Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ett par Y2-transporter

Ett par Y2-transporter

I torsdags förra veckan fick jag akut hämta Y2 1383 i Vimmerby som blivit stående med flera olika fel. Nu visade sig felen vara hanterbara och den kunde återgå i trafik från Linköping nästa dag.

Natten mot fredag stod Y2 1379 i Nässjö under en pågående transport till Kalmar. ATC-systemet gick inte starta upp och då blir körningen långsam och tidskrävande.

Sävsjö.

Alvesta.

Lessebo.

Örsjö.

Båda transporterna utgjorde ett litet välbehövligt avbrott i pågående Itino-utbildningar i Nässjö.

Lindman

Lokförare och instruktionsförare på Krösatågen / SJ
    http://lindman.dk

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Ett par Y2-transporter

Citat Ursprungligen postat av Magnus Lindman NÄSSJÖ Visa inlägg

Jag ser en skillnad på lacken på dessa. På den undre ser man det övermålade färgfältet där det tidigare stått Kustpilen men som numera är övermålat då begreppet inte längre finns. Men titta på den övre bilden. Där är vagnssidan så att säga ren. Man ser inget övermålat fält utan det ser rent och snyggt ut.

Är det kanske så att de nu allteftersom när de går in för vissa arbeten så ser de till att snygga till sidorna så här?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Fina bilder. Måste säga att det är en ovanligt snygg färgsättning på dessa tåg. Diskret elegans med lagom mycket/lite blå och röd färg som accenter. Ser lite amerikanskt ut fast snyggare och påminner lite om T43 och Z65:s ursprungliga färger. Skulle säkert passa på dagens personvagnar också.

Senast redigerat av Billy den 2022-09-26 klockan 15:36:24.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag ser en skillnad på lacken på dessa. På den undre ser man det övermålade färgfältet där det tidigare stått Kustpilen men som numera är övermålat då begreppet inte längre finns. Men titta på den övre bilden. Där är vagnssidan så att säga ren. Man ser inget övermålat fält utan det ser rent och snyggt ut.

Är det kanske så att de nu allteftersom när de går in för vissa arbeten så ser de till att snygga till sidorna så här?
    Nej. Anledningen är att 1383 blivit utsatt för mer klotter och i samband med klottersaneringen har markeringen för "Kustpilen" försvunnit. Lacken på 1383 har blivit ganska blek och dålig av den anledningen också. På 1379 målade man över markeringen i samband med namnbytet till Krösatågen

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Vad trevligt att tågen heter Anna Bielke http://sv.wikipedia.org/wiki/Anna_Eriksdotter_(Bielke) och Folke Filbyter http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Filbyter Man får en historielektion om man slår upp dem!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •