Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Spårvidder + strömsystem Australien?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    64

    Spårvidder + strömsystem Australien?

    Hej,

    Jag söker uppgifter om Australiens spårvidder, men går bet när jag googlar kartor i ämnet. Någon som har bra tips på digitala spårviddskartor?

    Sen undrar jag om någon har lite uppgifter om ktl-spänning osv i Sydney-området? Hur ser det ut med signal- och säkerhetssystem i landet? Någon motsvarighet till ATC? Minns att det var en olycka för en del år sen när ett regionaltåg körde för fort mellan Sydney och Wollongong och spårade ur i en kurva. Det tyder på att det inte fanns något hastighetsövervakande system, men det kanske har ändrats nu? Australien är ju lite amerikanskt på många sätt, med visa brittiska inslag.

    Tacksam för alla upplysningar i ämnet!

    /UB

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    273

    Sv: Spårvidder + strömsystem Australien?

    Angående spårvidder kan enkelt konstateras att standardiseringen gått långsamt. Wikipedias artikel https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge_in_Australia verkar ganska vederhäftig.

    När det gäller elektrifiering är det 1.5 kV likström i de tidigt elektrifierade näten kring Melbourne och Sydney, senare elektrifieringar har varit inriktade mot 25 kV växelström 50 Hz. Samma utveckling som i Storbritannien. Även här verkar wiki-arikeln https://en.wikipedia.org/wiki/Railwa...n_in_Australia vid en snabb titt ha användbar grundinformation.

    Signalsystemen är olika på de olika järnvägssystemen. Webbstället The Signal Box har en del om detta https://signalbox.org/overseas/australia/index.htm liksom några länkar https://signalbox.org/links.shtml. Det finns olika typer av system för hastighetsövervakning och tågstopp, exempelvis mekaniska tågstopp och det brittiska systemet TPWS.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    64

    Sv: Spårvidder + strömsystem Australien?

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Angående spårvidder kan enkelt konstateras att standardiseringen gått långsamt. Wikipedias artikel https://en.wikipedia.org/wiki/Rail_gauge_in_Australia verkar ganska vederhäftig.

    När det gäller elektrifiering är det 1.5 kV likström i de tidigt elektrifierade näten kring Melbourne och Sydney, senare elektrifieringar har varit inriktade mot 25 kV växelström 50 Hz. Samma utveckling som i Storbritannien. Även här verkar wiki-arikeln https://en.wikipedia.org/wiki/Railwa...n_in_Australia vid en snabb titt ha användbar grundinformation.

    Signalsystemen är olika på de olika järnvägssystemen. Webbstället The Signal Box har en del om detta https://signalbox.org/overseas/australia/index.htm liksom några länkar https://signalbox.org/links.shtml. Det finns olika typer av system för hastighetsövervakning och tågstopp, exempelvis mekaniska tågstopp och det brittiska systemet TPWS.
    Stort tack, främst för länkarna kring elektrifiering och signalsystem! Den allmänna Wikipedia-artikeln har jag tittat på sedan tidigare, men där saknas som sagt en karta över spårvidderna (frånsett den från Clapp-rapporten som kom 1945...). Någon nyare, i digital form, borde väl finnas? Om inte, någon kanske har en pappers-version som kan fotas av/skannas?

    /UB

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Spårvidder + strömsystem Australien?

    Citat Ursprungligen postat av Gunnar Ekeving Visa inlägg
    Angående spårvidder kan enkelt konstateras att standardiseringen gått långsamt.

    .
    Jag har nog en annan åsikt där. Om standardisering är lika med normalspår så har det ju blivit jättestora förändringar sett över lite tid. För sådär 60 år sedan hade inga delstatshuvudstäder förbindelse med samma spårvidd. För att åka över hela kontinenten behövdes ett antal tågbyten och mest irriterande lär ha varit Sydney-Melbourne med : ”all change at Albury”. Men Tasmanien undantaget så har nu Perth,Adelaide,Melbourne,Sydney och Brisbane alla förbindelse med normalspår och nu nås även Darwin i norr. Så Australien har gjort mycket, man slår inte Indien med deras enorma projekt att bygga om smalspår och meterspår men det är ändå aktningsvärt.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •