Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Första bilderna på ER1 till Tåg i Bergslagen

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Första bilderna på ER1 till Tåg i Bergslagen

Om drygt ett halvår, våren 2023, sätts Tåg i Bergslagens första dubbeldäckare i trafik på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås.
    Första tågsättet väntas till Sverige i vinter. I går, tisdag, kunde det beskådas i Schweiz.

https://jarnvagar.nu/dubbeldackare-till-bergslagen/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Första bilderna på ER1 till Tåg i Bergslagen

Det är bara att gratulera de som har förmånen att kunna resa med dessa fina tåg! Helt klart Sveriges bästa regionaltåg. Synd att inte Öresundstågen är av denna typ!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bättre stolar vore INTE dumt. De tåg som Mälartåg har är stolsdynorna för håda att sitta på en längre sträcka.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Är det samma antal vagnar som i Mälartågs ER1?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Är det samma antal vagnar som i Mälartågs ER1?
    Ja.
    TiB hade tänkt köpa tåg med färre vagnar men för att få enhetliga tåg i Bergslagen och Mälardalen valde man till slut att anskaffa fyravagnarståg.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt H Visa inlägg
    Bättre stolar vore INTE dumt. De tåg som Mälartåg har är stolsdynorna för håda att sitta på en längre sträcka.
    Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Ja.
    TiB hade tänkt köpa tåg med färre vagnar men för att få enhetliga tåg i Bergslagen och Mälardalen valde man till slut att anskaffa fyravagnarståg.
    Vet du om det är samma stolar som i Mälartåg? Eller är det en ny stolstyp? Jag håller med Bengt H om att stolarna är lite för hårda.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Om drygt ett halvår, våren 2023, sätts Tåg i Bergslagens första dubbeldäckare i trafik på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås.
    Första tågsättet väntas till Sverige i vinter. I går, tisdag, kunde det beskådas i Schweiz.

https://jarnvagar.nu/dubbeldackare-till-bergslagen/
    Den klär i TiB:s färgsättning tycker jag. Ska bli kul att se den i verkligheten på väg upp till stugan framåt våren.

Ahh, härligt med en anledning att lägga ner trafiken upp till Ludvika! Lär bli riktigt olönsamt detta. Hade varit bättre å försöka få tag på några 3-vagnars Regina, som knappt behövs det heller....

Blir det nån kiosk eller så i dessa tåg?

//Joakim Wahlberg
    Besök gärna min hemsida jowahlen.se!

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Ahh, härligt med en anledning att lägga ner trafiken upp till Ludvika! Lär bli riktigt olönsamt detta. Hade varit bättre å försöka få tag på några 3-vagnars Regina, som knappt behövs det heller....

Blir det nån kiosk eller så i dessa tåg?

Regina har inte byggts nu på några år. Så jag antar att det hade fått bli X80 då istället

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Herregud vilket storhetsvansinne. Vad är felet med normala mindre enkelvåniga motorvagnar? En TIB-anpassad X80 vore nog att föredra för både tågpersonal som slipper springa i onödiga trappor och TIB som tågbolag då lönsamheten av driften är väsentligt mycket billigare. Hoppas samtliga parter inser detta när tågen väl är i trafik.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Herregud vilket storhetsvansinne. Vad är felet med normala mindre enkelvåniga motorvagnar? En TIB-anpassad X80 vore nog att föredra för både tågpersonal som slipper springa i onödiga trappor och TIB som tågbolag då lönsamheten av driften är väsentligt mycket billigare. Hoppas samtliga parter inser detta när tågen väl är i trafik.

Om man nu gillar just tekniken i ER1 så kan man ju beställa Flirt istället. Då får man ju tekniken från ER1 och Stadlers tänkande osv, men ändå motorvagnar i ett plan som kanske är mer lagom i formatet

Никлас Быгдестам

SJK-medlem
    Medlem
    maj 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Om man nu gillar just tekniken i ER1 så kan man ju beställa Flirt istället. Då får man ju tekniken från ER1 och Stadlers tänkande osv, men ändå motorvagnar i ett plan som kanske är mer lagom i formatet
    Ta bort ett par vagnar på det så har du det ultimata tåget för Bergslagen. Annars tror jag att X80 kommer bli ett otroligt lyckat tåg med tanke på omsorgen som lagts ner i designen. Lär passa på fler ställen än i Västsverige.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Adqam Visa inlägg
    Instämmer i att de nog är lite väl stora.... Man kan ju dessutom notera att nuvarande entreprenör, SJ, kör med X14 mellan Västerås-Ludvika. När TKAB hade trafiken körde de ju åtminstone med de något större Reginorna. Så SJ har "skurit ner" fordonsstorleken till minsta tänkbara, och nu tänker TIB skala upp till "största tänkbara" storlek genom att använda ER1. Från 136 sittplatser till 355. Det kan man kalla rejält kapacitetstillskott. Nu räknar i o f s Region Västmanland med ökat resande på sträckan, men frågan är om det kan öka så mycket.

Men eftersom fordonen trots allt kan omdisponeras (de ägs ju av Transitio), så finns det ju poänger med enhetlig fordonsflotta för Bergslagen och Mälardalen. En möjlighet kan ju vara, om behov finns eller andan faller på, att TiB längre fram tar över några av Mälartågs Reginor och Mälartåg får TiB:s ER1:or.

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Regina har inte byggts nu på några år. Så jag antar att det hade fått bli X80 då istället
    Man behöver ju inte köpa sprillans nya fordon heller, en bättre begagnade Regina är nog fortfarande bättre och framförallt, billigare än en 4-vagnars ER1... Säger som Kenneth, byt fordon med Mälab, ta deras Reginor och så får Mälab dessa ER1.

//Joakim Wahlberg

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Instämmer i att de nog är lite väl stora.... Man kan ju dessutom notera att nuvarande entreprenör, SJ, kör med X14 mellan Västerås-Ludvika. När TKAB hade trafiken körde de ju åtminstone med de något större Reginorna. Så SJ har "skurit ner" fordonsstorleken till minsta tänkbara, och nu tänker TIB skala upp till "största tänkbara" storlek genom att använda ER1. Från 136 sittplatser till 355. Det kan man kalla rejält kapacitetstillskott. Nu räknar i o f s Region Västmanland med ökat resande på sträckan, men frågan är om det kan öka så mycket.

Men eftersom fordonen trots allt kan omdisponeras (de ägs ju av Transitio), så finns det ju poänger med enhetlig fordonsflotta för Bergslagen och Mälardalen. En möjlighet kan ju vara, om behov finns eller andan faller på, att TiB längre fram tar över några av Mälartågs Reginor och Mälartåg får TiB:s ER1:or.
    Det är väl inte SJ som bestämmer fordonstypen? TKAB körde ju inhyrda X61 från Skåne ett tag också när trafiken blev tätare, och det var tydligen ingen billig affär.. Annars är jag enig med dig, det är ett på tok för stort fordon för TiBen! Hur mycket mer kommer regionerna att behöva lägga på TiBen i framtiden med dessa nya fordon?

//Joakim Wahlberg

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Fast om man ska titta på helheten så tycker jag att en enhetlig fordonsflotta även ska se enhetlig ut, vilket uppenbarligen inte TiB och Mälardals/UL-tågen kommer göra.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast om man ska titta på helheten så tycker jag att en enhetlig fordonsflotta även ska se enhetlig ut, vilket uppenbarligen inte TiB och Mälardals/UL-tågen kommer göra.
    Med enhetlig avsåg jag främst fordonstyperna som Transitio köper in. Nu har man en option på fordon från Stadler. Den första och största ordern var för Mälardalstrafik. Visst kan man köpa tåg i olika storlekar, men att hålla sig till 4 vagnars KISS/DOSTO/ER1 är väl lika bra för användbarheten. Särskilt om det blir aktuellt att flytta fordonen till andra uppgifter framöver.

Vad gäller utseendet så är ju designen enligt min mening också enhetlig. Designen har samma struktur och utseende. Det enda som skiljer är färgen (MDT:s tåg är blå, TiB:s rödbruna) och loggan.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Det är väl inte SJ som bestämmer fordonstypen? TKAB körde ju inhyrda X61 från Skåne ett tag också när trafiken blev tätare, och det var tydligen ingen billig affär.. Annars är jag enig med dig, det är ett på tok för stort fordon för TiBen! Hur mycket mer kommer regionerna att behöva lägga på TiBen i framtiden med dessa nya fordon?
    Vet inte säkert. Men jag hörde en person på SJ som sade att SJ hade beslutat att främst använda X14 på Bergslagspendeln och Regina på Gävle-Mjölby. Och när TKAB körde så lät på företrädarna för TiB att entreprenören beslutar om fordonsanvändningen inom systemet, men att TiB bestämmer vilka fordon som ska finnas i systemet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Den är väl enhetlig i det avseende som är relevant för ägarna. Måla om går ju att göra.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det är bara att gratulera de som har förmånen att kunna resa med dessa fina tåg! Helt klart Sveriges bästa regionaltåg. Synd att inte Öresundstågen är av denna typ!
    Stadier bygger fina tåg, men det finns en hake med Mälabs ER1:or. Som visserligen är Transitios huvudbry då det är de som specat dem. Det är rejäla problem att jobba i dem då gångarna är för smala och personalen ideligen slår höfterna i armstöden. Man måste gå halvt i sidled i dem. Vilket är obra ur hälsosynpunkt.

Avslutat skrivande i PV. För längre tid eller permanent...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •