Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: DN idag

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    37

    DN idag

    Dagens ledare i DN signerad chefredaktören Wolodarski berättar om hans syn på järnvägens svårigheter att internationalisera sig. Järnvägen i till synes alla länder går åt fel håll. Inga nyheter direkt, men bra att fenomenet (för ett fenomen är det ju) uppmärksammas i Sveriges största morgontidning.

    https://www.dn.se/skribent/peter-wolodarski/

    PS, hoppas att artikeln inte är låst.

    Senast redigerat av Larssa den 2018-05-13 klockan 07:00:21.

  2. #2
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 131

    Sv: DN idag

    Jäkla bullshit!

    Han hade kunnat åka med tåg från Stockholm till Medelhavet(nåväl, Adriatska havet) genom att besöka DB Bahn och boka alla biljetter på samma ställe. Byte i Köpenhamn, Hamburg, München och sen slutstation Venedig. Han kan korta ner bytena genom att åka Snälltåg Stockholm-Berlin och sen vidare.

    Det har väl aldrig varit lättare att resa med tåg än nu. På internet finns det massvis med tips och att hitta och boka via de olika operatörerna hemma från soffa gör man lättast med ”Train Italy” osv.

    Senast redigerat av Herrolsson den 2018-05-13 klockan 07:12:08.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    37

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jäkla bullshit!

    Han hade kunnat åka med tåg från Stockholm till Medelhavet(nåväl, Adriatska havet) genom att besöka DB Bahn och boka alla biljetter på samma ställe. Byte i Köpenhamn, Hamburg, München och sen slutstation Venedig. Han kan korta ner bytena genom att åka Snälltåg Stockholm-Berlin och sen vidare.

    Det har väl aldrig varit lättare att resa med tåg än nu. På internet finns det massvis med tips och att hitta och boka via de olika operatörerna hemma från soffa gör man lättast med ”Train Italy” osv.
    Jämfört med andra transportslag är tåget plågsamt jobbigt att resa med internationellt. Iaf själva planeringen.


  4. #4
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    796

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jäkla bullshit!
    Det är väl ändå en orättvis beskrivning av Wolodarskis söndagskrönika. En krönika som förresten inte kan läsas med trådskaparens länk om man inte är prenumerant.

    Att Wolodarski tar upp relevanta problem för dem som vill arrangera sin egen utlandsresa med tåg är väl bra? Han berör initierat (med hjälp av Mats Nyblom får man anta) en rad konkreta strukturella problem sett från operatörssynpunkt och i förlängningen därför också från konsumentsynpunkt. Att det sedan finns möjlighet för var och en att ta tåget vart som helst i Europa för den envise och kanske också penningstarke är en annan sak.

    Och nog var det lättare förr. Det kan var och en intyga som var med då.

    Det tar sig på tågfronten. Det visas inte minst i en artikel lite längre fram i tidningen, som beskriver hur en familj förberett en tågsemester till södra Europa.

    Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2018-05-13 klockan 07:45:35.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    64

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Larssa Visa inlägg
    Dagens ledare i DN signerad chefredaktören Wolodarski berättar om hans syn på järnvägens svårigheter att internationalisera sig. Järnvägen i till synes alla länder går åt fel håll. Inga nyheter direkt, men bra att fenomenet (för ett fenomen är det ju) uppmärksammas i Sveriges största morgontidning.

    https://www.dn.se/skribent/peter-wolodarski/

    PS, hoppas att artikeln inte är låst.
    En mer direkt länk som fungerade fint för mig utan prenumeration.
    https://www.dn.se/ledare/kolumner/pe...-nu-inte-2040/


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 594

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Det är väl ändå en orättvis beskrivning av Wolodarskis söndagskrönika. En krönika som förresten inte kan läsas med trådskaparens länk om man inte är prenumerant.
    Att Wolodarski tar upp relevanta problem för dem som vill arrangera sin egen utlandsresa med tåg är väl bra? Han berör initierat (med hjälp av Mats Nyblom får man anta) en rad konkreta strukturella problem sett från operatörssynpunkt och i förlängningen därför också från konsumentsynpunkt. Att det sedan finns möjlighet för var och en att ta tåget vart som helst i Europa för den envise och kanske också penningstarke är en annan sak.
    Och nog var det lättare förr. Det kan var och en intyga som var med då.
    Det tar sig på tågfronten. Det visas inte minst i en artikel lite längre fram i tidningen, som beskriver hur en familj förberett en tågsemester till södra Europa.
    Wolodarskis krönika handlar ju mest om möjligheten av att köra eget chartrat tåg i Europa. Med samma lok och vagnar och samma förare hela tiden, alltså.

    Maria Crofts krönika däremot har rubriken: Tacka internet för enklare tågresor i Europa.

    Senast redigerat av Ville den 2018-05-13 klockan 08:50:50. Anledning: ändrat en mening

  7. #7
    Passagerare Klas Mårtenssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    422

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Larssa Visa inlägg
    Dagens ledare i DN signerad chefredaktören Wolodarski berättar om hans syn på järnvägens svårigheter att internationalisera sig. Järnvägen i till synes alla länder går åt fel håll. Inga nyheter direkt, men bra att fenomenet (för ett fenomen är det ju) uppmärksammas i Sveriges största morgontidning.

    https://www.dn.se/skribent/peter-wolodarski/

    PS, hoppas att artikeln inte är låst.
    Och han tar också upp att ett stort problem heter DSB. Inte bara när det gäller elektrifieringen (som kan hanteras), utan än mer attityden till svensk och tysk trafik.


  8. #8
    Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 131

    Sv: DN idag

    ”Tack vare internet har det länge varit enkelt att planera sådana resor. I alla fall i teorin. I praktiken har nationella operatörer likt SJ gjort det svårare och svårare att färdas på räls till kontinenten.”

    Ska man jämföra med flyget vore det som att Sas skulle ta ansvar och sälja alla olika flygbolags biljetter på sin hemsida(jag vet att man har ett sammarbete via Star allians men det är inte riktigt samma sak).

    ”I dag är det svårare att ta tåget utomlands än det var under 1900-talet, trots att land- och broförbindelser finns hela vägen till Tyskland.”

    Jag gjorde en Europaresa förra året och slogs hur lätt det var. Största abret var väll att biljetten Malmö-München skickades hem med post. Det tog dock 1 arbetsdag så det var väl inga problem i efterhand. Den resan åkte jag med åtta olika bolag och bokade nog på fem olika sidor. Det tog en timma att boka allt.

    Jag tycker det är trist att han försöker påpeka att det är en omöjlighet att åka på tågsemester bara för att han inte förstår att olika länder har olika regelverk för tågtrafik.

    Senast redigerat av Herrolsson den 2018-05-13 klockan 09:35:18.

  9. #9
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    510

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jäkla bullshit!

    Han hade kunnat åka med tåg från Stockholm till Medelhavet(nåväl, Adriatska havet) genom att besöka DB Bahn och boka alla biljetter på samma ställe. Byte i Köpenhamn, Hamburg, München och sen slutstation Venedig. Han kan korta ner bytena genom att åka Snälltåg Stockholm-Berlin och sen vidare.

    Det har väl aldrig varit lättare att resa med tåg än nu. På internet finns det massvis med tips och att hitta och boka via de olika operatörerna hemma från soffa gör man lättast med ”Train Italy” osv.
    Men att boka en internationell sovplats på nätet utan att samtidigt lösa färdbiljett är sannerligen inte enkelt. Sträckan Venedig - Wien, till exempel. Hos italienska järnvägen kan man boka sittplats och liggplats, men inte sovplats, trots att sådan vagn finns i tåget. ACP vet ingenting. ÖBB kan inte.

    Sittplatser dagtid är enklare. Med hjälp av DB (endast inrikesbokning), samt DSB och Trenitalia kan man boka dagtåg hela vägen från Danmark till Trieste.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Larssa Visa inlägg
    Jämfört med andra transportslag är tåget plågsamt jobbigt att resa med internationellt. Iaf själva planeringen.
    Jag tycker planeringen är halva nöjet med resan, och instämmer med Herr Olsson.

    Wolodarski är inte heller förtjust i nationella regler, utan han gillar nog ERTMS vilket ju många svenskar tycker är dyrt och onödigt. Så, det är inte bara DSB som är motsträviga.

    Att åka från Stockholm till Italien betyder fler byten nu än när det fanns direkta sovvagnar. Men, det går säkert mycket fortare nu, och för resor Stockholm - Köpenhamn eller Växjö - Hamburg är det ju både snabbare och inte svårt idag.

    Roligt att Wolodarski vill ha mer statlig styrning genom upphandling av trafik till Hamburg (oklart varifrån men troligen från Stockholm).


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tycker planeringen är halva nöjet med resan, och instämmer med Herr Olsson.

    Wolodarski är inte heller förtjust i nationella regler, utan han gillar nog ERTMS vilket ju många svenskar tycker är dyrt och onödigt. Så, det är inte bara DSB som är motsträviga.

    Att åka från Stockholm till Italien betyder fler byten nu än när det fanns direkta sovvagnar. Men, det går säkert mycket

    fortare nu, och för resor Stockholm - Köpenhamn eller Växjö - Hamburg är det ju både snabbare och inte svårt idag.
    Roligt att Wolodarski vill ha mer statlig styrning genom upphandling av trafik till Hamburg (oklart varifrån men troligen från Stockholm).
    Långa resor som till Italien kan gå fortare i dag men då handlar det bara om några få timmar, tämligen betydelselöst för en så lång resa. Och det blir väsentligt obekvämare främst för att nattågen försvunnit alternativt får man lägga in en hotellövernattning. 1968 åkte jag Stockholm-Milano som tog två nätter och en dag, fanns då sovvagn på hela sträckan men även liggvagn på delsträckor. Idag ser förbindelserna väsentligt sämre ut, utgår man från nattåget Stockholm-Malmö så får man sitta 4 t på natten i Chiasso eller lägga in en övernattning och då tar resan längre tid än 1968.
    Men tänk nu om vi fick tillbaks en Alfred Nobel för ett första avspark söderut och kan starta från Hamburg runt 07:00 på morgonen.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 911

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Jäkla bullshit!

    Han hade kunnat åka med tåg från Stockholm till Medelhavet(nåväl, Adriatska havet) genom att besöka DB Bahn och boka alla biljetter på samma ställe. Byte i Köpenhamn, Hamburg, München och sen slutstation Venedig. Han kan korta ner bytena genom att åka Snälltåg Stockholm-Berlin och sen vidare.

    Det har väl aldrig varit lättare att resa med tåg än nu. På internet finns det massvis med tips och att hitta och boka via de olika operatörerna hemma från soffa gör man lättast med ”Train Italy” osv.
    Nu håller jag inte med dig. Du påstår att det "aldrig varit lättare att resa med tåg än nu", men jag vill hävda att det varit lättare med själva resandet, men blivit lättare att planera och boka. Förr fanns mer nattåg, det fanns också något färre tåg med obligatorisk platsbokning och/eller tilläggsavgifter. Fast det kanske var helheten du syftade på?


  13. #13
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu håller jag inte med dig. Du påstår att det "aldrig varit lättare att resa med tåg än nu", men jag vill hävda att det varit lättare med själva resandet, men blivit lättare att planera och boka. Förr fanns mer nattåg, det fanns också något färre tåg med obligatorisk platsbokning och/eller tilläggsavgifter. Fast det kanske var helheten du syftade på?
    Men särskilt svårt att planera och boka var det ju inte. De grundlägande förbindelserna hade man i kommunickans ”Tåg till utlandet” och var man mer intresserad skaffade man sig Th Cooks European rail timetable. Bokade kunde man göra lätt hos SJ , eventuellt på utlandskassan där man hade mycket goda kunskaper. Eller så klev man in på SJ resebyrå och bad om en resa med båt-tåg-båt till Japan (!) och den kom inklusive visum till Sovjet på några dagar.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    494

    Sv: DN idag

    Ett litet påpekande :
    2002 köpte jag på stationen i Skövde en direktresa Skövde-Prag. 10 minuter och hala fram lite kontanter inkl Schone-wochenende rabatten.
    Visselunda bara 3 länder men de hade fixat även Skövde-Rom.

    Kom ihåg att det inte alltid för exv SJ:s hemsida är jätteklart varför något som enligt många ska fungera istället strular.


  15. #15
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    103

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Ett litet påpekande :
    2002 köpte jag på stationen i Skövde en direktresa Skövde-Prag. 10 minuter och hala fram lite kontanter inkl Schone-wochenende rabatten.
    Visselunda bara 3 länder men de hade fixat även Skövde-Rom.

    Kom ihåg att det inte alltid för exv SJ:s hemsida är jätteklart varför något som enligt många ska fungera istället strular.
    Bahn är bra, men inte perfekt och det är helt galet egentligen att vi ska behöva förlita oss på ett annat statligt bolag för att kunna göra det här.

    På bahn.de saknas viss trafik, framförallt lokal sådan och sådan som bedrivs av andra aktörer än den stora jätten. Försök hitta MTR i Sverige tex. Tiderna på biljetterna stämmer inte alltid med när tåget faktiskt går men detta får man ju reda på först när man tittar på plattformsskyltar på stationen. Det är krångligt med duty of care, kompensationer för sena tåg etc. Och så går det inte att boka tåg i tex Storbritannien för de är inte anslutna till det internationella säljnätet som jag tappade namnet på nu. Och så går det inte att tillgodogöra sig alla rabatter, utan de som finns är fullprisbiljetter med DBs egna kampanjer inlagda. Skulle något bolag ha en reskampanj, 2 för 1 eller liknande så syns det inte på Bahn.


  16. #16
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Bahn är bra, men inte perfekt och det är helt galet egentligen att vi ska behöva förlita oss på ett annat statligt bolag för att kunna göra det här.

    På bahn.de saknas viss trafik, framförallt lokal sådan och sådan som bedrivs av andra aktörer än den stora jätten. Försök hitta MTR i Sverige tex.
    Men vad beror det på? DB eller MTR själva?

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Långa resor som till Italien kan gå fortare i dag men då handlar det bara om några få timmar, tämligen betydelselöst för en så lång resa. Och det blir väsentligt obekvämare främst för att nattågen försvunnit alternativt får man lägga in en hotellövernattning. 1968 åkte jag Stockholm-Milano som tog två nätter och en dag, fanns då sovvagn på hela sträckan men även liggvagn på delsträckor. Idag ser förbindelserna väsentligt sämre ut, utgår man från nattåget Stockholm-Malmö så får man sitta 4 t på natten i Chiasso eller lägga in en övernattning och då tar resan längre tid än 1968.
    Men tänk nu om vi fick tillbaks en Alfred Nobel för ett första avspark söderut och kan starta från Hamburg runt 07:00 på morgonen.
    Om man vill åka snabbt och bekvämt tar man dagtåg till Hamburg, i morgon avgång Stockholm 7.18, sen ÖBB Nattåg till Basel och sen snabbtåg till Milano, ankomst 10.37. Ungefär ett dygn och med bra sovtid. Är inte det snabbare än 2 nätter och dag emellan, som du åkte? Varför skrev du att nattågen var borta?

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-05-13 klockan 19:13:09.

  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 367

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg
    Tiderna på biljetterna stämmer inte alltid med när tåget faktiskt går men detta får man ju reda på först när man tittar på plattformsskyltar på stationen. Det är krångligt med duty of care, kompensationer för sena tåg etc. Och så går det inte att boka tåg i tex Storbritannien för de är inte anslutna till det internationella säljnätet som jag tappade namnet på nu. Och så går det inte att tillgodogöra sig alla rabatter, utan de som finns är fullprisbiljetter med DBs egna kampanjer inlagda. Skulle något bolag ha en reskampanj, 2 för 1 eller liknande så syns det inte på Bahn.
    Var förekommer det att www.bahn.de har felaktiga tider, om inte tiderna nyligen ändrats? Jag trodde de var pålitliga, har du exempel?

    Det stämmer att Storbritannien inte längre accepterar platsbokningar från andra (utländska) system enligt UIC-gränssnittet (över Hermes-nätet) och inte längre låter andra system sälja öppna färdbiljetter (NRT-biljetter), men det är ett beslut av Storbritanniens järnvägsföretag tillsammans att gå ur de två samarbetena och låta andra kanaler (främst engelska företag) vara enda ingångarna till resor i England.
    Så, där har Wolodarski rätt att de flesta järnvägsföretag och länder tänker mest nationellt, och inte på att underlätta järnvägsresor mer än till närmast angränsande land. Och det lär ju vara svårt att få Storbritannien att ändra sig när de dessutom går ur EU.

    Detta med lokala rabatter är ju svårt, de lokala järnvägsföretagen och/eller staterna vill ju profilera sig och han regler som passar deras egen marknad.
    Att detta inte var ett problem för 20 år sedan kan ju bero på att då fanns det inte så mycket lokala rabatter, utan det var mer fasta priser på det mesta, dvs enkelt för någon i annat land att sälja.
    Risken om t.ex. EU går in och reglerar för att få lättare få rätt pris på lång resa är att vi svenska förlorar en del av våra svenska erbjudanden, och kanske möjligheten att få en Resplusresa med buss och Öresundståg till Danmark.
    Så, man kan inte alltid få allt.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    74

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Om man vill åka snabbt och bekvämt tar man dagtåg till Hamburg, i morgon avgång Stockholm 7.18, sen ÖBB Nattåg till Basel och sen snabbtåg till Milano, ankomst 10.37. Ungefär ett dygn och med bra sovtid. Är inte det snabbare än 2 nätter och dag emellan, som du åkte? Varför skrev du att nattågen var borta?
    Klagomålet man hör ibland är att en resa som ovan kräver flera separata bokningar, och att det därför finns risk att ingen tar ansvar om någon av etapperna blir försenade så du missar fortsättningen och därför kan du behöva köpa ny biljett. Om det verkligen är så eller om till exempel ÖBB gladeligen betalar hotell om man missar nattåget vet jag ej.


  20. #20
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: DN idag

    Citat Ursprungligen postat av daf66sl Visa inlägg
    Klagomålet man hör ibland är att en resa som ovan kräver flera separata bokningar, och att det därför finns risk att ingen tar ansvar om någon av etapperna blir försenade så du missar fortsättningen och därför kan du behöva köpa ny biljett. Om det verkligen är så eller om till exempel ÖBB gladeligen betalar hotell om man missar nattåget vet jag ej.
    Varför skulle ÖBB betala hotell om du missar deras nattåg? Nu tänker du nog fel i alla fall...

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •