I går lördag, åkte jag med Snälltåget från Malmö 15.25. Anlände Malmö ca 15 min dessförinnan från Köpenhamn. Vid SJ biljettförsäljning konstaterades att ingen platsbiljett fanns att få till Stockholm på lördagen och inte heller över Göteborg. När det dessutom upplystes att inga platsbiljetter fanns att få ens för söndagen tog jag beslutet att ändå borda Snälltåget. Det har sina fördelar att ha en Interrailbiljett enär det eljest kan vara svårt att överhuvudtaget att köpa en obokad biljett.
Resonerade att man blir i vart fall inte skjuten så det är egentligen aldrig någon risk för livet att borda ett tåg med endast bokningsbara platser.
Talade med Snälltågets personal kort före avgång, så det bestod absolut ingen fara för livet, och fick beskedet att det kan bli att flytta runt samt att jag var välkommen till ombordserveringen. Så blev det.
Under resan imponerades jag av hur kraftig acceleration tåget hade. Vectron är verkligen en "Kraftprotz" och som även visade det.
Men i Flen saktade vi in och fick vi gå över i högerspår men strax accelererades åter upp i fart och man anade att den X2 jag sett under infart i Katrineholm skulle köra om. Mycket riktigt, 20.32, blev vi förbikörda av en X2. Efter ytterligare en tid av ytterligare en som vi kom att stanna bredvid i Södertälje. Efter stoppet i Södertälje återgick vi till vänsterspåret.
Mycket nöjd med resan hos Snälltåget men ljudisoleringen håller inte nutida standard men det är ju heller inte att vänta i den generationens kontinentala vagnar. Vad som störde var emellertid den "träsmak" som infann sig i ändan. Den lindrades av att jag använde en tunn portfölj som mellanlägg. Tyvärr hade DSB togbus av fabrikat Meredes även den hårda stolar med åtföljande smak. Togbusen på nedresan, av fabrikat Volvo, bjöd inte på "träsmak".