Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58

Ämne: Sovvagnar snart godkända för nattågen Stockholm-Hamburg

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sovvagnar snart godkända för nattågen Stockholm-Hamburg

Nästa vecka kan SJ få tillstånd att använda en sovvagn i tågen mellan Stockholm och Hamburg.
    Två veckor senare kan fyra vagnar vara godkända och då blir det premiär för sovvagnar i nattågen.

https://jarnvagar.nu/snart-sovvagnar-till-hamburg/

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sovvagnar snart godkända för nattågen Stockholm-Hamburg

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Nästa vecka kan SJ få tillstånd att använda en sovvagn i tågen mellan Stockholm och Hamburg.
    Två veckor senare kan fyra vagnar vara godkända och då blir det premiär för sovvagnar i nattågen.

Det må være gode nyheter. Det viser at ting kan gå raskt dersom alle dokumenter er på plass og er ok.

Artikkelen viser også noe annet: ERA driver godkjenning på individnivå. I annen tråd ble det hevdet at Norge var alene der. Jeg fikk nylig innsyn i et dokument her i Norge som omhandler godkjenningsprosesser etter at EU sin 4. jernbanepakke ble innført. Der hevdes det at fra og med 4. jernbanepakke så er det individgodkjenning som gjelder.

Så jeg tipper at Sverige også må håndtere det på samme måten dersom EU sin 4. jernbanepakke er tatt inn i det svenske lovverket.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det låter bra detta.

Så hoppas vi att sittvagnar också blir godkända så småningom.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Det må være gode nyheter. Det viser at ting kan gå raskt dersom alle dokumenter er på plass og er ok.

Artikkelen viser også noe annet: ERA driver godkjenning på individnivå. I annen tråd ble det hevdet at Norge var alene der. Jeg fikk nylig innsyn i et dokument her i Norge som omhandler godkjenningsprosesser etter at EU sin 4. jernbanepakke ble innført. Der hevdes det at fra og med 4. jernbanepakke så er det individgodkjenning som gjelder.

Så jeg tipper at Sverige også må håndtere det på samme måten dersom EU sin 4. jernbanepakke er tatt inn i det svenske lovverket.
    Det är väl inte Sverige (som nation) som behöver hantera det, utan järnvägsföretag (eller är det fordonsägare?) som vill köra en vagn i EU-länder behöver tydligen numera ett individuellt godkännande från ERA (men inget godkännande från någon svensk eller dansk myndighet). Troligen med undantaget att vagnar som redan har RIC-godkännande kan rulla i vissa EU-länder (t.ex. Sverige men inte Danmark). Allt om jag fattat rätt.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Leonarde Visa inlägg
    Det låter bra detta.

Så hoppas vi att sittvagnar också blir godkända så småningom.
    Jag gissar att SJ efter sovvagnarna satsar på att få fler liggvagnar godkända, och först därefter sittvagnarna. De resenärer som är inbokade i sittvagnar kan man ju lätt uppgradera till att åka liggvagn i väntan på att alla vagnar är godkända.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg

Är det AB32s-vagnarna det talas om? Innebär det i så fall att MUn-vagnarna inte kommer köras i SJ-trafiken?
    Eller är det MUn-vagnarna som nu håller på att godkännas (för att de ju är klara för trafik, de är inte under ombyggnad)? I så fall, kommer SJ söka godkännanden för AB32s-vagnarna först efter att alla sådana är ombyggda, och efter att alla andra vagnar godkänts?

I Facebookgruppen Tågsemester finns en bild på ett antal EN-vagnar (länk till Facebook), troligen i transport, på Hamburg Hbf. Där finns det med en Alpen-Sylt-vagn, alltså en MUn (det gick att se vagnsnumret). Så, frågan är varför den var ute och rullade.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det är väl inte Sverige (som nation) som behöver hantera det, utan järnvägsföretag (eller är det fordonsägare?) som vill köra en vagn i EU-länder behöver tydligen numera ett individuellt godkännande från ERA (men inget godkännande från någon svensk eller dansk myndighet). Troligen med undantaget att vagnar som redan har RIC-godkännande kan rulla i vissa EU-länder (t.ex. Sverige men inte Danmark). Allt om jag fattat rätt.
    Litt usikker på hvor du vil hen.

Men jeg oppfattet det en gang slik at alle søknader om ibruktaking av kjøretøy skal via ERA. Dersom kjøretøyet bare skal brukes i Norge kan søker avgjøre at godkjenningen skal behandles av norske tilsynet. Ellers blir det ERA. Uansett skal søknadene den veien.

Og så ser det ut som om jeg må korrigere meg på hva jeg en gang skrev om mulig godkjenning av de vognene som nå er under ombygging for Hamburgtrafikken.

Det er ikke lengre krav om at bruker av materiellet må melde fra om endringer og så skal SJT/ERA avgjøre om det behøvs ny godkjenning. Forskriftene skal nå inneholde informasjon om hva som utløser krav om ny godkjenning og operatørene får selv vurdere om et behøves nye godkjenning eller ikke.

Her er lenke til norske tilsynet sin info om søknadsprosesser (for de som er interessert)
    https://www.sjt.no/jernbane/tillatel...nbanekjoretoy/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Allt detta visar ju med full tydlighet att Sverige måste satsa på tågfärjor till kontinenten för att vara på säkra sidan mot danska nycker! Vilket otroligt trams att kräva godkännande på individnivå! Tänk om man gjorde samma sak med landsvägsfordon!

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Allt detta visar ju med full tydlighet att Sverige måste satsa på tågfärjor till kontinenten för att vara på säkra sidan mot danska nycker! Vilket otroligt trams att kräva godkännande på individnivå! Tänk om man gjorde samma sak med landsvägsfordon!
    Les hva jeg skriver. Det er ikke danskene som krever godkjenning på individnivå. Der ERA og gjelder etter EU sin 4. jernbanepakke. Jeg regner med at det samme vil være tilfelle når materiell skal godkjennes i Sverige i fremtiden.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

...
    Litt usikker på hvor du vil hen.

Men jeg oppfattet det en gang slik at alle søknader om ibruktaking av kjøretøy skal via ERA. Dersom kjøretøyet bare skal brukes i Norge kan søker avgjøre at godkjenningen skal behandles av norske tilsynet. Ellers blir det ERA. Uansett skal søknadene den veien.
    ...
    Jag menade att det är inte Sverige som nation som på något sätt påverkas eller gör något annat, utan huvudregeln är att ERA är de som ger nya tillstånd, ifall någon vill köra i t.ex. Sverige. Så, om Norske Tog skaffar nya fordon för Vys trafik till Göteborg så måste nog Norske Tog söka godkännande hos ERA, inte i Sverige.
    För trafik i Norge finns förstås undantag eftersom man inte är med i EU fullt ut.

Men i övrigt har jag inga invändningar mot dina beskrivningar.

En tanke om individgodkännande:
    Jag vet inte hur det fungerat i Norge hittills, men jag får uppfattningen att i ERA.s nya rutiner så är det ett mer genomgripande godkännande ("ett princip- eller prototypgodkännande" enligt artikeln) för den första individen av en vagnstyp, medan när det är klart går det fortare att godkänna andra individer av samma typ. Det syns ju i artikeln att först ska man få en vagn godkänd och det har man jobbat med ett tag redan, medan sen ska resterande 4 vagnar klaras av på 2 veckor.
    Så, det är tydligen inte ett rent individgodkännande men absolut inte ett rent typgodkännande, utan en mix.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Jag menade att det är inte Sverige som nation som på något sätt påverkas eller gör något annat, utan huvudregeln är att ERA är de som ger nya tillstånd, ifall någon vill köra i t.ex. Sverige. Så, om Norske Tog skaffar nya fordon för Vys trafik till Göteborg så måste nog Norske Tog söka godkännande hos ERA, inte i Sverige.
    För trafik i Norge finns förstås undantag eftersom man inte är med i EU fullt ut.

Men i övrigt har jag inga invändningar mot dina beskrivningar.

En tanke om individgodkännande:
    Jag vet inte hur det fungerat i Norge hittills, men jag får uppfattningen att i ERA.s nya rutiner så är det ett mer genomgripande godkännande ("ett princip- eller prototypgodkännande" enligt artikeln) för den första individen av en vagnstyp, medan när det är klart går det fortare att godkänna andra individer av samma typ. Det syns ju i artikeln att först ska man få en vagn godkänd och det har man jobbat med ett tag redan, medan sen ska resterande 4 vagnar klaras av på 2 veckor.
    Så, det är tydligen inte ett rent individgodkännande men absolut inte ett rent typgodkännande, utan en mix.
    Slik forstår jeg det også.

Og i Norge får dette opplegget, kombinert med at man ikke lengre kan gi midlertidig godkjenning, at man risikerer å måtte utsette innføring av ERTMS. Prosessen slik den ser ut nå vil medføre at et kjøretøy vil måtte stå uvirksomt i en periode etter ferdigstilling av installasjon av ETCS ombord mens man venter på godkjenning på det enkelte kjøretøy. Og i denne perioden kan man ikke ta ut nye kjøretøy for ombygging av hensyn til den pågående trafikk.

Dette medfører at det tar mye lengre tid å få bygget om alle togene som skal brukes i trafikken.

Det pågår en dialog og tautrekking mellom norske myndighetsorganer på hvorvidt det faktisk er mulig å gi midlertidig godkjenning, og ikke minst konsekvensen av å ikke gi slik godkjenning.

Dog litt langt vekk fra SJ og Hamburg, men kanskje ikke helt off topic likevel.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Är det AB32s-vagnarna det talas om? Innebär det i så fall att MUn-vagnarna inte kommer köras i SJ-trafiken?
    Eller är det MUn-vagnarna som nu håller på att godkännas (för att de ju är klara för trafik, de är inte under ombyggnad)? I så fall, kommer SJ söka godkännanden för AB32s-vagnarna först efter att alla sådana är ombyggda, och efter att alla andra vagnar godkänts?

I Facebookgruppen Tågsemester finns en bild på ett antal EN-vagnar (länk till Facebook), troligen i transport, på Hamburg Hbf. Där finns det med en Alpen-Sylt-vagn, alltså en MUn (det gick att se vagnsnumret). Så, frågan är varför den var ute och rullade.

Det är MUn-vagnarna som sätts i trafik. Två av dem står ju dessutom i Hagalund.

De andra vagnarna är inte ens färdiga. Arbetet i den verkstaden i Slovakien där de byggs om har enligt uppgift stannat av.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det är MUn-vagnarna som sätts i trafik. Två av dem står ju dessutom i Hagalund.

De andra vagnarna är inte ens färdiga. Arbetet i den verkstaden i Slovakien där de byggs om har enligt uppgift stannat av.
    Tack, det ante mig (men det framgick inte av Ulfs artikel)!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag gissar att SJ efter sovvagnarna satsar på att få fler liggvagnar godkända, och först därefter sittvagnarna. De resenärer som är inbokade i sittvagnar kan man ju lätt uppgradera till att åka liggvagn i väntan på att alla vagnar är godkända.
    Hur många vagnar av varje typ siktar de på att ha?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det var väl sagt att ett normaltåg skulle vara en 1kl sovvagn, en 2kl sovvagn, två ligg och en sovvagn.
    Allt gånger 2 och några reservvagnar

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det var väl sagt att ett normaltåg skulle vara en 1kl sovvagn, en 2kl sovvagn, två ligg och en sovvagn.
    Sovvagnarna har både 1 klass och 2 klass, det är samma vagntyp för båda kategorierna

//Joakim Wahlberg
    Besök gärna min hemsida jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Antar att du menade en sittvagn

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg

Nu vet jag inte exakt hur länga tågen SJ har tänkt sig att de ska bli när allt är färdigt. Men när det gäller sovvagnarna av den nu aktuella typen, dvs MUn-vagnarna, så existerar det bara 4 vagnar. Det är alltså bara 4 byggda överhuvudtaget. Och alla 4 är alltså tänkta att gå i SJ:s tåg. Men det innebär att de kan ha max 2 sovvagnar i vardera tåget.

Nu är jag inte 100% säker på om SJ verkligen tänker köra med två sovvagnar alla dagar eller om de i lågsäsong kanske sätter in bara en sovvagn. Som jämförelse kan det nämnas at det gamla tåget Alfred Nobel under lågsäsong kunde gå med två liggvagnar och bara en sovvagn.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Nu vet jag inte exakt hur länga tågen SJ har tänkt sig att de ska bli när allt är färdigt. Men när det gäller sovvagnarna av den nu aktuella typen, dvs MUn-vagnarna, så existerar det bara 4 vagnar. Det är alltså bara 4 byggda överhuvudtaget. Och alla 4 är alltså tänkta att gå i SJ:s tåg. Men det innebär att de kan ha max 2 sovvagnar i vardera tåget.

Nu är jag inte 100% säker på om SJ verkligen tänker köra med två sovvagnar alla dagar eller om de i lågsäsong kanske sätter in bara en sovvagn. Som jämförelse kan det nämnas at det gamla tåget Alfred Nobel under lågsäsong kunde gå med två liggvagnar och bara en sovvagn.
    Det står i Nyströms artikel 3 aug och 26 aug: "Tågen skulle, enligt SJ:s planer, köras med en sittvagn, två sovvagnar och tre liggvagnar". Respektive: "...sex vagnar under lågsäsong och nio under högsäsong: en sittvagn, ett antal liggvagnar och ett antal sovvagnar med både första och andra klass."

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Men skulle det inte bli 6 vagnar i ett normalt tågsätt?
    Kan det varit 2 sovvagnar, 3 liggvagnar och 1 sittvagn?
    Eller var det 2 ligg och 2 sitt?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •