Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ute på långresa - Del 33, över Atlanten

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ute på långresa - Del 33, över Atlanten

Innan det var dags att korsa Atlanten anlöpte båten två till hamnar vid USA:s östkust, Savannah i Georgia och Miami i Florida.
    VARNING! Nästan inga tåg i detta inlägg, jag hoppas det blir inte kvastat...

2017-05-26, dag 80
    Efter en dag till sjöss nådde vi Savannah. För att nå containerhamnen fick båten gå runt tre mil inåt landet längs Savannah River.

Under färden passerade vi den fint renoverade gamla staden, som är ett populärt turistmål. Staden var under inbördeskriget målet för ett fälttåg av nordstatsarmén, som medförde stor förödelse i regionen. Själva staden Savannah undgick dock större ödeläggelse eftersom borgmästaren valde att överlämna staden utan motstånd. Därför är det än idag en av de bäst bevarade städerna från tiden innan inbördeskriget.

Slutligen nådde vi den enorma containerhamnen väster om staden, där vi gick i land framåt lunchtid.

I Savannah finns det ett litet järnvägsmuseum. Tyvärr var det svårt att fota i det trånga rundstallet.

Tidigt på kvällen kom vi tillbaka till fartyget, där containerlastning ännu pågick för fullt en bit in i natten.

2017-05-27, dag 81
    Nästa morgon lämnade vi Savannah igen och fick sällskap av en flock svarta pelikaner på vägen ut mot havet.

2017-05-29, dag 83
    Efter ännu en dag till sjöss nådde vi Miami, som har en spektakulär hamninfart framför höghussilhuetten.

I den stekhetta försommarvärmen cyklade jag ut till en halvö som ligger parallellt med hamnen, där jag hoppades få bra bilder av fartyget. Massor med gröna leguaner njöt av solen på gräset intill vägen.

Mina desperata försök att få en bra bild av hamnen och fartyget ledde mig till slut på denna mountainebikestig som min hopfällbara Brompton-cykel inte var helt optimerad för...
    Men området där jag kunde ha haft en bra utsikt över hamnen var dessvärre upptaget av stadens vattenreningsverk.

Det blev inga brukbara bilder av fartyget, så jag vände småningom tillbaka. Amtraks station ligger över en mil från hamnen, de stora godsbangårdarna ännu längre, så de hoppade jag över. Ni får trösta er med en bild av klaffbron som järnvägen till hamnen går över. Några tåg såg jag dock inte i hamnområdet.

Det var mycket färre containrar att lossa och lasta i den jämförelsevis lilla hamnen i Miami, så det var fixat efter en halv dag...

...och så var det dags för avfärd. Mycket mötande trafik var det ut från Miami! Tänk vad det kunde ha blivit för fula repor i färgen om vi hade krockat med en av dem!

2017-05-30, dag 84
    Bahamas passerade vi mitt i natten, så det var inte mycket att se.
    Det var en kinesisk röd dag (drakbåtsfestivalen Duanwu), så den delvis kinesiska besättningen hade ordnat en grillfest inklusive en hel get på akterdäcket. På bilden bakom mig syns också den tredje passageraren som hade klivit på i Miami: Lucie, en fransyska som hade jobbat i 10 år för en hjälporganisation på Haiti och återvände till Frankrike.

2017-06-02, dag 87
    Under tiden hade vi passerat Bermuda, men långt utom synhåll, minst 15 mil bort.
    Vi fick en guidad tur i kontroll- och maskinrummet. Alla funktioner går att övervaka från bryggan, så kontrollrummet behöver inte vara bemannat nattetid, men någon maskinist behöver ha jour för att kunna ingripa om det är något.

2017-06-03, dag 88
    Dagen efter fick vi också ett studiebesök på det främre lastdäcket. Alla containrar är åtkomliga - vid brand kan besättningen slå ett håll i den brinnande containern med ett specialverktyg och ansluta en brandslang för att fylla den brinnande containern med vatten.

Annars gällde det att underhålla sig själv, ingen karaoke-bar fanns att tillgå... däremot en liten pool med äkta atlantvatten. Genom att ta den på diagonalen gick det att göra två simtag i den!

2017-06-04, dag 89
    Det var dags för den periodiska livbåtsövningen, där vi fick lära oss hur man kör den lilla livbåten. Det är busenkelt, bara slå på batteriet, trycka på startknappen och köra!

Sedan var det bara jättemycket vatten till Azorerna...

Del 29, med tåg och cykel över Klippiga bergen
    Del 28, udda färdmedel på branta backar
    Del 27, mycket diesel och containrar i 2 våningar
    Del 26, korsa Stilla havet genom fusk (Flygresan Tokyo - Los Angeles, se där för länkar till inläggen 19 till 25)
    Del 18, nu blir det paketresa! (Kina/Nordkorea, se där för länkar till inlägg 10 till 17)
    Del 9, snart ny spårbredd igen! (Kina/Vietnam, se där för länkar till inlägg 1 till 8)

Senast redigerat av Till den 2018-05-12 klockan 22:57:12.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Ute på långresa - Del 33, över Atlanten

Den som ropar blir bönhörd!

Men att det skulle gå så snabbt att få se och läsa din 33:e del av 'Ute på långresa' blev en glad överraskning denna Eurovisionsfestivalkväll! Och det fanns ju faktiskt ett antal järnvägsbilder även denna gång också. Så visst platsar kvällens avsnitt i nya PV. Fast jag tycker förstås att även det övriga bildreportaget är av högsta klass. Bravo, Till!

/Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

Ett stort tack, Till!

Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Men att det skulle gå så snabbt att få se och läsa din 33:e del av 'Ute på långresa' blev en glad överraskning denna Eurovisionsfestivalkväll!
    Ja, det var ju något i går kväll.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Hej Arne,
    Tro det eller ej, men det var bara slump - jag såg ditt inlägg först efter att jag hade postat del 33...
    Till

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för ännu en intressant berättelse! Och att det inte var så mycket tåg gör absolut inget! Att bara få läsa om att det fortfarande finns så kloka människor att de hellre åker båt än klämmer in sig i ett fotogenstinkande trångt flygplan gör mig mycket glad!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Ute på långresa - Del 33, över Atlanten - Boktips

Citat Ursprungligen postat av Till Visa inlägg
    Innan det var dags att korsa Atlanten anlöpte båten två till hamnar vid USA:s östkust, Savannah i Georgia och Miami i Florida.
    VARNING! Nästan inga tåg i detta inlägg, jag hoppas det blir inte kvastat...
    Jag tänkte komma med ett udda boktips, eftersom jag just läst färdigt en skönlitterär bok, som heter "Främling på tåg", med undertiteln "Hur jag, med vissa avbrott, dagdrömde och rökte mig runt Amerika", skriven av Jenny Diski.

Hon berättar om sig själv och andra resenärer på två resor, den första med fraktbåt från England till Florida, och sen vidare med tåg till Phoenix (eller snarare Tucson), och den andra resan från New York via Chicago, Portland, Sacramento, Denver till Albuquerkey, vidare till Phoenix, och sist hem från Phoenix (Tucson) via New Orleans till New York.
    Hon rökte oerhört mycket, tillbringade mycket av den vakna tiden på tågen i rökkupéen, och dog i lungcancer.

Wikipedia skriver om boken:
    "2002 kom en ny reseskildring, Stranger on a Train: Daydreaming and Smoking around America with Interruptions, (Främling på tåg: Hur jag med vissa avbrott dagdrömde och rökte mig runt Amerika, 2005). Där skriver Diski om två tågresor runt hela USA efter en Atlantresa med ett lastfartyg. Även här reflekterar hon över sin barndom och uppväxt förutom att hon får ta del av sina medresenärers livsöden genom samtal i rökkupéer eller på ödsliga stationsområden. Det är alltså ingen konventionell reseberättelse vilket hon skriver i inledningen: "Jag är överhuvud taget inte mycket till resenär. Jag reser för att få vara stilla"..."Jag vill bara driva omkring i verkligheten i de landskap jag drömmer om ...". "Livet ombord på tåget påminner om livet på en internatskola, ett kloster, ett fängelse, ett mentalsjukhus".
    För Stranger on a Train tilldelades Diski 2003 såväl Thomas Cook Travel book Award prize för bästa reseskildring som JR Ackerley Award for Biography för bästa biografi."

Den skiljer sig alltså oerhört mycket från Tills berättelser, men fraktbåt och Amtrak tvärs över USA är en gemensam nämnare.

Fotnot: I början av boken finns en karta med resrutten, men den verkar felritad eftersom den från New York till Chicago går över Harrisburg-Pittsburgh medan i texten beskrivs vägen över Albany-Buffalo, och att hon åkte med Lake Shore Limited som går den vägen.

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tänkte komma med ett udda boktips, eftersom jag just läst färdigt en skönlitterär bok, som heter "Främling på tåg", med undertiteln "Hur jag, med vissa avbrott, dagdrömde och rökte mig runt Amerika", skriven av Jenny Diski.

Hon berättar om sig själv och andra resenärer på två resor, den första med fraktbåt från England till Florida, och sen vidare med tåg till Phoenix (eller snarare Tucson), och den andra resan från New York via Chicago, Portland, Sacramento, Denver till Albuquerkey, vidare till Phoenix, och sist hem från Phoenix (Tucson) via New Orleans till New York.
    Hon rökte oerhört mycket, tillbringade mycket av den vakna tiden på tågen i rökkupéen, och dog i lungcancer.

Wikipedia skriver om boken:
    "2002 kom en ny reseskildring, Stranger on a Train: Daydreaming and Smoking around America with Interruptions, (Främling på tåg: Hur jag med vissa avbrott dagdrömde och rökte mig runt Amerika, 2005). Där skriver Diski om två tågresor runt hela USA efter en Atlantresa med ett lastfartyg. Även här reflekterar hon över sin barndom och uppväxt förutom att hon får ta del av sina medresenärers livsöden genom samtal i rökkupéer eller på ödsliga stationsområden. Det är alltså ingen konventionell reseberättelse vilket hon skriver i inledningen: "Jag är överhuvud taget inte mycket till resenär. Jag reser för att få vara stilla"..."Jag vill bara driva omkring i verkligheten i de landskap jag drömmer om ...". "Livet ombord på tåget påminner om livet på en internatskola, ett kloster, ett fängelse, ett mentalsjukhus".
    För Stranger on a Train tilldelades Diski 2003 såväl Thomas Cook Travel book Award prize för bästa reseskildring som JR Ackerley Award for Biography för bästa biografi."

Den skiljer sig alltså oerhört mycket från Tills berättelser, men fraktbåt och Amtrak tvärs över USA är en gemensam nämnare.

Fotnot: I början av boken finns en karta med resrutten, men den verkar felritad eftersom den från New York till Chicago går över Harrisburg-Pittsburgh medan i texten beskrivs vägen över Albany-Buffalo, och att hon åkte med Lake Shore Limited som går den vägen.
    Tack för boktipset, Ulf. Jag ska försöka hitta boken på bibblan här på kungens holme. Har du möjligen bokens engelska respektive svenska ISBN-nummer så vore jag tacksam.

PS. Nog för att vi tågnördar är en samling udda individer men följande iakttagelse var ny för mig.

"Livet ombord på tåget påminner om livet på en internatskola, ett kloster, ett fängelse, ett mentalsjukhus"

Speciellt liknelsen med ett 'mentalsjukhus' leder till en viss eftertanke tycker jag. 😊👍

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Tack för boktipset, Ulf. Jag ska försöka hitta boken på bibblan här på kungens holme. Har du möjligen bokens engelska respektive svenska ISBN-nummer så vore jag tacksam.

PS. Nog för att vi tågnördar är en samling udda individer men följande iakttagelse var ny för mig.

"Livet ombord på tåget påminner om livet på en internatskola, ett kloster, ett fängelse, ett

mentalsjukhus
    "
    Speciellt liknelsen med ett 'mentalsjukhus' leder till en viss eftertanke tycker jag.
    Det ska nog tolkas som att man blir en grupp som lär känna varandra. För det är en speciell känsla på de här långdistanstågen som går över flera nätter och kanske företrädesvis har turister som målgrupp. Jag har upplevt sådana tåg ett antal gånger och det är en annan känsla än på ett kortdistanståg. Man delar bord i restaurangvagnen, man möts i övriga utrymmen får kontakt och det blir som en familj vartefter, lite som ett kryssningsfartyg eller en mindre ö.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

"Livet ombord på tåget påminner om livet på en internatskola, ett kloster, ett fängelse, ett mentalsjukhus"

Speciellt liknelsen med ett 'mentalsjukhus' leder till en viss eftertanke tycker jag. 😊👍
    Jag lämnar igen exemplaret jag läst idag, och just det är beställt från Björkhagens bibliotek. Så, du behöver nog inte ISBN-numret på ditt bibliotek, men du får det: 91 501 0349 0.

Ang mentalsjukhus så kan det också finnas en koppling till att författaren vårdats på psykiatriska kliniker.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det ska nog tolkas som att man blir en grupp som lär känna varandra. För det är en speciell känsla på de här långdistanstågen som går över flera nätter och kanske företrädesvis har turister som målgrupp. Jag har upplevt sådana tåg ett antal gånger och det är en annan känsla än på ett kortdistanståg. Man delar bord i restaurangvagnen, man möts i övriga utrymmen får kontakt och det blir som en familj vartefter, lite som ett kryssningsfartyg eller en mindre ö.
    Jämförelse med institutioner är ju också att man inte direkt på förhand väljer det sällskap man får utan det blir som det blir,

Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Jo, jag förstår naturligtvis att man ombord på ett tåg – liksom för övrigt i alla sammanhang där folk möts under några dagar – snart får en viss stämning av gemenskap och samhörighet. Men med detta sagt så känns det lite märkligt att beteckna denna samhörighetskänsla med ord som 'ett fängelse, ett mentalsjukhus'.

Författarens andra liknelser som 'en internatskola' – ja, t.o.m. 'ett kloster' ‒ kan jag förstå. Däremot är det svårt enligt min mening att tala om fängelser och/eller mentalsjukhus. Var och en för naturligtvis ha sin egen åsikt men jag undrar vad som hände på de här beskrivna tågresorna i USA egentligen?!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •