Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Botniabanan och Ådalsbanan utan SJ-trafik kommande vecka; banarbete?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Botniabanan och Ådalsbanan utan SJ-trafik kommande vecka; banarbete?

Jag ska åka Örnsköldsvik – Stockholm tisdagen den 13 september men det går inga direkttåg på dagen åtminstone vad jag kan se. Oklart varför och det finns inga banarbeten upptagna på https://www.sj.se/sv/trafikinfo/bana...en.html##norra vad jag kan se. Någon som vet?

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Sv: Botniabanan och Ådalsbanan utan SJ-trafik kommande vecka; banarbete?

Citat Ursprungligen postat av Magnus Olofsson Visa inlägg
    Jag ska åka Örnsköldsvik – Stockholm tisdagen den 13 september men det går inga direkttåg på dagen åtminstone vad jag kan se. Oklart varför och det finns inga banarbeten upptagna på https://www.sj.se/sv/trafikinfo/bana...en.html##norra vad jag kan se. Någon som vet?
    Vet inte mer än att SJ-tågen är borta ur grafen Sundsvall-Umeå, verkar inte vara något banarbeten, i alla fall inte dagtid, det som ligger där ligger på natten.

Tågen är borta ur grafen även 12/9, 14/9, 15/9, 16/9, 17/9, 18/9, 19/9 och 20/9. Först på kvällen den 20/9 dyker 585 m.fl tåg upp. Vys nattåg verkar vara omledda, men det beror på banarbeten nattetid.

Felinställt eller annan neddragning av trafiken?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SJ har väl inte hunnit med att planera trafiken..

Järnvägsnyheter.se - länk
    "Under vecka 37 kommer Trafikverket att utföra omfattande banarnbeten på sträckorna Umeå – Hörnefors samt Umeå – Vännäs."

Trafikverket - https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=24&

Oklart hur trafiken kommer att gå. Det verkar som totalstopp till och från Umeå och bussersättning någonstans ifrån..

Nattågen togs upp i en tidigare tråd. De kör stambanan förbi Vännäs.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ellansel-(Msl)

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag tittade på Norrtågs webbplats. Där finns en lista över omfattande trafikförändringar med bussersättning veckan 12-18 sept, dels Hörnefors/Nordmaling - Umeå och dels (för Vännästågen) Umeå östra- Umeå C. Allt beroende på de banarbeten som andra har nämnt i tråden. Dessutom blir några Norrtåg indragna Sundsvall - Umeå utan bussersättning.

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Hittat...

Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundström Visa inlägg
    Vet inte mer än att SJ-tågen är borta ur grafen Sundsvall-Umeå, verkar inte vara något banarbeten, i alla fall inte dagtid, det som ligger där ligger på natten.

Tågen är borta ur grafen även 12/9, 14/9, 15/9, 16/9, 17/9, 18/9, 19/9 och 20/9. Först på kvällen den 20/9 dyker 585 m.fl tåg upp. Vys nattåg verkar vara omledda, men det beror på banarbeten nattetid.

Felinställt eller annan neddragning av trafiken?
    Nu hittade jag det! Jag tittar alltid på graf och det var svårt att se BUP-strecken kring Umeå på den pdf-graf jag tittade på, så det fick bli att titta i vanliga BUP:en

Stopp (Gimonäs)-Brännland pga. växelinläggningar vid Umeå Ö, slopningar av växlar på Umeå gbg m.m. samt en hel del andra åtgärder som man verkar samköra!

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    SJ har väl inte hunnit med att planera trafiken..

Järnvägsnyheter.se - länk
    "Under vecka 37 kommer Trafikverket att utföra omfattande banarnbeten på sträckorna Umeå – Hörnefors samt Umeå – Vännäs."
    Trafikverket - https://www.trafikverket.se/trafikin...e&Counties=24&
    Oklart hur trafiken kommer att gå. Det verkar som totalstopp till och från Umeå och bussersättning någonstans ifrån..
    Nattågen togs upp i en tidigare tråd. De kör stambanan förbi Vännäs.
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...ellansel-(Msl)

Eller så har SJ faktiskt planerat färdigt trafiken.
    Eftersom de inte på något rimligt sätt kan komma till Umeå så kör de tågen bara till Sundsvall i stället, och den som behöver resa de dagarna får resa med Norrtåg till Nordmaling/Hörnefors och sen bussersättning.
    Söker man på sj.se från Umeå så framgår ju tydligt att Norrtåg kör buss, ibland till Hörnefors, ibland till Nordmaling, så Norrtåg verkar också ha planerat färdigt.

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Eller så har SJ faktiskt planerat färdigt trafiken.
    Eftersom de inte på något rimligt sätt kan komma till Umeå så kör de tågen bara till Sundsvall i stället, och den som behöver resa de dagarna får resa med Norrtåg till Nordmaling/Hörnefors och sen bussersättning.
    Jag tycker det verkar som om SJ kör nattåget till Vännäs dessa dagar i alla fall, men är då inte klar över vilken väg. Sedan är ju frågan hur man tar sig vidare från Vännäs dit man egentligen ska, förutom de fåtal som kanske ska till just Vännäs!

Senast redigerat av Per K den 2022-09-12 klockan 23:12:29.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag tycker det verkar som om SJ kör nattåget till Vännäs dessa dagar i alla fall, men är då inte klar över vilken väg. Sedan är ju frågan hur man tar sig vidare från Vännäs dit man egentligen ska, förutom de fåtal som kanske ska till just Vännäs!
    Om man ska till Umeå C så kör SJ (enligt sj.se) anslutande buss på onsdag morgon dit från Vännäs.
    Tåget går (enligt tracker.railit) som 10038 över Gävle-Ockelbo-Ånge-Långsele-Vännäs.

SJK-medlem Jeffs avatar
    Medlem
    feb 2018

Hur pass mycket längre tid skulle det ta att leda om ett SJ Snabbtåg, Örnsköldsvik- Långsele - Vännäs - Umeå C. Räcker 2tim längre restid? Eller är det brist på tåglägen på Stambanan?

SJK-medlem
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jeff Visa inlägg
    Hur pass mycket längre tid skulle det ta att leda om ett SJ Snabbtåg, Örnsköldsvik- Långsele - Vännäs - Umeå C. Räcker 2tim längre restid? Eller är det brist på tåglägen på Stambanan?
    Du menar väl Mellansel, inte Långsele?

SJK-medlem Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag kan inte svara på din fråga, men oavsett hur det är med tillgång på tåglägen på stambanan så skulle rimligen fordon och personal inte räcka till för en kraftig förlängning av restiderna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag kan inte svara på din fråga, men oavsett hur det är med tillgång på tåglägen på stambanan så skulle rimligen fordon och personal inte räcka till för en kraftig förlängning av restiderna.
    Brist på tåglägen är det knappast. Min känsla är att det var betydligt tätare trafik för några årtionden sedan men det är inte baserat på någon faktakoll utan mer hur det känns. Från tydal.nu för innevarande trafikdygn Mellansel till Vännäs: Antal tåg: 23, varav 0 persontåg, 23 godståg och 0 tjänstetåg. Summa för båda riktningarna. Det är ju i snitt knappt ett tåg i varje riktning varannan timme.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Bara körtiden blir ju ca dryga 1,5 h längre, men räknar man sen i vändning i Mellansel, övrig trafik osv så blir det nog betydligt mer

Till Långsele behöver man inte åka, dessutom e det väl banjobb umeå - Gimonäs

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Det största hindret är att även Umeå C är avstängd för banarbete, så tåget skulle inte kunna komma fram dit förrän på måndag.
    Att köra ett snabbtåg som bara kommer till Vännäs låter inte intressant. Den resenär som kan bör ju välja en annan vecka att resa, och övriga får åka nattåg eller Norrtåg + Norrtågs ersättningsbuss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Borde man inte kunna vända snabbtågen i Ö-vik istället för Sundsvall så man kan åka dem så långt som möjligt och att det ändå blir effektivt?

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Limpan Visa inlägg
    Borde man inte kunna vända snabbtågen i Ö-vik istället för Sundsvall så man kan åka dem så långt som möjligt och att det ändå blir effektivt?
    Fast jag antar att SJ har personal stationerad i Umeå som då måste transporteras till och från Örnsköldsvik, plus att man har kanske städning och uppställning över natten i Umeå, som man har svårt att få till i Örnsköldsvik. Ska sen SJ också köra ersättningsbussar till Umeå, delvis parallellt med Norrtågs?
    Detta är väl ganska vanligt numera att SJ inte kör lika mycket ersättningstrafik, i synnerhet om det bara är vissa tåg mitt på dagen som ställs in, och att det finns parallell länstrafik, som ordnar ersättningsbussar.

SJK-medlem
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Fast jag antar att SJ har personal stationerad i Umeå som då måste transporteras till och från Örnsköldsvik, plus att man har kanske städning och uppställning över natten i Umeå, som man har svårt att få till i Örnsköldsvik. Ska sen SJ också köra ersättningsbussar till Umeå, delvis parallellt med Norrtågs?
    Detta är väl ganska vanligt numera att SJ inte kör lika mycket ersättningstrafik, i synnerhet om det bara är vissa tåg mitt på dagen som ställs in, och att det finns parallell länstrafik, som ordnar ersättningsbussar.
    Fast det resonemanget skulle man kunna bemöta med att det är ännu längre för personalen att åka pass Umeå-Sundsvall än Umeå-Ö-vik.

Det kan ju t o m vara så att både tåg och personal får så långa stillestånd i Sundsvall att de lika gärna kunde köra upp till Ö-vik och vända.

SJK-medlem
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Fast det resonemanget skulle man kunna bemöta med att det är ännu längre för personalen att åka pass Umeå-Sundsvall än Umeå-Ö-vik.

Det kan ju t o m vara så att både tåg och personal får så långa stillestånd i Sundsvall att de lika gärna kunde köra upp till Ö-vik och vända.
    Jag har för mig att jag läst att det är personalbyte i Sundsvall för de (ganska få) tåg som SJ kör ända till Umeå. Å andra sidan ser jag att tågen går söderut på morgnar och norrut på kvällar, så det kanske inte är så längre utan att de fortsätter längre ner.
    Eller så är det så att Umeåpersonalen (om den nu finns) har uppmuntrats ta ut semester den här veckan, och annars har de kanske fått överliggningar i Sundsvall (eller annanstans) (och givetvis några passresor hem) och åka på andra sträckor än de brukar.

Det fanns ju flera andra skäl till att det inte säkert är så smidigt att vända i Örnsköldsvik, detta var ett tänkbart.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

det finns bara 2 spår på Ö-vik C. Det finns väl några spår på godsbangården i Arnäsvall och något spår kvar på gamla stationen ? Men det kanske blir opraktiskt ?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •