Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Höstresa. Tredje dagen, snopna tågförseningar.

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Höstresa. Tredje dagen, snopna tågförseningar.

Att resa InterRail innebär viss frihet, men har man gjort nödvändiga hotellbokningar i förväg kan det bli spännande ibland.

Från Bryssel bar det av med IC-tåg mot Tournais.
    Namn:  20220915_110623.jpg
Visningar: 495
Storlek:  242,2 KB
    Charmigt gammalt lok mot Tournais.

I Tournais var övergångstiden sex minuter till tåget mot Ville Flandre. Vi var fyra minuter sena och skyndade oss från spår fyra till spår ett bara för att mötas av stängda dörrar. Nåväl en timme till nästa tåg ägnades åt intressant stadspromenad.

Lille är trots namnet en av Frankrikes största städer. Säckstationen från 1867 tillhör de pampigaste.
    Namn:  20220915_150039.jpg
Visningar: 485
Storlek:  378,0 KB

I Lille vankades lunch innan resan fortsatte mot Amiens bakom, nej i själva verket framför, en gammal goding.
    Namn:  20220915_163545.jpg
Visningar: 482
Storlek:  334,5 KB
    Litt. 22000 är ett klassiskt franskt ellok.

Antingen det berodde på loket eller något annat blev vi 15 min sena till Amiens och vår anslutning till Abencourt. I stället tog vi tåget norrut mot Calais för att byta till buss (!!!!) i Abbeville. Emellertid kom vi iväg en kvart för sent därför att vi inväntade ett försenat tåg från Paris. Och jag som trodde att SNCF aldrig väntade på försenade tåg. Detta gjorde att 15-minuters övergången i Abbeville blev för mycket för bussföraren som skulle ha kört oss till Le Tréport, dagens resmål.

Vad hände nu då? Jo tro mig eller ej, i denna stad, inte större än Katrineholm fanns en SNCF-information öppen kl 19.30 på kvällen!

Informatören fixade fram en taxi åt oss de 35 kilometerna till Le Tréport. Och detta utan att titta på våra biljetter. Vi var ju ändå tågluffare.

Tack SNCF, detta utskällda företag, men här slog ni SJ med hästlängder.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Höstresa. Tredje dagen, snopna tågförseningar.

Fint reportage men vad är SNCF egentligen utskällda för?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Namn:  20220915_163545.jpg
Visningar: 482
Storlek:  334,5 KB
    Litt. 22000 är ett klassiskt franskt ellok.

.
    Ett lok av typen BB 22200.

De här loken får man nog anse tillhör samma tidsepok som Rc-loken. Det finns flera loktyper med den här fronten i Frankrike, men just den här varianten byggdes med tre olika littera. Det var BB 7200, BB 15000 och BB 22200. Det är samma loktyp, men för olika strömsystem. BB 7200 är byggd för likström, BB 15000 är växelströmsversion och BB 22200 är en kombinationsversion, alltså en tvåströmsversion. Att dessa heter just BB 22200 beror på matematk: Nämligen: 7200+15000=22200. På det viset visar det sig ju at det är en kombination

Fronten får nog ses som bland det mest franska man kan tänka sig. Jag tycker att de här loken är riktigt snygga på sitt speciella sätt

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Grattis till att du har fått fason på hur bilderna visas i inläggen!

SJK-medlem Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Grattis till att du har fått fason på hur bilderna visas i inläggen!
    Tack, men tyvärr vet jag inte hur jag gjorde.

Stockholm S

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Tack, men tyvärr vet jag inte hur jag gjorde.
    Du kanske inte tog några bilder med kameran/mobilen på högkant, utan alla blev liggande?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •