Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Hamburg och lite till (del 33: Nettelnburg, 30 bilder)

Hamburg och lite till (del 33: Nettelnburg, 30 bilder)

Moin.

Nettelnburg är stationen före Bergedorf och känd som förgrening med Bergedorf-Geesthachter Eisenbahn (BGE).

------------

Namnet Nettelnburg nämndes först 1201 medan „Alt-Nettelnburg” är fyller 101 år i år. S-Bahn-hållplatsen öppnades 28 maj 1970, den kom i samband med nya bostäder väster om Oberer Landweg.

------------

HH33-01 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

1 Dagen där Christoph tog tre bilder var 13 april 1991. Kl. 8:55 står vi vid perrongens slut och tittar mot Hamburg. Påfallande semaforen vid "mot-spåret" medan det följande har inget. Bak semaforerna till vänster ett ställverk.

HH33-02 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

2 Drygt sex minuter senare ser vi mot Bergedorf (p.g.a. starkt motljus i svart-vitt). I bakgrunden stationens östra ställverk i förgreningen av banorna till Geesthacht (t.h.) och Berlin. Alla fem semaforer som vi ser har försignaler.

HH33-03 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

3 Här ser vi mot Hamburg. Till höger en 470 dit, till vänster en 472 mot Bergedorf. Längst till vänster godsspåren där tåg uybyttes med BGE.

------------

Själv om perrongen heter Nettelnburg så befinner vi oss i godsstationen Hamburg-Bergedorf. Utseendet som vi såg fanns sedan 1930-talet. Parallelt med stambanan fanns in- och utfartsspåren. I öst (bild 2) ställverket „Bk”, på bild 1 „Ba”. Den egentliga godsstationen (med godsmagasin och allt det) fanns längre i sydöst, den finns inte längre. Bägge ställverk togs ur funktion 15 januari 1996 och revs senare, numera styrs stationen från ställverket „Rof” i Rothenburgsort.

------------

HH33-04 by Sören Heise, auf Flickr

4 Jag var på plats 5 juli 2018. Detta är är den ungefärliga positionen som i bild 1.

HH33-05 by Sören Heise, auf Flickr

5 I motsatt riktning ser vi 472 047.

HH33-06 by Sören Heise, auf Flickr

6 Det andra sättet var 036:an.

HH33-07 by Sören Heise, auf Flickr

7 Kort före stationen Alermöhe som syns i bakgrunden möttes tågen.

HH33-08 by Sören Heise, auf Flickr

8 Det första sättet.

HH33-09 by Sören Heise, auf Flickr

9 Och det andra. Dessvärre har jag inte numren.

HH33-10 by Sören Heise, auf Flickr

10 Avgång!

HH33-11 by Sören Heise, auf Flickr

11 187 074 (Rheincargo) väntar på förbigång av persontrafiken

HH33-12 by Sören Heise, auf Flickr

12 Vy mot norr.

HH33-13 by Sören Heise, auf Flickr

13 Ett massivt tak finns.

HH33-14 by Sören Heise, auf Flickr

14 Detaljbild vid trappan.

HH33-15 by Sören Heise, auf Flickr

15 Vy ner.

HH33-16 by Sören Heise, auf Flickr

16 På golvet information om banarbeten.

HH33-17 by Sören Heise, auf Flickr

17 Den norra utgången.

HH33-18 by Sören Heise, auf Flickr

18 Ute.

HH33-19 by Sören Heise, auf Flickr

19 Bussen går nere.

HH33-20 by Sören Heise, auf Flickr

20 Ingången.

HH33-21 by Sören Heise, auf Flickr

21 En längre tunnel leder till södra sidan.

HH33-22 by Sören Heise, auf Flickr

22 Väggen.

HH33-23 by Sören Heise, auf Flickr

23 Tunneln leder till en liten gågata, Edith-Stein-Platz. Hon föddes i Breslau 1891 och konverterade till katolicismen 1922. 1942 mördades hon i koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau och helgonförklarades av Johannes Paulus II 1998.

HH33-24 by Sören Heise, auf Flickr

24 Vy mot S-Bahn.

HH33-25 by Sören Heise, auf Flickr

25 Framme vid gatan Edith-Stein-kyrkan.

HH33-26 by Sören Heise, auf Flickr

26 Tidtabellen för ersättningsbussarna finns redan uppsatt vid busshållplatsen. Vanligtvis gick då linjerna 12 och 234.

HH33-27 by Sören Heise, auf Flickr

27 Vi åervänder till S-Bahn.

HH33-28 by Sören Heise, auf Flickr

28 En tunnelbild till.

HH33-29 by Sören Heise, auf Flickr

29 Upp.

HH33-30 by Sören Heise, auf Flickr

30 Tåget kommer inom kort (på andra sidan självklart).

------------

Nästa gång besöker vi Bergedorf, där vi börjar där med ett trähus.

Viele Grüße
    Sören

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Hamburg och lite till (del 33: Nettelnburg, 30 bilder)

Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Moin.

Nettelnburg är stationen före Bergedorf och känd som förgrening med Bergedorf-Geesthachter Eisenbahn (BGE).

------------

Namnet Nettelnburg nämndes först 1201 medan „Alt-Nettelnburg” är fyller 101 år i år. S-Bahn-hållplatsen öppnades 28 maj 1970, den kom i samband med nya bostäder väster om Oberer Landweg.

[center]------------

HH33-01 by Christoph Arndt via Sören Heise, auf Flickr

1 Dagen där Christoph tog tre bilder var 13 april 1991. Kl. 8:55 står vi vid perrongens slut och tittar mot Hamburg. Påfallande semaforen vid "mot-spåret" medan det följande har inget. Bak semaforerna till vänster ett ställverk.

HH33-04 by Sören Heise, auf Flickr

4 Jag var på plats 5 juli 2018. Detta är är den ungefärliga positionen som i bild 1.

Tack än en gång för dina så fina bilder och fina bildreportage från Hamburg!

Här reagerar jag på en sak som jag tänkt på rent allmänt ibland på tyska stationer dessemellan. På den övre bilden känner jag verkligen att det känns tyskt. Belysningen på plattformen är av typisk tysk modell. Dessa var förr vanliga på plattformar på tyska stationer. Och sedan har vi plattformsskylten. Den är vit med svart text i den gamla tyska stilen. Men den är "vinklad". Av någon anledning var skyltarna med stationsnamnet ofta vinklade i ca 45 grader, troligen för att man ansåg att namnet syntes tydligare inifrån tåget. På sidorna satt det plåt som fyllde ut tomrummet. Så från sidan blev det formen av en så kallad parallelltrapets. Dessa skyltar har jag bara sett i just Tyskland och för mig var de så typiskt tyska.

Men på den nedre bilden är allt detta borta. Den vinklade skylten är ersatt av en normal skylt. Moderna tyska skyltar är väldigt lika de moderna svenska, förutom att de tyska är mörkblå medan de svenska är mörkgrå. Och så sitter de inte vinklat längre utan alldeles rakt, precis som i Sverige eller andra länder för den delen. Och belysningen är utbytt. Detta kunde lika gärna ha varit belysning på en svensk station. Det ser faktiskt lika ut. I Sverige sätter man idag upp belysning på plattformar precis på det viset, medan armaturerna kan variera något ibland.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala och i Belgrad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •