Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Höstresa. 6:e resdagen, inbound journey.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Höstresa. 6:e resdagen, inbound journey.

Det bär av hemåt. I Bremen är det betydligt ljusare än det var i La Rochelle vid samma tid.
    Namn:  20220922_071526.jpg
Visningar: 416
Storlek:  157,6 KB
    Bremen Hbf vid 7-tiden i morse.

Vi tog Metronomen från Bremen för att hinna dagens första tåg till Köpenhamn från Hamburg.

Nu kanske någon undrar varför en sann tåg- och Berlinentusiast som jag valde Bremen i stället för Berlin mitt under brinnande Innotrans. "Hur dum får man vara?"

Jo det kan jag berätta. Under Innotrans är hotellpriserna astronomiska. Inte bara i Berlin, utan även i städer runtom som Hamburg, Magdeburg och Dresden. Ett rum på mitt favorithotell i Berlin som jag i vanliga fall betalar 90 € för kostar i dessa dagar 240 €. Då övernattar jag hellre i Bremen och läser Postvagnen i stället.

Därför sitter vi nu i IC 396 på väg mot Köpenhamn.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2022-09-22 klockan 08:58:24.
    Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Höstresa. 6:e resdagen, inbound journey.

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Det bär av hemåt. I Bremen är det betydligt ljusare än det var i La Rochelle vid samma tid.
    ....
    Därför sitter vi nu i IC 396 på väg mot Köpenhamn.
    Trevligt! Och vagnsnumreringen, orsakade den det vanliga resenärskaoset i Hamburg? Och hur mår toaletterna så här i några timmar från Hamburg? Hälften avstängda, som när reser?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Trevligt! Och vagnsnumreringen, orsakade den det vanliga resenärskaoset i Hamburg? Och hur mår toaletterna så här i några timmar från Hamburg? Hälften avstängda, som när reser?
    Toaletterna verkar vara i gott skick. De flesta resenärer, inte toeletter, tycktes hitta rätt vagn. Däremot blev det lite uppståndelse kring platserna, eftersom tåget tycks utsålt till sista plats.

På grund av detta reser vi som andra klassens
    passagerare.

Lite uppmuntrande dock att vi just mot vanligheten lämnade Odense exakt på tid.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2022-09-22 klockan 11:34:36.
    Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Toaletterna verkar vara i gott skick. De flesta tycktes hitta rätt vagn. Däremot blev det lite uppståndelse kring platserna, eftersom tåget tycks utsålt till sista plats.

På grund av detta reser vi som andra klassens passagerare.

Lite uppmuntrande dock att vi just mot vanligheten lämnade Odense exakt på tid.
    Jag åkte i förra veckan, då var det också slutsålt med stående i alla fall till Odense (går väl ett lokalare tåg bara minuter senare Odense - Köpenhamn?). Vi var väl 8-10 minuter sena hela vägen genom Danmark, vilket inte störde mina planer. Toaletterna i bedrövligt skick.

Intressant att IAA Transportation (mässan för lastbilar, bussar och liknande) i Hannover inte påverkar hotellpriserna i Bremen.
    Bremen är en ganska trevlig stad, inget att jämföra med Berlin eller Hamburg.

Medlem
    mar 2018

Höstresa. 6:e resdagen blev den sista

Veckans banarbeten vid 4spårsbygget mellan Malmö och Lund har ställt till det för tågföretagen. Vi som normalt skulle ha fått åka hem med SJs tåg 544 från Köpenhamn hänvisades till en märklig väg. Vi skulle ta Ö-tåget till Malmö och sedan ta buss 5 till Malmö stadshus och byta till ordinarie Lundabussen linje 171 till Lunds Tekniska Högskola och där byta till spårvagnen mot Lund C!

Inte undra på att med sådan reseplanering var det många som drog sig och tog sig fram på annat sätt. De utsålda tågen på SSB under senare tid har plötsligt fått ganska gott om plats ombord.

Vår egen avslutning blev gynnsam. Vi hann med ett tidigare Ö-tåg från Köpenhamn än SJ-appen föreslog och väl framme i Malmö valde vi en ersättningsbuss direkt till Lund C i stället för den inbokning vi hade med SJ. Det gjorde att vi kom så tidigt till Lund att vi hann med 542 (efter ombokning med SJ kundservice, tack för det). Därigenom hann vi hem till Stockholm en hel timme tidigare än vi tänkt oss i morse. 12 timmar från Bremen till Stockholm får väl ändå anses vara en bra restid.

Till dig som undrar vilket slags Interrailpass vi hade som kunde resa i sex dagar kan jag upplysa om att till den första resdagen, från Stockholm till Hamburg, köpte vi en särskild biljett. Vi skulle ju normalt ha åkt med SJs nattåg. Vårt 5-dagars Interrailpass ordnade resten. Nu väntar vi bara på den kompensation som SJ utlovat för att vi inte kom med nattåget.

I alla händelser blev det en trevlig höstresa.

Stockholm S

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •