Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kyla i loktåg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kyla i loktåg

[Jag bröt ut detta från https://www.postvagnen.com/sjk-forum...het-(DN-idag)]

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    IC A11/B11 har buss-AC, det räcker långt. Värre är B7 och B10 etc. som helt saknar allt utom öppningsbara fönster.
    En modern landsvägsbuss från Volvo har 30-40kW kyla idag. Finns det sådan kyleffekt i A11 och B11 vagnar? Det låter svagt, järnvägsvagnen är ju ändå längre än bussen och tar fler passagerare.

SJK-medlem
    Medlem
    jul 2018

Sv: Kyla i loktåg

Nå åpnes vel ikke dører like ofte på et tog som på en buss. Så 30-40kW kan være nok til en A11 og B11.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Det finns väl ingen kyleffekt alls, mer än att man trycker in uteluft? Jag har aldrig upplevt att A/B11 skulle vara svalare än någon annan vagn på heta sommardagar.

TKL och INS på Inlandsbanan.
    Lokföraraspirant, blogg om detta: http://bjornidet.bloggo.nu/

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Blue X-vagnarna A11 och B11 har en form av dysventilation som ska fungera som AC, även om den inte är lika bra som äkta AC. B7 och B10 saknar helt AC. När det gäller öppningsbara fönster så är det på sommaren under hög värme alldeles för få som går att öppna. På B7 av äldre årgång är det 4 öppningsbara fönster per sida. Men värre är på B7 av yngre årgång, för dessa har bara 2 öppningsbara fönster per sida.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Det finns väl ingen kyleffekt alls, mer än att man trycker in uteluft? Jag har aldrig upplevt att A/B11 skulle vara svalare än någon annan vagn på heta sommardagar.
    Det stämmer bra med min erfarenhet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Viktigt här är att skilja mellan fläktventilation (dysventilation) och AC som alltid har en kylande funktion. Bara fläktventilation med dysor är inte AC och kalla det buss-AC är falsk marknadsföring då det helt enkelt inte är AC alls om kylning av luften saknas.

Det är alltså inte buss-AC på A11 och B11 vagnarna då bussar av idag har kyld luft i utblåsen. Riktigt gamla bussar hade dock bara fläktventilation precis som bilar utan AC har och var också de olidliga att åka i.

Skillnaden är som att sätta på fläkten i en bil utan AC när det är 30+ ute med stängda fönster, det gör väldigt lite nytta eftersom luften värms upp av det varma fordonet innan den kommer ut ur fläktmunstycket så det blir lika olidligt varmt i alla fall.
    Det enda som fungerar hjälpligt då är att öppna fönstren så man får ordentligt korsdrag vilket gick även i vagnar förr men de modernare vagnarna har för få och små öppningar för effektivt korsdrag.

Om man måste plåga sig i en vagn utan AC kan man ha med sig en liten Usb-fläkt och en Powerbank, är också något som är bra att ha när AC inte fungerar i nyare tåg. Kompletterar man med en liten sprayflaska med vatten att duscha på sig då och då så lindrar det i alla fall lite.

Idag är ju alla vana vid att moderna fordon har AC så kontrasten att hamna i fordon utan AC känns större nu än förr då AC var sällsynt lyx.

Själv åker jag hellre en omväg om jag på det sättet slipper gamla loktåg utan AC på sommaren.

Har vagnarna såsom de upprustade som är inköpta från Tyskland däremot riktig AC liksom de sovvagnar som har riktig AC så har jag inget emot att åka loktåg alls.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av X2 Visa inlägg
    Viktigt här är att skilja mellan fläktventilation (dysventilation) och AC som alltid har en kylande funktion. Bara fläktventilation med dysor är inte AC och kalla det buss-AC är falsk marknadsföring då det helt enkelt inte är AC alls om kylning av luften saknas.
    Hur mycket sänks lufttemperaturen av gasexpansionen i dysan?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •