälld. Och om någon blir det är både straff och skadestånd löjeväckande. Man kanske till och med får skadestånd om man råkat sitta häktad någon dag för mycket.

Jag hoppas verkligen jag har fel i detta fallet!

Lindman
    Frågan är om vandalerna är " lokala förmågor" eller långväga besökare? Jag vet att grafittimålare som tagits på bar gärning i Västsverige varit från Mälardalen som exempel. Man kan ju tycka att föreningen borde fått hjälp av kommunen med övervakning och stängsel. Det finns ju snart inte en enda meter järnväg i Sydsverige som inte är instängslad så några hundra meter borde väl kunnat avvaras till en väl fungerande museiebangård? Men kameraövervakning hade väl varit integritetskränkande för någon onödig myndighet och håller helt med Lidman om det svenska rättssystemet där dömda våldtäktsmän kunnat erhålla 800.000 kr för de suttit för länge....

Eldsjäl?

Lindman

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det måste ha tagit tid. Tjocka gamla glasrutor och sönderslagit i alla vagnar.
    Att ingen uppmärksammade det hela när det pågick.
    Några fler bilder i smått format här: Google-söklänk

2017 trädde fyra barn fram, men den här gången? Barn skulle väl skurit sig på allt glaskross. Eller fått splitter i ansiktet.
    9 maj 2017 länk

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nja nu vet jag inte vilken jag svarar på men en av mina bröder råkade ut för vandalism på flertalet av hans veteranbilar många rutor och lysen mm krossade och vandalerna togs på bar gärning men de va under femton år så de lämnades åt sos så ingen ersättning eller straff man förstår varför de så kallade gänngen kan utnytga unga = de kan göra vad de vill och föreldrarna behöver inte betala för vad skitungarna ställer till med

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Redan igår kväll kollade jag på denna tråd och tänkte att det nog kunde vara lämpligt med en förmaning, men sedan struntade jag i det, och mycket riktigt, som ett brev på posten kommer straffrättsliga och helt politiserade inlägg som inte tillför något i ett spårtrafikforum. Den som vill diskutera juridiska spetsfundigheter som har med skadestånd för häktningstid och sådant att göra, det finns säkerligen fantastiska juridikfora att hänga på. Här diskuteras det juridiska uteslutande i den mån det berör den aktuella händelsen i Arvidsjaur.
    Jag lämnar öppet så får vi se om folk kan hålla sig på spåret.

M J / mod

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Redan igår kväll kollade jag på denna tråd och tänkte att det nog kunde vara lämpligt med en förmaning, men sedan struntade jag i det, och mycket riktigt, som ett brev på posten kommer straffrättsliga och helt politiserade inlägg som inte tillför något i ett spårtrafikforum. Den som vill diskutera juridiska spetsfundigheter som har med skadestånd för häktningstid och sådant att göra, det finns säkerligen fantastiska juridikfora att hänga på. Här diskuteras det juridiska uteslutande i den mån det berör den aktuella händelsen i Arvidsjaur.
    Jag lämnar öppet så får vi se om folk kan hålla sig på spåret.

M J / mod
    Det är uppfattat. Men då noterar vi till protokollet att jag blev anklagad för att fara med osanning och fick inte möjlighet att bemöta eller motivera det.

Lindman

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ungarna kanske trodde att det var vagnar som skulle skrotas. Kanske läge att skylta upp att vagnarna tillhör en museieförening som vill bevara vagnarna för framtiden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Ungarna kanske trodde att det var vagnar som skulle skrotas. Kanske läge att skylta upp att vagnarna tillhör en museieförening som vill bevara vagnarna för framtiden.
    Och varför skulle ungarna tro det? Och varför tror du att de skulle brytt sig om det stått museifordon på det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inhägnad med kameraövervakning är det enda vettiga. Då får man också mycket starkare juridiska möjligheter då det ju bara att ta sig in på inhägnat låst område räknas som inbrott!

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Då får man också mycket starkare juridiska möjligheter då det ju bara att ta sig in på inhägnat låst område räknas som inbrott!

Finns inbrott i Lagboken ?

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Ja men om det skulle skrotas, är det ok att slå sönder vagnarna då?

Låt Tmy, Tmx, T43 och T44 åka till yttersta växeln i Nykroppa!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sparbanken Arvidsjaur hjälper Arvidsjaur järnvägsförening med 100,000 kronor efter vandalerna på järnvägsvagnarna.
    Såg det på Facebook. Piteå tidningen skrev om det.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är ju glädjande och inte ovanligt att lokala sparbanker stöttar lokalt föreningsliv. De lokala sparbankerna har ju inga krav på att skicka vinsten till något huvudkontor i Stockholm. Det känns därför mycket bra att vara kund i en sådan bank!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Är ju glädjande och inte ovanligt att lokala sparbanker stöttar lokalt föreningsliv. De lokala sparbankerna har ju inga krav på att skicka vinsten till något huvudkontor i Stockholm. Det känns därför mycket bra att vara kund i en sådan bank!
    Du som är ute och åker mycket i landet,torde ha sett detta lite överallt längs linjerna/Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •