Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Förberedelser för spårbyte Ängelsberg-Snyten, 25/9-22

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Förberedelser för spårbyte Ängelsberg-Snyten, 25/9-22

Namn:  1-IMG_9514.JPG
Visningar: 949
Storlek:  332,0 KB
    Ihopsamling av macadamet för att få plats.
    Macadamet kommer från en bergtäkt strax söder om Avesta och körs med bil till Fagersta för att där lastas på järnvägsvagnar för vidare transport till Ängelsberg-Snyten Den här bilden är tagen 20/9, de övriga 25/9-22.
    Jag återkommer med bilder från själva spårbytet nästa vecka.

Namn:  1-IMG_9527.JPG
Visningar: 947
Storlek:  285,8 KB
    Macadamhögen från stationshuset mot norr.

Namn:  1-IMG_9528.JPG
Visningar: 967
Storlek:  640,8 KB
    Från hållplatsen vid Ängelsbergs bruk mot norr.

Namn:  1-IMG_9530.JPG
Visningar: 961
Storlek:  720,2 KB
    Som ovan mot söder.

Namn:  1-IMG_9535.JPG
Visningar: 964
Storlek:  661,9 KB
    Mot söder vid infartsignal Ängelsberg.

Namn:  1-IMG_9532.JPG
Visningar: 957
Storlek:  696,4 KB
    Själva spårbytet ska tydligen göras vecka 40

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Förberedelser för spårbyte Ängelsberg-Snyten, 25/9-22

Citat Ursprungligen postat av Ulfe Visa inlägg
    Själva spårbytet ska tydligen göras vecka 40
    Trevligt med bilder! Bäst chans att fota själva spårbyteståget har du helgen vecka 39.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Blir resultatet höjning av STH från 40 till 70 som efterfrågas här? https://bransch.trafikverket.se/cont...-dalabanan.pdf

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den stora högen med makadam lär gå åt. Ligger nuvarande spår i jord bara?
    Ballastrenaren kan stanna hemma..

Bild 5.

Senast redigerat av Ville den 2022-09-25 klockan 16:36:45.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Järnvägsingenjörn Visa inlägg
    Trevligt med bilder! Bäst chans att fota själva spårbyteståget har du helgen vecka 39.
    Tack för tips! Jag pratade med någon från Infranord för några veckor sedan, vill minnas att han sa att spåret skulle höjas 50 cm. Då blir det ju mycket efterjobb med att höja kontaktledningen, ny vägprofil vid övergången mm.
    Görs höjningen av spåret efter att spårbytesmaskinen gjort sitt jobb?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Enligt en bekant passerade ett långt gult konstigt tåg Danskebo ( beläget mellan Vad och Fagersta norra) strax före kl.14 idag, med en helikopter på låg höjd som följeslagare, han tog ingen bild. Spårbyteståget?
    Länk Jvg-foto. https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=11860&tpl=fgc

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Enligt en bekant passerade ett långt gult konstigt tåg Danskebo ( beläget mellan Vad och Fagersta norra) strax före kl.14 idag, med en helikopter på låg höjd som följeslagare, han tog ingen bild. Spårbyteståget?
    Länk Jvg-foto. https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=11860&tpl=fgc
    Det låter som att det kan vara spårbyteståget ja! Infrakraft håller även på med spårbytet Karlstad-Kil och iom att de ska köra det här spårbytet också så är det nog samma RU800s som gör det. Det gissar jag iaf.

https://www.infrakraft.se/nytt-proje...lsberg-snyten/

Tack för tips! Jag pratade med någon från Infranord för några veckor sedan, vill minnas att han sa att spåret skulle höjas 50 cm. Då blir det ju mycket efterjobb med att höja kontaktledningen, ny vägprofil vid övergången mm.
    Görs höjningen av spåret efter att spårbytesmaskinen gjort sitt jobb?
    Är du säker på att du inte hörde fel och att han sa 50 millimeter? 50 cm är väldigt väldigt mycket och skulle ju kräva en total ombyggnad. 50 millimeter går att göra i ett spårbyte, ofta lyfter man spåret med spårriktaren.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Är du säker på att du inte hörde fel och att han sa 50 millimeter? 50 cm är väldigt väldigt mycket och skulle ju kräva en total ombyggnad. 50 millimeter går att göra i ett spårbyte, ofta lyfter man spåret med spårriktaren.
    50 cm låter som en typisk höglyft/makadamisering. Med tanke på mängden upplagrad makadam verkar det inte orimligt att det är tanken. Kräver självklart ett antal lyft efter det egentliga spårbytet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    50 cm låter som en typisk höglyft/makadamisering. Med tanke på mängden upplagrad makadam verkar det inte orimligt att det är tanken. Kräver självklart ett antal lyft efter det egentliga spårbytet.
    Ja, 50 mm är mera en mindre justering av spårets höjdläge. 50 cm låter däremot brutalt mycket, i synnerhet sett till den framtida (möjliga) sth:n på sträckan. Vad är bef sth idag? Jag vet inte hur geometrierna vid in- och utfart från Ängelsberg och Snyten ser ut, men högre sth än 100 torde inte vara varken möjlig eller meningsfull, och än troligare blir nog den nya sth snarare runt 80 på den rätt korta banan.

Om ovanstående stämmer skulle nog ett med ca 25-30 cm höjt spårläge räcka. Viktigare är i så fall breddat banvallskrön för att möjliggöra makadamskuldra och göra en rejäl dikning (vilket såg ut att åtm delvis vara utfört).

Att lyfta ett spår 50 cm utan bredda banvallen, och därmed flytta ut dikena, kommer bara att sluta med en hög överbyggnad med branta makadamslänter. Dumt!

Kan det vara så att källan till de 50 cm snarare sade "... å så ska vi lyfta en halvmeter ..." med den avsedda betydelsen "lyfta spåret en bra bit"?

Killgissat!
    /Bobo

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Blir resultatet höjning av STH från 40 till 70 som efterfrågas här? https://bransch.trafikverket.se/cont...-dalabanan.pdf
    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Ja, 50 mm är mera en mindre justering av spårets höjdläge. 50 cm låter däremot brutalt mycket, i synnerhet sett till den framtida (möjliga) sth:n på sträckan. Vad är bef sth idag? Jag vet inte hur geometrierna vid in- och utfart från Ängelsberg och Snyten ser ut, men högre sth än 100 torde inte vara varken möjlig eller meningsfull, och än troligare blir nog den nya sth snarare runt 80 på den rätt korta banan.

Om ovanstående stämmer skulle nog ett med ca 25-30 cm höjt spårläge räcka. Viktigare är i så fall breddat banvallskrön för att möjliggöra makadamskuldra och göra en rejäl dikning (vilket såg ut att åtm delvis vara utfört).

Att lyfta ett spår 50 cm utan bredda banvallen, och därmed flytta ut dikena, kommer bara att sluta med en hög överbyggnad med branta makadamslänter. Dumt!

Kan det vara så att källan till de 50 cm snarare sade "... å så ska vi lyfta en halvmeter ..." med den avsedda betydelsen "lyfta spåret en bra bit"?
    Jag gissar vidare och tror att det skulle vara: Lyfta spåret som mest 50 cm.

Jag tror inte man lyfter 50 cm genom plankorsningarna, men väl ett par decimeter. Den avbildade vägens profil verkar kunna må bra av en sådan höjning. Tycker också att det verkar som att närmsta ktl-stolpen inte är förberedd för större höjning medan däremot de längre bort fått större pågjutning.

Framtida hastighet har redan diskuterats i tråden.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag gissar vidare och tror att det skulle vara: Lyfta spåret som mest 50 cm.

Jag tror inte man lyfter 50 cm genom plankorsningarna, men väl ett par decimeter. Den avbildade vägens profil verkar kunna må bra av en sådan höjning. Tycker också att det verkar som att närmsta ktl-stolpen inte är förberedd för större höjning medan däremot de längre bort fått större pågjutning.

Jag tror du har fel här Göran. Att lyfta 50 cm är inget "typisk höglyft". Kan du ge mig ett exempel på där man lyft spåret 50 cm på en befintlig banan med kontaktlednign och plankorsningar?

Du får nog läsa den här
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...innekullebanan

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror du har fel här Göran. Att lyfta 50 cm är inget "typisk höglyft". Kan du ge mig ett exempel på där man lyft spåret 50 cm på en befintlig banan med kontaktlednign och plankorsningar?
    Jag har varit med om lyft på 40-60 cm på kortare partier av en bana, där man velat jämna ut (lyfta upp) sträckor där spåret antingen följt med omgivande mark mot klotets centrum eller att spåret passerat genom blöt mark. KC-pelare, lättfyll mm är relativt sentida, så vi som började på järnvägen och jobbade ihop med bröderna Erikson (Nils, John och Leif) fick ju ty oss till rustbädd eller återkommande fyllning tills det blev stumt. På 70-talet vräkte SJ Banavdelning (liksom hela anläggningsbranschen) ut blå frigolitblock under spåret överallt där det återkommande sjönk, och sen ett tunt strölager av makadam på det. Nu, femtio år senare, känns de där ställena igen på att ballastreningstågen tuggar blått frigolithack, varvid i värsta fall hela mängden utsorterat ballast måste klassas som miljöfarligt avfall istf återvinningsmaterial.

Lite mer allvarligt så var det nog mycket vanligt med rejäla höglyft när en bana fick spårupprustning på 60-80-talet, när man gick från träslipers och spik- eller fjäderspiksbefästning och istället petade in 101:or med Hambo eller Fist. Då gjorde man ganska omfattande arbeten med pågjutning av stolpfundament, montering av stolpförlängare mm för att kunna lyfta ktl önskvärt mycket. Jag har sett spår där rök legat bortåt en meter över ursprunglig överyta fundament. (Och i begynnelsen vid elektrifieringen tänkte man sällan på framtida upprustningar utan gjöt stolpfundamenten så att fundament överyta hamnade i höjd med dåtida rök.) Då hade man ambitionen att skapa en längsprofil utan alla de gupp, småkullar och korta gropar som kännetecknade banorna byggda med skottkärra och spade, med mager tillgång på ballast och där man byggde för 60 km/tim, det var ändå mycket bättre än häst och vagn på grusvägarna vilket ju annars var alternativet. Med btg-slipers och 50 kg-räler istf 34 kg kunde man höja hastigheterna och ville undvika den oroliga gång i tågen som skulle kunna bli följden av om alla upp och ner i banan skulle behållits. Dessutom drog man ju upp rälsförhöjningen från liten till stor. Med helsvetsat ("skarvlöst spår" är modernt fikonspråk ) behövdes ju också rejäla ballastskuldror. Följden av höglyft och dessutom ballastskuldror blev att på många hålla blev stolpfundamenten dränkta under makadam som rann ända ner i dikena eftersom slänterna blev brantare än rasvinklarna för makadammen i och med att man sällan breddade bankroppen.

Kanske att de här åtgärderna gjordes i två steg? Dels första gången när man med hjälp av 101-orna gick från gammelspår till modernt spår, och sen 30 år senare när rostproblemen och urspårningsskadorna gjorde sig till känna och man bytte till monoblock-slipersen? Det var ju ungefär när snabbmotorvagnstågen började ränna runt i landet, och nödvändiga hastighetsanpassningar frog upp fh ännu mer och dessutom krävde ännu mer skuldror? Ja, påhejade av ett gäng läskiga solkurveolyckor (Kåhög tex) som visade att ballasten inte klarade att hålla kvar spåret när det stekte på, oavsett det var skarvspår eller helsvetsat.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Du får nog läsa den här
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...innekullebanan
    Tack för påminnelsen!

50 cm höglyft behövs ofta för att undvika behov av att sänka grundvattnet. Detta har naturligtvis ofta fuskats med, men jag är ganska säker på att "spår-Pelle" i Norrköping inte gick med på något sådant, han vägrade även under flera år att tillåta hambo-befästning. Exempel på sträckor kan vara Hestra-Alvesta.

Dock ska sägas att sådant höglyft självklart tillämpades med urskillning, man lyfte exempelvis inte vid broar, bangårdar eller geotekniskt svaga partier. I plankorsningar lyfte man bara i den utsträckning vägprofilen förbättrades.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nja, jag ställde en fråga angående om detta jobb räcker för höjning från 40 till 70. Har inte fått bekräftat eller dementerat att så är fallet.

Granskning av spårtrafiken från ett Uppsalaperspektiv

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Matterhorn Visa inlägg
    Nja, jag ställde en fråga angående om detta jobb räcker för höjning från 40 till 70. Har inte fått bekräftat eller dementerat att så är fallet.
    Det svaret får du förmodligen inte innan hastigheten höjs. Spårtekniskt räcker det säkert, men sedan gäller det plankorsningar, signalteknik, kontaktledning och så det allra viktigaste: Tillstånd att öka bullret genom högre hastigheter.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •