Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Delar till vändskivor/lok finnes i Linköping

Passagerare
    Medlem
    aug 2022

Delar till vändskivor/lok finnes i Linköping

Hej, vi har en Veteranmotorcykelförening här i Linköping, flera av oss är Järnvägshistoriskt intresserade och därför har vi alltid bevakat omgivningar och utfört en del ideelt arbete såsom skötsel av planytor med gräs, ogräs, grus och tillsyn av gamla byggnader, vi fick e-mail i februari från Jernhusen AB, Sthm, om att vändskivorna skulle destrueras och att arbete skulle påbörjas i Maj, jag gjorde då uppskattningen att desamma var omgjorda och kunde dateras till 40-talet vilket medförde att något omedelbart räddningsföretag ej igångsattes, två veckor innan arbetet igångsattes upptäckte vi att den ena var original från 1895 och den andra delvis var original från 1890-1900, det var då försent att stoppa projectet (t.ex. genom att bara fylla igen dem då dräneringen fortfarande fungerade klanderfritt och på så sätt bevara dem inför framtiden), hursomhelst vi fick tillstånd att spara vitala delar och personal från InfraNords entreprenörer var mycket bussiga, vi har ganska mycket delar från dessa vändskivor och vill med detta mail göra Er uppmärksamma på deras existens och som vi hoppas desammas distribution ut till Er som har museiverksamhet, hör gärna av Er för bilder och jag kommer posta bilder här på forumet men då jag är helt ny är jag inte riktigt på det klara med alla funktioner etc., likaså tar jag gärna emot tips om hur dessa stora efterlämningar ska kunna komma ut till Er, ett nav har vi utanför våran lokal-det är gjutet i Bofors 1899, det stora navet är gjort i Örebro Centrala Verkstäder toppkåpan är märkt 1900, bilder på andra delar kommer postas (ca 4-5 olika verkstäder har vi dokumenterat de flesta från 1890-1900, rälsen in till stallarna är märkt Krupp 1888!).
    Det kan tyckas lite övermäktigt att vi gav oss in på detta men vi kunde inte bara låta det gå till Stena Metall och scrapping-givetvis kan man fundera på hur någonsin dessa bitar ska kunna bidra med något mer än bara som prydnadsreliker men får det gå en generation kanske någon blir glad att de faktiskt sparades, spårkrans och stenar ligger kvar på plats och är övertäckta med singel-till sist vill jag säga att vi är mycket sorgsna över att vi inte lyckades stoppa hela nedläggelsen...hade vi bara varit ute lite tidigare vet jag att vi kunde ha skapat gehör, tankar om museum har ju funnits i något av stallarna men det kommer bli svårt nu, med detta vill jag säga att förmodligen står vi inför liknande händelser runt om i Sverige och att detta måste bevakas, det kan tyckas att det räcker med några runt om i landet spridda intakta rangerbangårdar medans vi tycker att vilken bra reklam för SJ om/när resenärer anländer in till rangerområde att då och då ett lok är utkört och står utmed stammbanan, till sist vill vi säga att dessa vändplattor var i perfekt skick och vid arrangerande av nytt "in transit" område Ostlänken och Linköping kunde t.ex. stallar i ett presumtivt atrium varit restauranger etc. och vändskivor uteservering, nedan bilder på arbetet men bilder på de faktiska olika delarna som vi har räddat översänder jag vid nästa tillfälle (jag ber om överseende för bristfällig syntax ovan men jag kände att nu måste jag få ut detta meddelande, likaså är bilder något okronologiska och kanske intetsägande men det kommer mer och det ska sägas att mycket "vitalt" är sparat såsom reglage, stödhjul, nav, länkage utväxlingar etc).

Passagerare
    Medlem
    sep 2022

Sv: Delar till vändskivor/lok finnes i Linköping

Hej! Är intresserad av reservdelar till vändskiva.

Kjell Tholin

www.fsvj.se

kjell.tholin@gmail.com

mob 0730704254

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •