Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Snälltåget till Oktoberfest i München

Passagerare
    Medlem
    maj 2020

Snälltåget till Oktoberfest i München

När jag åkte till München för att jobba idag kunde jag se Snälltåget i München Hbf.
    Detta specialtåg startade i Stockholm med destinationen München och Oktoberfesten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Snälltåget till Oktoberfest i München

Bara att gratulera de som kommit med på detta! En fin tågresa till en trevlig stad och ett mycket bra arrangemang! Oktoberfest är Tyskland när det är som bäst!

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2020

Citat Ursprungligen postat av Geitl Visa inlägg
    När jag åkte till München för att jobba idag kunde jag se Snälltåget i München Hbf.
    Detta specialtåg startade i Stockholm med destinationen München och Oktoberfesten.
    ]
    Linus (som jobbar på tåget har lagt upp lite bilder från den dekorerade krogvagnen och hans modifierade uniform.
    https://www.instagram.com/p/Ci8FlaELK_n/

Tåget kommer åter Malmö på onsdag den 28/9 men går då endast till Malmö.
    Det består förresten av två liggvagnar, en sittvagn och en krogvagn (alltså dubbelt så långt som SJ:s normala Hamburgståg...)
    Individerna är Bvcmz 91022, 91004, WRbmz 90002 och Bmpz 90062

Senast redigerat av Cica den 2022-09-27 klockan 00:19:35.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Bara att gratulera de som kommit med på detta! En fin tågresa till en trevlig stad och ett mycket bra arrangemang! Oktoberfest är Tyskland när det är som bäst!
    Eller för den som inte är förtjust i stora mängder av fyllon: Under inga omständigheter närma dig München mer än på minst 10 mils avstånd!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Eller för den som inte är förtjust i stora mängder av fyllon: Under inga omständigheter närma dig München mer än på minst 10 mils avstånd!
    Till skillnad från många svenskar kan man ju i Tyskland oftast hantera alkohol på ett bra sätt. Ute på stan märker man nästan inte av att det är Oktoberfest trots mängderna av besökare och att man alltid stänger klockan 23 gör ju att det inte blir något busliv på natten. Och framför allt så är det en mycket blandad vuxen publik med en betydande del äldre. Dessutom ett gigantisk tivoli på samma ställe! Så jag hoppas Snälltåget återkommer nästa år då ska jag försöka komma med på resan!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Till skillnad från många svenskar kan man ju i Tyskland oftast hantera alkohol på ett bra sätt. Ute på stan märker man nästan inte av att det är Oktoberfest trots mängderna av besökare och att man alltid stänger klockan 23 gör ju att det inte blir något busliv på natten. Och framför allt så är det en mycket blandad vuxen publik med en betydande del äldre. Dessutom ett gigantisk tivoli på samma ställe! Så jag hoppas Snälltåget återkommer nästa år då ska jag försöka komma med på resan!
    Ja jag har varit på ett antal Oktoberfester (med tågresa fram och tillbaks !) och kan inte säga annat än att det är trevliga tillställningar. Snittkonsumtionen är 1 liter öl per besökare. Så gott som alla sköter sig .
    Festen är också helt koncentrerad till Wiesenfältet så knappast att man ser något på 10mils avstånd mer är att hotell är fullbokade.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja jag har varit på ett antal Oktoberfester (med tågresa fram och tillbaks!) och kan inte säga annat än att det är trevliga tillställningar. Snittkonsumtionen är 1 liter öl per besökare.
    Lär inte minst bero på dem skandinaviska priserna.

Så gott som alla sköter sig.
    Festen är också helt koncentrerad till Wiesenfältet så knappast att man ser något på 10mils avstånd mer är att hotell är fullbokade.
    Jo, folk som åker till och från evenemanget. Det förekom att jag gjorde misstaget att hälsa på farsan (som under sina sista år bodde i München) så här års.
    Festbesökarna blir nog lite glesare efter några mil, men pendeltågen (och antagligen tunnelbanan) vill åtminstone jag helst undvika under den perioden. (För nuvarande vill jag undvika all kollektivtrafik i Tyskland, men det är en annan historia.)

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Lär inte minst bero på dem skandinaviska priserna.

Jo, folk som åker till och från evenemanget. Det förekom att jag gjorde misstaget att hälsa på farsan (som under sina sista år bodde i München) så här års.
    Festbesökarna blir nog lite glesare efter några mil, men pendeltågen (och antagligen tunnelbanan) vill åtminstone jag helst
    undvika under den perioden. (För nuvarande vill jag undvika all kollektivtrafik i Tyskland, men det är en annan historia.)
    Jag har några gånger bott i Augsburg under Oktoberfesten och det har inte varit problem på de tågen.
    Annars mest hotell på gångavstånd.
    Vi brukar dock föredra veckodagarna, må-to , när det inte är så hårt tryck som på helgerna.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •