Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: När började man med detta?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

När började man med detta?

Hofors station 2018-05-10. Foto Christer Andersson

Under några dagar var jag och en vän ute och tittade och fotograferade fordon. Vid några stationer i Mellansverige upptäckte jag att man har satt upp "vägmärken" och "vägbommar" vid plattformarna likt de som finns vid vägövergångar. Detta har jag inte sett förut. Detta måste ha tillkommit de senaste åren eller ...?
    Förr har man ju sett mindre stolpar med ringklockor och vita-blå bommar som ljuder och fälls när tåg kommer. Ska man nu byta ut alla dessa mot vägskyltar och vägbommar? Kanske nya direktiv och enhetlig utrustning?
    Det ser lite ovanligt ut men kanske bättre varning, då folk är vana vid dessa skyltar i trafiken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: När började man med detta?

Citat Ursprungligen postat av ccgan Visa inlägg
    Under några dagar var jag och en vän ute och tittade och fotograferade fordon. Vid några stationer i Mellansverige upptäckte jag att man har satt upp "vägmärken" och "vägbommar" vid plattformarna likt de som finns vid vägövergångar. Detta har jag inte sett förut. Detta måste ha tillkommit de senaste åren eller ...?
    Förr har man ju sett mindre stolpar med ringklockor och vita-blå bommar som ljuder och fälls när tåg kommer. Ska man nu byta ut alla dessa mot vägskyltar och vägbommar? Kanske nya direktiv och enhetlig utrustning?
    Det ser lite ovanligt ut men kanske bättre varning, då folk är vana vid dessa skyltar i trafiken.
    Om du undrar när man första gången satte gula bommar på en plattformsövergång tror jag att Ånge var en av de första och där var gula bommar redan på 1980-talet, men det kanske var något av ett undantag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har ett foto från Roslags Näsby taget ca 1968 där det är gula bommar över gångvägen som korsar spåret.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inget svar men ...
    Jag såg ett liknande arrangemang på Sundsvall C i somras. Jag blev lite förvånad, men budskapet går ju fram.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Standardprylar, förmodligen billigare för Trv att inte behöva lagerföra järnvägsspecifika prylar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Standardprylar, förmodligen billigare för Trv att inte behöva lagerföra järnvägsspecifika prylar.
    Tack för insiktsfullt svar.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Gula bommar lagerförs av Trafikverket som järnvägsspecifikt materiel.

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Jag menade de blåvita bommarna.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag menade de blåvita bommarna.
    Både gula och blåvita bommar (med tillhörande kringutrustning) lagerförs av Trafikverket som järnvägsspecifikt materiel. Dessutom är det så att det finns plattformsövergångar där man knappast kan byta till gula bommar, för då skulle man få väldigt mycket kryp under bommarna. Ta Knivsta exempelvis, där ligger de gula bommarna nere under södergående tågs hela uppehåll medan vita bommar går upp när tåget stannat. Så helt utan vita bommar kommer man inte att klara sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fagersta C fick skydd vid plattformen efter en tragisk påkörningsolycka. De blev i vägtrafikmodell. Finns en bild från 2016 i denna bloggen: http://remtrack.blogspot.se/2016/07/...ginataget.html

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Både gula och blåvita bommar (med tillhörande kringutrustning) lagerförs av Trafikverket som järnvägsspecifikt materiel. Dessutom är det så att det finns plattformsövergångar där man knappast kan byta till gula bommar, för då skulle man få väldigt mycket kryp under bommarna. Ta Knivsta exempelvis, där ligger de gula bommarna nere under södergående tågs hela uppehåll medan vita bommar går upp när tåget stannat. Så helt utan vita bommar kommer man inte att klara sig.
    Plattformsbommar är "avskaffade" vid Trafikverket, dvs nyuppsätts inte sedan ett par år. De anläggningar som finns kommer väl att underhållas tills man gör större förändringar.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Ta Knivsta exempelvis, där ligger de gula bommarna nere under södergående tågs hela uppehåll medan vita bommar går upp när tåget stannat.
    Petitesser, men gångvägens bommar går inte upp när man stannat i Knivsta, däremot aktiveras de senare än landsvägens.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Plattformsbommar är "avskaffade" vid Trafikverket, dvs nyuppsätts inte sedan ett par år. De anläggningar som finns kommer väl att underhållas tills man gör större förändringar.
    Vad gör man i stället? Låter folk gå över utan skydd, eller kräver tunnel/bro?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ccgan Visa inlägg
    Den här bilden tog jag i Rättvik juni 2006. Men vi ser en kombinerad funktion som plattformsövergång och gång- och cykelväg till ångbåtsbryggan:

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •