Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Första bilderna på ER1 till Tåg i Bergslagen

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Sv: Första bilderna på ER1 till Tåg i Bergslagen

Som fd planeringsansvarig på TiB kan jag konstatera att det finns en mycket stor potential för ökat resande längs hela Bergslagspendeln. För att tågresandet ska öka krävs framförallt bättre tidtabell, nerdragning av onödig parallell busstrafik, pålitlig trafik och moderna tåg som medger att restiden kan användas till arbete. Den gröna omställningen har skapat en ekonomisk utveckling i Ludvika där företagen skriker efter högutbildad arbetskraft. Enbart Hitachi Powergrid anställer just nu runt 1 000 personer. De finns inte i Ludvika. En möjlighet är ökad långpendling som kräver bättre tågtrafik. I stråket Fagersta -Surahammar-Hallstahammar pendlar 600 gymnasieelever till Västerås. Det finns även ett flöde på 3 500 arbetspendlare till Västerås. Stråket Smedjebacken-Ludvika är det största arbetspendlingsstråket i Dalarna efter Borlänge-Falun. Det finns därför ett uppdrag till TiB från berörda regioner att utreda timmestrafik på hela banan. Det kan även nämnas att den usla tågtrafiken medför att Hitachi har ett antal egna bussar som går mellan Västerås och Ludvika. Så nog finns det potential. Under de sista åren av mitt yrkesliv utredde jag kollektivtrafiken med tåg, buss, skolskjuts och övrig samhällsbetald trafik i Dalarna. Några år tidigare deltog jag i utredningar om trafiken Fagersta -Västerås. Därför tror jag att jag har grund för mitt påstående att det finns stora potentialer längs banan. En del av det jag kom fram till har redan genomförts i form av ändrade skoltider för att när tågtrafiken förbättrats kunna föra över en stor del av gymnasiependlingen till tåg. Därför plockades t.ex. framkörningen med landsbygdsbussarna till Högbergsskolan i Ludvika bort. Alla elever får en stärkande promenad mellan skolan och Resecentrum

Senast redigerat av Eje Larsson den 2022-09-15 klockan 00:06:36.

SJK-medlem Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Eje Larsson Visa inlägg
    Som fd planeringsansvarig på TiB kan jag konstatera att det finns en mycket stor potential för ökat resande längs hela Bergslagspendeln. För att tågresandet ska öka krävs framförallt bättre tidtabell, nerdragning av onödig parallell busstrafik, pålitlig trafik och moderna tåg som medger att restiden kan användas till arbete. Den gröna omställningen har skapat en ekonomisk utveckling i Ludvika där företagen skriker efter högutbildad arbetskraft. Enbart Hitachi Powergrid anställer just nu runt 1 000 personer. De finns inte i Ludvika. En möjlighet är ökad långpendling som kräver bättre tågtrafik. I stråket Fagersta -Surahammar-Hallstahammar pendlar 600 gymnasieelever till Västerås. Det finns även ett flöde på 3 500 arbetspendlare till Västerås. Stråket Smedjebacken-Ludvika är det största arbetspendlingsstråket i Dalarna efter Borlänge-Falun. Det finns därför ett uppdrag till TiB från berörda regioner att utreda timmestrafik på hela banan. Det kan även nämnas att den usla tågtrafiken medför att Hitachi har ett antal egna bussar som går mellan Västerås och Ludvika. Så nog finns det potential. Under de sista åren av mitt yrkesliv utredde jag kollektivtrafiken med tåg, buss, skolskjuts och övrig samhällsbetald trafik i Dalarna. Några år tidigare deltog jag i utredningar om trafiken Fagersta -Västerås. Därför tror jag att jag har grund för mitt påstående att det finns stora potentialer längs banan. En del av det jag kom fram till har redan genomförts i form av ändrade skoltider för att när tågtrafiken förbättrats kunna föra över en stor del av gymnasiependlingen till tåg. Därför plockades t.ex. framkörningen med landsbygdsbussarna till Högbergsskolan i Ludvika bort. Alla elever får en stärkande promenad mellan skolan och Resecentrum
    Vi får väl hoppas man inte väljer MTR som operatör efter SJ då...

Tramtrain - Bildgalleri
    En järnvägsanställd har alltid fel ! - Gammalt PV-ordspråk...

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Om det vet jag inget. Vi får väl hoppas att anbudsgivarna är serösa

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Är det någon som ens lagt anbud på TIB? Vad jag hört så har varken MTR, SJ eller Vy lagt pga så stora osäkerheter i kontraktet?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av banarne Visa inlägg
    Är det någon som ens lagt anbud på TIB? Vad jag hört så har varken MTR, SJ eller Vy lagt pga så stora osäkerheter i kontraktet?
    Transdev på Linkedin: ” Transdev hade också gärna kört tåg i Bergslagen, men precis som ni på SJ har vi valt att inte delta i upphandlingen för Tåg i Bergslagen då riskfördelningen mellan oss som operatör och trafikhuvudmannen blir alltför obalanserad.”

Pensionär som gillar att åka tåg

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Transdev på Linkedin: ” Transdev hade också gärna kört tåg i Bergslagen, men precis som ni på SJ har vi valt att inte delta i upphandlingen för Tåg i Bergslagen då riskfördelningen mellan oss som operatör och trafikhuvudmannen blir alltför obalanserad.”
    Om ingen av dessa fyra har lagt bud, vilka finns kvar som kan tänkas ha gjort det?
    VR, Keolis och GoAhead?

Pensionär som gillar att åka tåg

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Jag vill minnas att man i en långtidsparkering avsåg stt gradvis minska trafiken till Mjölby till bara något tågpar. Ver du om det fortfarande gäller ?

Avslutat skrivande i PV. För längre tid eller permanent...

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Så vitt jag vet gäller detta fortfarande.
    https://moten.lg.se/welcome-sv/namnd...nloadMode=open
    Jag vet att det drivs lobbyverksamhet mot de värsta stolligheterna. Hur det går beror på de nya politiska styrena i berörda regioner.

Senast redigerat av Eje Larsson den 2022-09-15 klockan 22:27:20.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Så vitt jag vet gäller detta fortfarande.
    https://moten.lg.se/welcome-sv/namnd...nloadMode=open
    Jag vet att det drivs lobbyverksamhet mot de värsta stolligheterna. Hur det går beror på de nya politiska styrena i berörda regioner.
    Tack.

Avslutat skrivande i PV. För längre tid eller permanent...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har man tagit fram kostnaden för att köra olika typer av motorvagnar. De gånger jag åkt på sträckorna tycker jag att det verkar som om tvåvagnars vanliga envånings tåg har räckt för de få passagerarna.
    Själv är jag inte förtjust i Er1or som jag tycker är trånga och med tanke på att vi under några år haft Coronan känner jag att jag föredrar mycket luft för att slippa trängas med virusarna. Sittplatserna verkar bestå av en plywoodskiva med ett tunt lager skumgummi så man får träsmak ganska snabbt Verkar mer som om två våningståg blivit en modefluga för att bevisa att tågbolagen hänger med i utvecklingen. För min del reser jag hellre i en tvåvagnars Regina eller renoverad X14. Tycker dessutom att det är hopplöst att hitta lediga platser i en X40 och så är det skit att det ska vara 2+3 vagnar och det faktum att det knappast finns några andraklass sittplatser i en tvåvagnars X40.
    fattar inte vad det är för folk som tagit beslutet om inköp av ER1or och det utan att man har statistik över antalet passagerare. Tycker att argumentet att man ville ha en motorvagn som skulle gå att sätta in på olika sträckor utan att behöva tänka på hur många sittplatser det är i varje tåg vekat lite galet.
    Hoppas verkligen att vi slipper ER1 or på sträckan Västerås Stockholm!
    Finns det någon andrahandsmarknad för Er1or när det visar sig att ekonomin inte går ihop?
    Hörde att det tydligen inte går att bygga om fyravagnars ER1or till tvåvagnars och fyravagnars till fem eller sexvagnars tåg.
    Tycker att alla svenska tåg ska ha Regina bredd och helt ok att ha 2+2 sittning eller 2+1+1 med ett reservsäte i mitten som normalt inte ska användas. Brukar själv välja 1+reser+1 sätet om jag ska jobba med datorn och inte vill att folk stirrar in i min skärm.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Hoppas verkligen att vi slipper ER1 or på sträckan Västerås Stockholm!
    Så länge SJ kör sträckan i egen regi kommer du att slippa ER1 där. SJ håller just på att köpa in nya regionaltåg (envåningståg) och att skaffa ersättare till X40 lär man väl inte göra de närmaste 20-30 åren. Så SJ lär inte skaffa några ER1.

Enda risken för ER1 på den sträckan är väl om Mälardalstrafik tar över den från SJ. Och gör Mälardalstrafik det så behöver de fler fordon än vad de har idag, så det kanske kan vara andrahandsmarknaden för TiB:s ER1, att Mälardalstrafik tar över dem.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Varför skulle TiB göra sig av med ER1? Har du någon inside information som inte jag känner till?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Varför skulle TiB göra sig av med ER1? Har du någon inside information som inte jag känner till?
    Verkligen inte. Bara fria spekulationer utifrån att de flesta verkar anse att fyravagnars ER1 är lite väl stort för TiB-trafiken.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Verkligen inte. Bara fria spekulationer utifrån att de flesta verkar anse att fyravagnars ER1 är lite väl stort för TiB-trafiken.
    När du skriver "de flesta verkar anse" så skall väl det uttolkas som "de flesta som kommenterat något i tråden verkar anse" eller "det är några som verkar anse".
    Vi är ju många av de 1999 registrerade på Postvagnen som inte uttryckt någon åsikt i frågan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    När du skriver "de flesta verkar anse" så skall väl det uttolkas som "de flesta som kommenterat något i tråden verkar anse" eller "det är några som verkar anse".
    Vi är ju många av de 1999 registrerade på Postvagnen som inte uttryckt någon åsikt i frågan.
    Eftersom jag ofta pendlar mellan Västerås - Stockholm och Västerås - Göteborg är min erfarenhet att Er 1 or som passerar Västerås har så få passagerare att det skulle fungera men en gammal Hilding Karlsson rälsbuss!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur är det med fönstren? Kommer överdelen vara blockerad som hos Mälartåg?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag instämmer här. Om TiB nu bestämt sig för ER1 så är det ER1 som de också vill ha och tänker köra med. Varför då nöja sig med begagnade Reginatåg eller annat som föreslagits här? Regina är 20 år nu så de är faktiskt förhållandevis rätt omoderna i jämförelse med ER1 och dessutom betydligt äldre. Jag kan också fundera på hur stort behovet är hos TiB att ha fyravagnarns tvåvåningståg. Men någon har i alla fall räknat ut att det i alla fall inte borde vara fullständigt olönsamt ändå. Vi här i Postvagnen får helt enkelt lita på att de har rätt.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •