Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: [Tyskland] Kongo III

  1. #1

    [Tyskland] Kongo III

    Hej och välkomna till seriens tredje del. Vi är vid banan Horrem - Neuss, det är nordväst om Köln. På kartutsnittet ser ni i mitten Bedburg. En bit sydväst om Bedburg ligger Paffendorf (ej Pfaffendorf!). Det är dagens två mål. Dagen var 2 maj 2018 och vi är ombord 644 032.


    ------------



    051-644032 by Sören Heise, auf Flickr

    51 En interiörbild. För att vara exakt så är vi i ändvagnen 644 532.



    052-644032 by Sören Heise, auf Flickr

    52 Skyltet säger att 1 klass på linjen har avskaffats: Den var stort sett alltid tomt.



    053-644032 by Sören Heise, auf Flickr

    53 Här informeras över att linjerna har delats. Pendlarna är inte helt nöjda med saken, men lösningen blir nok permanent.



    054-644032 by Sören Heise, auf Flickr

    54 Mellan Zieverich och Paffendorf korsas Hambachbahn. Den ägs av RWE Power och använd för transport av kol melan dagbrottet och kraftverket.



    055-644032 by Sören Heise, auf Flickr

    55 Funktionsraum. Sykltet väcker nostaligska känslor. Det var för runt 20 år att en av två toaletter i äldre tyska regionaltågsvagnar av en sådan. (Toan stängdes alltså helt enkelt av.) Det här är och var ingen toa, det är säkert något slags teknik inne.


    ------------



    056-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    56 Paffendorf.



    057-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    57 644 032 fortsätter. Vi har en halvtimme.



    058-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    58 Hållplatsen ligger vid km 4,1.



    059-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    59 Vid km 4,4 ligger driftsplatsen Bergheim RWE. Det är endast ett kort spår, troligtvis för sporadisk omlastning mellan tåg och landsväg.



    060-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    60 Maten lever.



    061-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    61 Hållplatsen.



    062-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    62 Resenärsinformation.



    063-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    63 Huvudutgången.



    064-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    64 I motsatsen till bägge grannstationer har Paffendorf endast en perrong.



    065-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    65 St Pankratiuskyrkan är äldre än den ser ut.



    066-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    66 Nära kyrkan ligger slottet.



    067-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    67 Vid slutet av 1950-talet, när ett brunkolsdagbrott kom ganska nära slottsparken sålde ägarfamiljen slottet till energibolaget.



    068-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    68 I dag finns ett informationscentrum över brunkol här.



    069-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    69 I Paffendorf.



    070-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    70 Tillbaka vid järnvägen.



    071-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    71 Hållplatsen.



    072-KPFF by Sören Heise, auf Flickr

    72 Det luktar fortfarande Bundesbahn, så att säga.


    ------------



    073-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    73 Ankommit i Bedburg. 644 019 återvänder inom kort till Köln. 622 267 står 35 minuter innan det blir dags för avgång till Düsseldorf.



    074-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    74 Sett från perrongens slut.



    075-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    75 Jag tycker att de inte-moderniserade stationerna langs denna bana var i bättre skick än de modernierade.



    076-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    76 Stationshuset står borta från spåren. Det privatägs.



    077-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    77 Det är modernt.



    078-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    78 Korta bytesvägar mellan tåg och buss.



    079-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    79 Stationshuset.



    080-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    80 Stvällerket „Bnf” är ur funktion. Ställverket i stationens södra del har rivits.



    081-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    81 Den moderna järnvägen.



    082-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    82 Porträtt.



    083-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    83 Ställverket, den nya och den gamla stationen.



    084-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    84 Gångtunneln.



    085-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    85 Mot norr.



    086-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    86 Och syd.



    087-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    87 Så smaningom återvänder naturen.



    088-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    88 Vy över stationen.



    089-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    89 Utgång.



    090-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    90 Bak stationen en supermarknad och nya bostäder.



    091-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    91 Tåget stod med stängda dörrar vid perrongen.



    092-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    92 Lite senare var perrongen tomt - men tåget inte fullsatt.



    093-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    93 Det händer något.



    094-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    94 644 003 har ankommit.



    095-KBE by Sören Heise, auf Flickr

    95 Och resan fortsätter.


    ------------

    Viele Grüße
    Sören


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: [Tyskland] Kongo III

    Tack för reportageserien!

    Håller med om att de äldre stationerna ser ut att vara i bättre skick. Det kanske var tillåtet att använda starkare ogräsbekämplingsmedel när de renoverades senast?

    Träffade du Lalala Girl i Paffendorf?



    P.S. om jag fick önska så skulle det vara mycket trevligt att se ett reportage om de likspänningselektrifierade godsjärnvägarna i denna trakt, och deras anslutande spår, och hur allt detta hänger ihop med spårvägen (!) och tunnelbanan (linjerna Köln-Bonn). Jag minns att jag dragit upp det ämnet förr men skulle uppskatta mer :)


  3. #3

    Sv: [Tyskland] Kongo III

    Varsågod.


    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Håller med om att de äldre stationerna ser ut att vara i bättre skick. Det kanske var tillåtet att använda starkare ogräsbekämplingsmedel när de renoverades senast?
    Det är inga sten som har lagts där utan det är bara en asfalterad yta varmed ogräset har ingen chans.


    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    Träffade du Lalala Girl i Paffendorf?
    Nej.


    Citat Ursprungligen postat av MM Visa inlägg
    P.S. om jag fick önska så skulle det vara mycket trevligt att se ett reportage om de likspänningselektrifierade godsjärnvägarna i denna trakt, och deras anslutande spår, och hur allt detta hänger ihop med spårvägen (!) och tunnelbanan (linjerna Köln-Bonn). Jag minns att jag dragit upp det ämnet förr men skulle uppskatta mer :)
    Jag beklagar, men det kommer väl aldrig.
    Juridiskt sett är det järnvägsdrift mellan stationen Köln Heinrich-Lübke-Ufer och en plats vid stadsgränsen Bonn på Rheinuferbahn samt mellan stadsgränsen Köln/Hürth och Bonn-Dransdorf på Vorgebirgsbahn. Inom städerna utförs trafiken enligt BOStrab (alltså som spårväg, även på tunnelavsnitten).

    Mvh Sören


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •