Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: 50 år sedan tidatabellreformen 1968

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    50 år sedan tidatabellreformen 1968

    Icke uppmärksammat här men 12 Maj var det 50år sedan den mycket omfattande tidtabellomläggningen infördes. Främst var det många lokaltåg som försvann. För Posten innebar det att postnummer numskulle användas inskarp drift och sorteringen lades om från dirigering till olika postkupéer enligt lätt mystiska principer till att bli sortering på brevområden. Mängder med poskupéer drog in och ersattes av 46 kupéer som nu fick nya namn. Tidigare hade posten haft ett helt eget system för att ange sina kupéer . Samma nummer fanns i bägge riktningar och skiljdes åt med upp respektive ned och man kunde byta nummer på vägen eller bli Fkmb (fack med bevakning ) men det var fortfarande samma fysiska tåg. Nu blev det i stället lika med tågnumret så att Pkp 401 exempelvis gick i tåg 401. Dock kan väl sägas att när SJ bytte tågnummer så bytte inte posten kupénummer. Man fortsatte att sortera ombord men nu blev det att sortera den post till brevområden man fått från postterminalerna.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    899

    Sv: 50 år sedan tidatabellreformen 1968

    Jag tror att det var mycket negativt för persontrafiken på de trafiksvagare linjerna att tidtabellerna fram till reformen i så hög grad styrdes av Postverkets behov. Om SJ i stället kunnat anpassa tiderna mera för arbetspendling och lagom långa bytestider vid anslutningar med de större linjerna hade kanske inte fullt så mycket av resandet övertagits av privatbilarna.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •