Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Men kom nu DÅ TÅGET !

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Men kom nu DÅ TÅGET !

Men kom nu DÅ TÅGET !
    Vi väntar och väntar och väntar.....

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Men kom nu DÅ TÅGET !

Väntade ni länge, menar du?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Fomalhaut Visa inlägg
    Väntade ni länge, menar du?
    Inte jag, men trafiken.
    Det tog 7 minuter från bommarna gick ned till tåget hade passerat.
    Det är lång tid, för lång.

För en ambulans med en patient med hjärtstopp, eller en explosion i ett företag på "fel" sida av banan, då kan 7 minuter göra stor skillnad !

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ronny M Visa inlägg
    Inte jag, men trafiken.
    Det tog 7 minuter från bommarna gick ned till tåget hade passerat.
    Det är lång tid, för lång.

För en ambulans med en patient med hjärtstopp, eller en explosion i ett företag på "fel" sida av banan, då kan 7 minuter göra stor skillnad !
    Hoppas att du inte ligger i en ambulans och har hjärtstopp en måndagsmorgon på Essingeleden. Eller förresten, att befinna sig i en ambulans när man har hjärtstopp är nog att föredra. Ska vi förbjuda bilköer?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Ska vi förbjuda bilköer?
    Ja, som bilist så borde man jo föredra sin egen fil, slik som en viss Herr Putin har i Moskva !

Men i Limmared borde man möjligtvis ändra lite när tåg kommer från Hestra hållet.
    Borde vara en gammaldags bomfällningsmojäng på stället.

Det där störde mej när jag jobbade på den banan, och vi kom lite tidlig till Limmared.
    Men så länge allt körs i automat, så blir det som det blir, och inte som det borde.

God reklam för järnvägen är det INTE !

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Men kom nu DÅ TÅGET !
    Vi väntar och väntar och väntar.....

Videon är tagen i Limmared riktad mot väster.
    https://www.google.se/maps/@57.53693...7i16384!8i8192

Tåget har ett uppehåll för av och påstigande bara 100 meter till vänster om järnvägskorsningen.

Linjeboken anger att STH är 110 km/h.
    Men eftersom tåget stannat har det ju tagit mycket mer tid på sig.

Hur brukar man hantera plankorsningar nära plattform, så att godståg får bomfällning i tid, och att stannande persontåg inte håller nere bommarna onödigt länge?
    Det kan vara så att persontåg ankommer för tidigt och måste stanna till rätt avgångstid.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Videon är tagen i Limmared riktad mot väster.
    https://www.google.se/maps/@57.53693...7i16384!8i8192

Tåget har ett uppehåll för av och påstigande bara 100 meter till vänster om järnvägskorsningen.

Linjeboken anger att STH är 110 km/h.
    Men eftersom tåget stannat har det ju tagit mycket mer tid på sig.

Hur brukar man hantera plankorsningar nära plattform, så att godståg får bomfällning i tid, och att stannande persontåg inte håller nere bommarna onödigt länge?
    Det kan vara så att persontåg ankommer för tidigt och måste stanna till rätt avgångstid.
    Det som är populärt nu är JIMO. Det innebär att föraren ringer ett speciellt bomfällningsnummer för att bommarna ska fällas, och först då få grönt i huvudsignalen. Äldre system bygger på att bomfällningen för stannande tåg fördröjs med en viss inställd tid så att huvudsignalen blir grön lagom när trafikutbudet är färdigt. Detta system finns även med inlagd kunskap om avgångstid.
    Jim
    Jim

Världens meste Rapidloksförare. Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Ännu ett problem med långa bomfällningstider är ju att gående och kanske även cyklister lockas att krypa under bommarna i tro att det är något tekniskt fel.

Ett sådant exempel är Huvudsta i Solna där ett antal hemska olyckor hänt. Pendeltågen möttes bortanför övergång närma Tomteboda. De väntande ser tåget komma förbi, bommarna ligger kvar, otåligt kryper de under och...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Det som är populärt nu är JIMO. Det innebär att föraren ringer ett speciellt bomfällningsnummer för att bommarna ska fällas, och först då få grönt i huvudsignalen. Äldre system bygger på att bomfällningen för stannande tåg fördröjs med en viss inställd tid så att huvudsignalen blir grön lagom när trafikutbudet är färdigt. Detta system finns även med inlagd kunskap om avgångstid.
    Jim
    Jim
    Trafikutbudet ?
    Är det lika med "trafikutbytet" ?

Om man skal rätta andra, måste man vara perfekt själv !

Passagerare
    Medlem
    jul 2020

Det är ju samma problem i Hindås. Korsningen ligger så nära stationen att tåg som står inne på
    stationen fäller bommarna. Om tåget stannat för passagerarutbyte är väntetiden uthärdlig, men
    om tåget stannat för att invänta mötande tåg från Göteborgshållet kan väntetiden bli låååång!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jim Hansson Visa inlägg
    Jim
    Jim
    Jo Jimo med fördröjd bomfällning. Men då måste det finnas en huvud signal rätt nära (Före) plankorsningen. Då ringer lokföraren när hen ska åka och bommarna går ned.
    När bommarna är helt nere så blir det grönt i huvudsignalen. (även vitt i VS)
    Så om alla gör rätt så ligger inte bommarna så lång tid. Men här kan fjärren glömma att slå in fördröjt bomfällning (tror det kan vara automatik på vissa tåg) eller föraren kan ringa för tidigt.
    Bla därför i Nälden man nu byggde en driftplats av bara den anledningen. (dvs en driftplats med bara ett tåg spår)

Senast redigerat av jorgen3 den 2022-09-25 klockan 22:24:32.

Passagerare Claes Frösslings avatar
    Medlem
    dec 2018

I Jönköping är det så ordnat att manöverskåpen från tiden med lokaltågklarera finns kvar och ombordpersonal på resandetåg aktiverar bomfällning vid avgång.

SJK-medlem
    Medlem
    apr 2018

Ett liknande bekymmer finns i Märsta, norr om stationen. Norrgående tåg avgår normalt några minuter i hel timme och södergående tåg några minuter över. Den stora pendelparkeringen ligger på "fel" sida om stationen vilket gör att resande måste passera över järnvägsövergången. För de som ska resa söderut och kommer något sent riskerar att fastna vid bommen där de först får bevittna norrgående tåg efter en ganska lång väntan och sedan södergående tåg efter en väldigt lång väntan. Särskilt lång blir den när man vet att tåget som kommer att passera är det som man ska med. Av egen erfarenhet vet jag att det är fullt möjligt att hinna, men det kommer till priset av hög puls och svettningar...

Utan att jag har sett det själv kan jag tänka mig att en del stressade pendlare förlorar tålamodet och väljer att krypa under bommarna. Särskilt om man upplevt tidigare att det är just en lång väntan mellan tågen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg
    Ett liknande bekymmer finns i Märsta, norr om stationen. Norrgående tåg avgår normalt några minuter i hel timme och södergående tåg några minuter över. Den stora pendelparkeringen ligger på "fel" sida om stationen vilket gör att resande måste passera över järnvägsövergången. För de som ska resa söderut och kommer något sent riskerar att fastna vid bommen där de först får bevittna norrgående tåg efter en ganska lång väntan och sedan södergående tåg efter en väldigt lång väntan. Särskilt lång blir den när man vet att tåget som kommer att passera är det som man ska med. Av egen erfarenhet vet jag att det är fullt möjligt att hinna, men det kommer till priset av hög puls och svettningar...

Utan att jag har sett det själv kan jag tänka mig att en del stressade pendlare förlorar tålamodet och väljer att krypa under bommarna. Särskilt om man upplevt tidigare att det är just en lång väntan mellan tågen.
    Ja,Märsta borde ha behövt byggas om för länge sedan...
    Ett annat praktexempel är dom pendlare som åker från Stockholm med Uppsalapendeln och fastnar vid bommarna i sin hopp/tro om att hinna med sina anslutningsbussar där./Ulf

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niclas Härenstam Visa inlägg

Annat exempel är i Huvudsta/Solna med övergången vid polishuset där några ruskiga olyckor inträffat.
    Pendeltågen brukade mötas en bit bort mot Tomteboda. Scenario: någon väntar vid bomfällning, tåget kommer, bommarna ligger kvar, den otålige kryper under och så...

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Ja, som bilist så borde man jo föredra sin egen fil, slik som en viss Herr Putin har i Moskva !
    Men i Limmared borde man möjligtvis ändra lite när tåg kommer från Hestra hållet.
    Det där störde mej när jag jobbade på den banan, och vi kom lite tidlig till Limmared.
    Men så länge allt körs i automat, så blir det som det blir, och inte som det borde.
    Borde inte samma sak gå att programmera i automaten? Kan inte grundregeln för ställverket vara att vänta med att lägga utfartstågväg till någon minut innan avgångstid, för tåg med fast uppehåll? Självklart med möjlighet för fjärrtågklareraren att fälla tidigare vid behov.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Hoppas att du inte ligger i en ambulans och har hjärtstopp en måndagsmorgon på Essingeleden. Eller förresten, att befinna sig i en ambulans när man har hjärtstopp är nog att föredra. Ska vi förbjuda bilköer?
    Och vad vill du ha sagt med det ? Visst kan bilköer hindra en ambulans men för den sakens skull ska vi väl inte behöva vänta i 7 minuter vid bomfällning. Och tänk om ambulansen först fastnar 7min i bilkö och sedan 7min vid bomfällning.
    Ska vi ”förbjuda bilköer” ? Nä men vi kan väl organisera så att det varken blir köer eller onödigt långa bomfällningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Annat exempel från Undersåker där tåg och bilister väntar på avgång, men Jämtarna kanske inte är så stressade.

Notera försignalen i början. Vägskyddet är aktiverat redan när tåget kommer, tydligen något tidigt, in på stationen.

https://youtu.be/dimdt2yzDkw?t=3995

Slow-TV

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2022-10-27 klockan 09:46:25.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och vad vill du ha sagt med det ? Visst kan bilköer hindra en ambulans men för den sakens skull ska vi väl inte behöva vänta i 7 minuter vid bomfällning. Och tänk om ambulansen först fastnar 7min i bilkö och sedan 7min vid bomfällning.
    Ska vi ”förbjuda bilköer” ? Nä men vi kan väl organisera så att det varken blir köer eller onödigt långa bomfällningar.
    Hur hade du tänkt "organisera så att det varken blir köer eller onödigt långa bomfällningar"? Bomfällningar kommer det alltid ske och då är det väl en bra idé att redan ligga i en ambulans om man får hjärtstopp. Om du kommer på ett samhällsekonomiskt sätt att "organisera" bort bilköer, som fungerar, tror jag många städer är intresserade av dina idéer. Många försök har gjorts.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Hur hade du tänkt "organisera så att det varken blir köer eller onödigt långa bomfällningar"? Bomfällningar kommer det alltid ske och då är det väl en bra idé att redan ligga i en ambulans om man får hjärtstopp. Om du kommer på ett samhällsekonomiskt sätt att "organisera" bort bilköer, som fungerar, tror jag många städer är intresserade av dina idéer. Många försök har gjorts.
    Tråden handlar ju om långa bomfällningar som kanske förefaller onödigt. Det är väl rätt självklart att det går att använda teknik som bättre anpassar sig till tågen och ger lagom långa fällningar. På minna första 6 skolår hade jag två järnvägsövergångar med bommar på skolvägen så jag vet väl vad bomfällning är..
    Hivuduppgift för en ambulans är att föra patienter till sjukhus för kvalificerad vård så snabbt som möjligt.
    Visst utför man viss vård redan i ambulansen så långt det är möjligt men man ska till sjukhus så fort det går, helst utan pnödigt långa bomfällningar.
    Biltrafikens köer ligger ju egentligen utanför forumet men nog är väl samhället observant på dessa problem och man försöker åtgärda så det går. Nybyggnad av leder, trängselavgift som minskar trafiken, bra kollektivtrafik som avlastar är lite exempel. Tysklands 9€ biljett gav en fullt mätbar effekt på biltrafiken som exempel.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •