Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Höstresa. 5:e resdagen, åter mot Paris.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Höstresa. 5:e resdagen, åter mot Paris.

Kl 07.04 avgick TGV 8360 från La Rochelle.

Namn:  20220920_064827.jpg
Visningar: 877
Storlek:  164,2 KB
    Mörka morgnar i La Rochelle.

Då vi bokade plats hette det att 1 klass var fullt och vi fick 2 klass. På plattformen frågade jag ombordaren om det fanns plats i första och fick besked om två lediga platser i vagn 1. Där kunde vi sitta. Nyss gick hon förbi och konstaterade förskräckt att våra platsbiljetter gäller 2 kl. Det blev att lomma tillbaka.

Det börjar inte bra. Vilket mörker.

Stockholm S

Medlem
    mar 2018

Skönt att ta tåget

Namn:  20220920_090417.jpg
Visningar: 814
Storlek:  291,7 KB
    CO2-medveten fripassagerare.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Sv: Höstresa. 5:e resdagen, åter mot Paris.

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Då vi bokade plats hette det att 1 klass var fullt och vi fick 2 klass. På plattformen frågade jag ombordaren om det fanns plats i första och fick besked om två lediga platser i vagn 1. Där kunde vi sitta. Nyss gick hon förbi och konstaterade förskräckt att våra platsbiljetter gäller 2 kl. Det blev att lomma tillbaka.
    Jag måste fråga: Är det så att ni har Interrailkort för 1 klass, men bara kunde köpa TGV-tillägget (som inkluderar sittplats) för 2 klass (och det tillägget är ju märkbart billigare än det för 1 klass)?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag måste fråga: Är det så att ni har Interrailkort för 1 klass, men bara kunde köpa TGV-tillägget (som inkluderar sittplats) för 2 klass (och det tillägget är ju märkbart billigare än det för 1 klass)?
    Nej, TGV-tillägget är detsamma - 10 €. Jag misstänker att ombordaren var lite oflexibel. Eller också var min franska inte tydlig nog. Men det kan jag aldrig tro.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Nej, TGV-tillägget är detsamma - 10 €. Jag misstänker att ombordaren var lite oflexibel. Eller också var min franska inte tydlig nog. Men det kan jag aldrig tro.
    Ok, då är det de gränsöverskridande TGV-tilläggen som skiljer i pris mellan 2 och 1 klass. Ni fick väl i alla fall sitta på tåget, och fått en ny erfarenhet.

Medlem
    mar 2018

Europas bredaste säckstation?

Att tvingas byta station vid tågbyte på en plats börjar bli omodernt. Visserligen protesterar lokalborna då man gör något åt det, som i Göteborg och Stuttgart, men resenärerna blir glada.

I Paris verkar dock tiden stå still. Jag berättade förut om min upplevelse av resan mellan Gare du Nord och Montparnasse. I dag skulle vi från den senare till Gare de l'Est. Vi hade gott om tid, så det fick bli bussen. Linje 91 är ett bra tips. Den går mellan Gare de Montparnasse och Gare du Nord. På vägen passerar den tre av de övriga fyra stora säckstationerna i Paris; Gare de Lyon, Gare d'Austerlitz och Gare de l'Est. Bara Gare Saint Lazare får man leta sig till på annat sätt.

Vårt tåg gick som sagt från Gare de l'Est. Frågan är om det inte är Europas bredaste station.
    Namn:  20220920_124255.jpg
Visningar: 658
Storlek:  181,8 KB
    Vårt tåg till vänster står på spår 26, tysken på spår 25.

TGV 2421 förde oss till Strasbourg. Där var det snävt byte till rälsbussen mot Offenburg. Problemet elimineras dock då den visade sig inställd. Nästa buss gav ett snävt byte mot Baden-Baden. Men vi hade tur. Regionaltåget mot Karlsruhe var försenat så det ordnade sig. ICE-tåg till Hannover och sedan IC-tåg till Bremen fullbordade dagens resa.

Ett litet glädjebesked. DB har utökat sin ganska trista meny med en ny paradrätt. Kalvfrikadeller med rösti. Det fick bli dagens middag.
    Namn:  20220920_173302.jpg
Visningar: 664
Storlek:  231,5 KB
    DB:s kalvfrikadeller kan rekommenderas.

En annan nyhet: numera kan man få något starkare än öl eller vin på ICE-tågen. Det vill säga, om man gillar Jägermeister. Det fick duga till kaffet.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2022-09-21 klockan 00:28:03.
    Stockholm S

SJK-medlem Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Europas bredaste säckstation?

Att tvingas byta station vid tågbyte på en plats börjar bli omodernt. Visserligen protesterar lokalborna då man gör något åt det, som i Göteborg och Stuttgart, men resenärerna blir glada.

I Paris verkar dock tiden stå still. Jag berättade förut om min upplevelse av resan mellan Gare du Nord och Montparnasse. I dag skulle vi från den senare till Gare de l'Est. Vi hade gott om tid, så det fick bli bussen. Linje 91 är ett bra tips. Den går mellan Gare de Montparnasse och Gare du Nord. På vägen passerar den tre av de övriga fyra stora säckstationerna i Paris; Gare de Lyon, Gare d'Austerlitz och Gare de l'Est. Bara Gare Saint Lazare får man leta sig till på annat sätt.

Vårt tåg gick som sagt från Gare de l'Est. Frågan är om det inte är Europas bredaste station.
    Namn:  20220920_124255.jpg
Visningar: 658
Storlek:  181,8 KB
    Vårt tåg till vänster står på spår 26, tysken på spår 25.

TGV 2421 förde oss till Strasbourg. Där var det snävt byte till rälsbussen mot Offenburg. Problemet elimineras dock då den visade sig inställd. Nästa buss gav ett snävt byte mot Baden-Baden. Men vi hade tur. Regionaltåget mot Karlsruhe var försenat så det ordnade sig. ICE-tåg till Hannover och sedan IC-tåg till Bremen fullbordade dagens resa.

Ett litet glädjebesked. DB har utökat sin ganska trista meny med en ny paradrätt. Kalvfrikadeller med rösti. Det fick bli dagens middag.
    Namn:  20220920_173302.jpg
Visningar: 664
Storlek:  231,5 KB
    DB:s kalvfrikadeller kan rekommenderas.

En annan nyhet: numera kan man få något starkare än öl eller vin på ICE-tågen. Det vill säga, om man gillar Jägermeister. Det fick duga till kaffet.
    Jägermeister? Ja ja, nöden har ingen lag,,,

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Inte direkt relaterad, men beroende på efterfrågan kan tillägget trappas upp till 20 € (när kvot av 10 € tillägg tar slut). I somras betalade 4x 20 € för andra klass.

Mvh mormax

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Att tvingas byta station vid tågbyte på en plats börjar bli omodernt. Visserligen protesterar lokalborna då man gör något åt det, som i Göteborg och Stuttgart, men resenärerna blir glada. - - -
    Har det verkligen varit ett problem att resenärer tvingas byta station vid tågbyte i Göteborg? Du tänker väl inte på tiden då Bergslagsbanan hade egen station, inte långt från Göteborg C?

Senast redigerat av Hans Broman den 2022-09-21 klockan 09:08:45.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Har det verkligen varit ett problem att resenärer tvingas byta station vid tågbyte i Göteborg? Du tänker väl inte på tiden då Bergslagsbanan hade egen station, inte långt från Göteborg C?
    Och på vilket sätt var man tvungen att byta station i Stuttgart? Hela ståhejet där handlar om att bygga om en säckstation till en station med genomgående spår.

Medlem
    mar 2018

Jag syftade förstås på trenden att bygga bort nackdelarna med säckstationer. Då angav jag Stuttgart och Göteborg som kända exempel på att lokala protestvågor varit höga och ihållande.

Jag uttryckte mig slarvigt i min lilla reseberättelse, men ville framföra uppfattningen att förhållandena i Paris är otidsenliga.

Men hela diskussionen är så stor att den kan vara värd en egen tråd.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jag syftade förstås på trenden att bygga bort nackdelarna med säckstationer. Då angav jag Stuttgart och Göteborg som kända exempel på att lokala protestvågor varit höga och ihållande.

Jag uttryckte mig slarvigt i min lilla reseberättelse, men ville framföra uppfattningen att förhållandena i Paris är otidsenliga.

Men hela diskussionen är så stor att den kan vara värd en egen tråd.
    Vi har ju en mängd exempel på när man byggt bort säckstationer till förmån för en genomgående förbindelse och det under historiskt lång tid. Sammanbindningsbanan i Stockholm blev en sådan, likaså Ystad(!) , Helsingborg,Malmö
    Oslo, Köpenhamn, Berlin Hbf, Antwerpen, Bryssel, Madrid, Warszawa
    Ibland behåller man säcken för fjärrtåg och kompletterar med lokaltåg (S-bahn,RER) underjord som Zürich, München, Leipzig ,Frankfurt, Paris , Elizabeth line i London.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Vi har ju en mängd exempel på när man byggt bort säckstationer till förmån för en genomgående förbindelse och det under historiskt lång tid. Sammanbindningsbanan i Stockholm blev en sådan, likaså Ystad(!) , Helsingborg,Malmö
    Oslo, Köpenhamn, Berlin Hbf, Antwerpen, Bryssel, Madrid, Warszawa
    Ibland behåller man säcken för fjärrtåg och kompletterar med lokaltåg (S-bahn,RER) underjord som Zürich, München, Leipzig ,Frankfurt, Paris , Elizabeth line i London.
    I Zürich är det gott om fjärrtåg på undervåningen också.

Sedan får även Wien nämnas där man har byggt bort några säckar till förmån av en centralstation. (Några har dock behållits, och ett företag envisas med att köra fjärrtåg till/från en av dem.)

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Nu finns det ju en del möjligheter att passera Paris utan byte mellan säckstationer. Ett betydande antal TGV-förbindelser passerar utanför staden. Gäller vad jag förstår även Eurostar och Thalys.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Nu finns det ju en del möjligheter att passera Paris utan byte mellan säckstationer. Ett betydande antal TGV-förbindelser passerar utanför staden. Gäller vad jag förstår även Eurostar och Thalys.
    Ja det finns en LGV (TGV) bana byggd öster om Paris som bl.a berör CDG-flygplatsen. Det går rätt många TGV tåg den vägen t.ex Lille-Lyon-Marseille.
    Eurostar är väl begränsat till någon enstaka förbindelse ner till Nice under säsong och någon skidort (Grenoble?) också under säsong. I riktning England måste man gå av i Lille för säkerhets och passkontroll.
    Ska man bara resa igenom så är det nog skönt att slippa en, särskilt i rusningstid, stökig metroresa genom Paris.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2022-09-23 klockan 01:30:27.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På stationer där den övervägande delen av resenärerna har start eller målpunkt, tycker jag säckstationer är att föredra. Det blir ofta mycket trångt på plattformarna när stora mängder av- och påstigande blandas. Eftersom de ofta har fler spår än genomgående stationer som Hamburg, kan tågen stå inne för påstigning i god tid, om man inte som vid X2000 håller dörrarna stängda in i det sista.
    Man slipper dessutom nivåskillnader med trappor och hissar.
    Jag gissar att i ett TGV destinerat till Paris, är nog mindre än 5% genomgående resenärer i den riktning som tåget eventuellt hade fortsatt i.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    På stationer där den övervägande delen av resenärerna har start eller målpunkt, tycker jag säckstationer är att föredra. Det blir ofta mycket trångt på plattformarna när stora mängder av- och påstigande blandas. Eftersom de ofta har fler spår än genomgående stationer som Hamburg, kan tågen stå inne för påstigning i god tid, om man inte som vid X2000 håller dörrarna stängda in i det sista.
    Man slipper dessutom nivåskillnader med trappor och hissar.
    Jag gissar att i ett TGV destinerat till Paris, är nog mindre än 5% genomgående resenärer i den riktning som tåget eventuellt hade fortsatt i.
    Problemet är ju inte säcken utan att det är flera stationer fördelade över hela staden.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja det finns en LGV (TGV) bana byggd öster om Paris som bl.a berör CDG-flygplatsen. Det går rätt många TGV tåg den vägen t.ex Lille-Lyon-Marseille.
    Eurostar är väl begränsat till någon enstaka förbindelse ner till Nice under säsong och någon skidort (Grenoble?) också under säsong. I riktning England måste man gå av i Lille för säkerhets och passkontroll.
    Ska man bara resa igenom så är det nog skönt att slippa en, särskilt i rusningstid, stökig metroresa genom Paris.
    Dessutom finns det ett direkt tåg Strasbourg - Bordeaux som passerar genom Paris utkanter, först stannar det vid Marne la Vallée-Chessy (Disneyland) och sen stannar det vid Massy TGV, och sen vidare söderut.
    Jag hittar även ett tåg Strasbourg-Nantes via Paris, ungefär samma väg, men passerar först också CDG-flygplatsen (undrar om de byter riktning där). Detta går kopplat till Massy TGV med ett tåg Strasbourg - Rennes.

Det är nog ingen LGV på sydsidan av Paris men det är ju smidigt, även om man ska till Paris, men inte centrala utan ändå måste byta till RER eller annan lokaltrafik.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Problemet är ju inte säcken utan att det är flera stationer fördelade över hela staden.
    Men då skulle det väl behövas en station med cirka etthundra spår, om man lade ihop alla de befintliga.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per Sillén Visa inlägg
    Men då skulle det väl behövas en station med cirka etthundra spår, om man lade ihop alla de befintliga.
    Om man skulle bygga en centralstation skulle det nog inte bli en säckstation utan snarare en station där tågen stannar kort för resandeutbyte och sedan fortsätter till någon helt annanstans eller åtminstone till någon station utanför staden. När jag tidigare skrev att säcken inte var problemet menade jag: ur resenärsperspektiv. Att få trafiken att fungera med en enda säckstation vore antagligen knappast möjligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •