Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Dags för ny resa. Den här gången blir det inga bilder på ner och uppresan eftersom det var ren transport = flyg

    Resan inleddes med besök på dampfspektakel som gick av stapeln runt Trier.


    2018_04_28_32218pv
    by Magnus Backman, on Flickr

    I Bullay korsar järnvägen mellan Trier och Koblenz Mosel på en kombinerad järnvägs och vägbro i stål. Tyvärr gick solen i moln precis när tåget kom...


    2018_04_28_32254pv by Magnus Backman, on Flickr

    Strax norr om Bullay finns en imponerade viadukt för att ge banan möjlighet att följa floddalen. Loket på bägge bilderna är BR 52 8154-8.


    2018_04_28_31294pv by Magnus Backman, on Flickr

    Från Trier hade vi tänkt att åka med tåg mot Bittburg som skulle dras av en BR 01. När vi kom fram visade det sig tyvärr att det skett en olycka. Södra delen av stationen var avspärrad och räddningstjänsten gjorde någon slags insats kring loket. Det visade sig att en enthusiast av oklar anledning hamnat i spåret och blivit påkörd, enligt vad som rapporterades i lokal media på kvällen ådrog den påkörde svåra skador.
    Trotts räddningsinsatsen pågick trafiken på norra delen av stationen, på bilden kommer BR 03 1010 smygande efter att ha stått ca 50 m från räddningsinsatsen under en längre tid.


    2018_04_28_31299pv by Magnus Backman, on Flickr

    Efter att den skadade avtransporterats återupptogs trafiken och vi hoppade på tåget som vi tidigare hade fotograferat som skulle gå till Nennig. Tåget vi hade tänkt åka med fick en V200 i fronten istället för ett ånglok så vi avstod att åka mot Bittburg. I Karthaus möte vi det ångloksdragna tåget som trafikerade Trier - Luxemburg.


    2018_04_28_31326pv by Magnus Backman, on Flickr

    Rundgång i Nennig.


    2018_04_28_31342pv by Magnus Backman, on Flickr

    När vi närmade oss Trier igen hade gråvädret övergått till rejält regn, möte med ett annat ångtåg påväg ut ur Trier. p.g.a att alla tåg var försenade har jag dålig koll på vilket tåg det kan ha varit.

    /Magnus


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Tror det är första gången jag sett att en tågentusiast blivit svårt skadad i sådant sammanhang . Tyvärr är det väl inte helt förvånansvärt när man ser hur många uppträder. I Tyskland brukar man också vara mycket strikta förbsäkerhet men ibland hjälper det inte.


  3. #3
    1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 284

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tror det är första gången jag sett att en tågentusiast blivit svårt skadad i sådant sammanhang . Tyvärr är det väl inte helt förvånansvärt när man ser hur många uppträder. I Tyskland brukar man också vara mycket strikta förbsäkerhet men ibland hjälper det inte.
    Nej, det har tyvärr hänt tidigare också. Bland annat i Schweiz på RhB. Men dessbättre är det sällsynt.

    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Det har hänt i Sverige också.
    Länge sedan, dock ej dödlig utgång.
    På vintern.
    Borås?

    Skriver en som avstod från Trier för Karl M....nej Chemntiz.


  5. #5
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av G Andersson Visa inlägg
    Det har hänt i Sverige också.
    Länge sedan, dock ej dödlig utgång.
    På vintern.
    Borås?

    Skriver en som avstod från Trier för Karl M....nej Chemntiz.
    Då är det nog så, men tack och lov sällsynt. Dock vet jag att på någon SJK-utflykt råkade vi ut för påkörning men det var inte någon av deltagarna som var offer.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    982

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Tror det är första gången jag sett att en tågentusiast blivit svårt skadad i sådant sammanhang . Tyvärr är det väl inte helt förvånansvärt när man ser hur många uppträder. I Tyskland brukar man också vara mycket strikta förbsäkerhet men ibland hjälper det inte.
    Jag är mer förvånad att det inte händer mer på linjen, efter att ha besökt några tyska arrangemang kan jag konstatera att disciplinen på motsvarande svenska är betydligt bättre. Antalet personer som springer över spåret och väljer fotopositioner som om jag är mycket snäll kan uttryckas vara tveksamma är betydligt högre i Tyskland.

    /Magnus


  7. #7
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av G Andersson Visa inlägg
    8<...

    Skriver en som avstod från Trier för Karl M....nej Chemntiz.
    Det går inte att undvika herr Karl Marx alldeles oavsett om man väljer Chemnitz eller Trier! Den ena staden uppkallades under DDR-tiden efter Marx och den andra var dennes födelsestad. Vad nu detta har med olika Plandampf-arrangemang att göra undandrar sig min ferroviala bedömning. Men jag fick en association till att den berömde socialisten de facto har kopplingar till de båda nämnda orterna här i tråden apropå din text ovan!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Ånglok i Tyskland, höghastighets tåg i Frankrike och lokaltåg i Italien [Del 1]

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Jag är mer förvånad att det inte händer mer på linjen, efter att ha besökt några tyska arrangemang kan jag konstatera att disciplinen på motsvarande svenska är betydligt bättre. Antalet personer som springer över spåret och väljer fotopositioner som om jag är mycket snäll kan uttryckas vara tveksamma är betydligt högre i Tyskland.

    /Magnus
    Ja är det så illa som du beskriver så lär det väl hända något förr eller senare. Det har väl runnit lite vatten men jag jämför med SJK DDR-resor och där var det verkligen strikt säkerhet. En gång hade några hittat en resgodsvagn med öppen dörr och det hårda budskapet från konduktörn var : ”ser jag någon stå där en gång till åker hela sällskapet av tåget och det på nästa station”. Och på en smalspårsstation fanns ett tåg och det skulle vi själva åka med en timme senare, men icke att nån fick gå över spåren för att fota. Men det var också en kontrast till övriga öststater där man brydde sig mycket lite.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •