Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Erfarenheter av spårpatrullerna som fixar småfel i Stockholmsområdet?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Erfarenheter av spårpatrullerna som fixar småfel i Stockholmsområdet?

Jag råkade hitta ett vikblad "Nu tar vi krafttag för en bättre tåg- och pendeltågstrafik i Stockholm och Mälardalen" utgiven av SJ, SL och Banverket, troligen cirka 2006 - 2007. Oklart varför man skiljer på tåg och pendeltåg, men med tanke på vilka som stod bakom skriften skall väl "tåg" tolkas som "SJ-tåg". Övriga i Stockholmsområdet aktiva järnvägstrafikföretag var uppenbarligen inte med på tåget

Alltnog, det nämns 44 punkter, t ex "tätare signaler", automatiska utrop, förlängd plattform vid Bålsta, byte av bron över Nyköpingsån, SJ startar egen lokförarutbildning, sekundvisare och mycket annat. Punkt 1 är dock "Spårpatruller som fixar småfel i spåren runt Stockholm... personal som är på plats runt spåren mellan 04.30 och 19.30". Tillämpas denna patrullorganisation fortfarande? Finns det några uppgifter som indikerar att patrullerna bidragit till färre eller kortare stopp på grund av fel i infrastrukturen?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Erfarenheter av spårpatrullerna som fixar småfel i Stockholmsområdet?

Jag kan inte svara säkert, men jag _tror_ inte spårpatrullerna finns kvar, i alla fall inte i den form som det var då. Däremot har man sedan dess skärpt upp inställelsetiderna för de olika teknikslagen rejält, ibland med så kort varsel som 30 minuter, vilket i praktiken innebär jourtjänst för de olika teknikslagen och att dessa finns nära anläggningen. Jag minns inte om spårpatrullerna bidrog till någon mer tillförlitlig anläggning, men generellt har ju underhållet fungerat relativt bra runt Stockholmsområdet, då nätterna är helt fredade för allt underhållsarbete.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    ... men generellt har ju underhållet fungerat relativt bra runt Stockholmsområdet, då nätterna är helt fredade för allt underhållsarbete.
    ja, samtidigt är det många infrastrukturfel, t ex har det både i går och i dag under stora delar av dagen varit förseningar för samtliga pendeltåg på grund av växelfel vid Stockholm City. För övrigt verkar det ofta förekomma växelfel just där, kanske beroende på olämplig typ av växlar i kombination med tät trafik - något som kanske inte kan förebyggas med underhåll.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    ja, samtidigt är det många infrastrukturfel, t ex har det både i går och i dag under stora delar av dagen varit förseningar för samtliga pendeltåg på grund av växelfel vid Stockholm City. För övrigt verkar det ofta förekomma växelfel just där, kanske beroende på olämplig typ av växlar i kombination med tät trafik - något som kanske inte kan förebyggas med underhåll.
    Det är väl Easyswitch-driv som gäller där.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Det är väl Easyswitch-driv som gäller där.
    Yes.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag misstänkte att det var Easyswitch-driv. Hade inte Trafikverket någon idé om att det gick bra med Easyswitch i tunnlar (pga jämn temperatur?), men att sådana driv ovan jord borde bytas mot mera driftsäkra?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Ang Stockholm City, går det inte att bedriva traifken i rätt tid om man bara använder ett spår på varje plattform, dvs aldrig lade om växlarna?

På gamla Centralen var det inte ovanligt att det stod inne ett tåg på varje spår, men jag har aldrig lagt märke till det på City, men det kan vara att det inte syns lika bra och att jag inte åker i rusningen så ofta.
    Eller behöver man lägga om växlarna för att kunna ha fritt in till spåret, även om tåget innan redan avgått innan nästa stannat?

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ang Stockholm City, går det inte att bedriva traifken i rätt tid om man bara använder ett spår på varje plattform, dvs aldrig lade om växlarna?

På gamla Centralen var det inte ovanligt att det stod inne ett tåg på varje spår, men jag har aldrig lagt märke till det på City, men det kan vara att det inte syns lika bra och att jag inte åker i rusningen så ofta.
    Eller behöver man lägga om växlarna för att kunna ha fritt in till spåret, även om tåget innan redan avgått innan nästa stannat?
    Ett vanligt scenario är att ett tåg bromsar in till plattform, samtidigt som ett annat accelererar iväg från det parallella spåret. De fyra spåren behövs inte minst när det är förseningar för att ta in tid, och det hade varit till stor hjälp om det fanns fyra spår även på Odenplan och Stockholm Södra.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •