Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Dagens Smålandsposten (tyvärr enbart pappers- och betalversionen) berättar om resenärer som vid 23-tiden blev avsläppta försenat tåg i Alvesta med löfte om ersättningstrafik mot Kalmar/Karlskrona. Tyvärr misslyckades SJ med att ordna denna ersättningstrafik, men de verkade också ha misslyckats med att informera resenärerna om detta, successivt ordnade de därför i mindre grupper med egen transport allteftersom de gav upp väntan.

    Var det verkligen omöjligt för SJ att underrätta om att ersättningstransport inte kunde ordnas? Eller kände man sig förhindrad att informera om detta eftersom man faktiskt har skyldighet att klara av det?

    Nämnas kan också att hotellet i Alvesta var fullbokat.

    Bristande empati?

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-05-11 klockan 10:26:11.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 634

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Dagens Smålandsposten (tyvärr enbart pappers- och betalversionen) berättar om resenärer som vid 23-tiden blev avsläppta försenat tåg i Alvesta med löfte om ersättningstrafik mot Kalmar/Karlskrona. Tyvärr misslyckades SJ med att ordna denna ersättningstrafik, men de verkade också ha misslyckats med att informera resenärerna om detta.
    Har Smålandsposten sökt SJ och fått någon kommentar?


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Har Smålandsposten sökt SJ och fått någon kommentar?
    "På SJ beklagar man det inträffade och företaget lovar att alla resenärer kommer att ersättas för de extra utlägg som de haft i samband med resan.

    – Det är givetvis beklagligt att det blev som det blev. Vi beställde ersättningstrafik via vår externa leverantör. Men de kunde inte ordna fram någon transport eftersom hela södra Sverige var drabbat av tågstörningar. Tyvärr kom det beskedet inte fram till tåget innan resenärerna steg av i Alvesta, säger Ann-Katrin Backlund vid SJ:s presstjänst.

    – Det blev en miss i kommunikationen och det är sådant som inte ska behöva hända. De som har betala sina taxiresor själva kan skicka in sina kvitton till oss, så ersätter vi dem, fortsätter hon."

    Senast redigerat av Göran Kannerby den 2018-05-11 klockan 10:49:41.

  4. #4
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Jag lyckades hitta artikeln på nätet och det utan betalvägg. Vet ju inte om det lyckas för alla men här är länken:
    http://www.smp.se/alvesta/ett-50-tal...tionen-i-natt/

    SJ uppger att deras entreprenör för ersättningstrafik hade misslyckats att få tag i en buss men det meddelandet kom inte fram till ombordpersonalen på tåget. Så det vanliga om att sådant här inte skall få hända samt att de passagerare som lyckades få tag i taxi skulle få denna ersatt fullt ut.

    Skall också förtydliga att detta hände natten till torsdag.

    Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2018-05-11 klockan 10:27:34. Anledning: Förtydligande

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 133

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Låter ju väldigt besynnerligt att man inte någonstans i hela sydöstra Sverige skulle lyckas få fram en enda normalstor buss och köra Alvesta -Kalmar..... Det var ju dessutom helgdag och många smååkare som kanske normalt kör skolbuss borde haft ledig kapacitet och lust till extrajobb!


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Låter ju väldigt besynnerligt att man inte någonstans i hela sydöstra Sverige skulle lyckas få fram en enda normalstor buss och köra Alvesta -Kalmar..... Det var ju dessutom helgdag och många smååkare som kanske normalt kör skolbuss borde haft ledig kapacitet och lust till extrajobb!
    Detta i kombination med att man sedan misslyckades med att informera resenärerna gör att man undrar om det inte helt enkelt var så att man möjligen misslyckades med första försöket och sedan glömde bort ärendet. Att nå resenärerna på stationen borde inte ha varit så svårt, antingen genom att be Trafikverket om ett utrop eller så bör åtminstone några ha varit nåbara med sms.


  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Jag lyckades hitta artikeln på nätet och det utan betalvägg. Vet ju inte om det lyckas för alla men här är länken:
    http://www.smp.se/alvesta/ett-50-tal...tionen-i-natt/

    SJ uppger att deras entreprenör för ersättningstrafik hade misslyckats att få tag i en buss men det meddelandet kom inte fram till ombordpersonalen på tåget. Så det vanliga om att sådant här inte skall få hända samt att de passagerare som lyckades få tag i taxi skulle få denna ersatt fullt ut.

    Skall också förtydliga att detta hände natten till torsdag.
    Gissar att betalväggen inträder först andra gången man försöker läsa något i Smålandsposten, jag visste dock inte att det var på det sättet.

    Tack för tids-korrigeringen! Jag visste ju att det var så, men tänkte i hastigheten inte på att det kunde missuppfattas.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 634

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Detta i kombination med att man sedan misslyckades med att informera resenärerna gör att man undrar om det inte helt enkelt var så att man möjligen misslyckades med första försöket och sedan glömde bort ärendet. Att nå resenärerna på stationen borde inte ha varit så svårt, antingen genom att be Trafikverket om ett utrop eller så bör åtminstone några ha varit nåbara med sms.
    Hur då "första försöket"? SJ har väl ett företag som ordnar ersättningsbussar, och ett system/rutin för att beställa, har jag läst.

    Angående lediga skolbussar, kör inte många sådana förstärkning för veckosluts och expressbussar en sån här onsdag kväll/helgdagsaftnar och torsdag/helgdagsmorgon?
    Plus att det kördes mycket ersättning i Skåne.
    Det ursäktar dock inte det uteblivna omhändertagandet/informationen.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    269

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Vaddå "inte kom fram till ombordpersonalen?" Rycker man på axlarna och går hem utan att ha fått tag på ombordpersonal? Eller omvänt, går ombordspersonalen hem utan att få ersättningstrafik bekräftad? Det är en nonchalans i det här som är väldigt störande.

    Det borde vara en rutin så att någon personal stannar med strandsatta tills en fysisk buss kommer.


  10. #10
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Hur då "första försöket"? SJ har väl ett företag som ordnar ersättningsbussar, och ett system/rutin för att beställa, har jag läst.

    Angående lediga skolbussar, kör inte många sådana förstärkning för veckosluts och expressbussar en sån här onsdag kväll/helgdagsaftnar och torsdag/helgdagsmorgon?
    Plus att det kördes mycket ersättning i Skåne.
    Det ursäktar dock inte det uteblivna omhändertagandet/informationen.
    SJ beställer all ersättningstrafik med buss och taxi från ett företag inom Björk- och Bybergkoncernen. Dessa i sin tur har kontrakt med ett stort antal bussföretag över hela landet.

    Givetvis finns det bussar över vid midnatt även om det är helg. Problemet brukar vara att få tag i förare. Kör- och vilotidsreglerna för en bussförare är tuffa och lite rufft uttryckt kan man säga att en bussförare inte kan ge sig ut på en sådan här körning om han har gjort ett körpass på dagen rätt - eller är inbokat för ett körpass nästa dag.

    Numera är det också svårare att få tag i förare ur PPP-gruppen eftersom många med D-körkort i dag saknar yrkeskompetensbevis. Om de inte får någon bussägare att ställa upp på detta får de betala ur egen ficka och det rör sig om ett femsiffrigt antal kronor. Dessutom skall beviset förnyas vart femte år.
    PPP-gruppen är en lite skämtsam benämning på sådana som har bussförande som bisyssla och det anses vara särskilt vanligt bland präster, poliser och pappor. Kallades förr även hattgubbaar eftersom de saknade uniformsmössa och i stället använde "civil" huvudbonad.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 634

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Vaddå "inte kom fram till ombordpersonalen?" Rycker man på axlarna och går hem utan att ha fått tag på ombordpersonal? Eller omvänt, går ombordspersonalen hem utan att få ersättningstrafik bekräftad? Det är en nonchalans i det här som är väldigt störande.

    Det borde vara en rutin så att någon personal stannar med strandsatta tills en fysisk buss kommer.
    Kommenterade du något annat inlägg än mitt?

    Dessutom, hade inte anslutningståget redan avgått när resenärerna ankom Alvesta?
    Så vilken ombordare skulle stannat i Alvesta?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 154

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Vaddå "inte kom fram till ombordpersonalen?" Rycker man på axlarna och går hem utan att ha fått tag på ombordpersonal? Eller omvänt, går ombordspersonalen hem utan att få ersättningstrafik bekräftad? Det är en nonchalans i det här som är väldigt störande.

    Det borde vara en rutin så att någon personal stannar med strandsatta tills en fysisk buss kommer.
    Går ombordpersonalen alltid av tåget ihop med resenärerna?


  13. #13
    Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    625

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Kommenterade du något annat inlägg än mitt?

    Dessutom, hade inte anslutningståget redan avgått när resenärerna ankom Alvesta?
    Så vilken ombordare skulle stannat i Alvesta?
    Det var väl mitt inlägg som kommenterades. Som jag förstod det det det ett X 2000-tåg från Stockholm som bara gjorde ett kort uppehåll i Alvesta. Ombordpersonalen hade då fått besked från sin trafikledning att ersättningsbuss var beställd och hade ju inte anledning att betvivla den uppgiften. Först när tåget lämnat Alvesta fick tydligen SJ:s trafikledning besked att beställaren inte kunde få fram en buss.

    Ingen skugga över ombordpersonalen i det här fallet alltså.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    269

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Beställd är ingen bekräftelse. SJ behöver se över sina rutiner.

    Söker man på google ser man att det hänt många gånger förr att bussar inte dykt upp. Om det inte finns rutin för en personal stanna med strandsatta på detta sätt borde man införa detta - vi har ju sett hur bra det fungerar annars.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Staffan Sävenfjord Visa inlägg
    Det var väl mitt inlägg som kommenterades. Som jag förstod det det det ett X 2000-tåg från Stockholm som bara gjorde ett kort uppehåll i Alvesta. Ombordpersonalen hade då fått besked från sin trafikledning att ersättningsbuss var beställd och hade ju inte anledning att betvivla den uppgiften. Först när tåget lämnat Alvesta fick tydligen SJ:s trafikledning besked att beställaren inte kunde få fram en buss.

    Ingen skugga över ombordpersonalen i det här fallet alltså.
    Instämmer! Problemet kan ju därmed i och för sig bottna i att den som (för sent) förmedlade informationen till ombordpersonalen inte insåg att det var för sent för att informationen skulle nå resenärerna. Fast det innebär likväl inte att ärendet kunde avslutas.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    26

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Det var åtminstone resenärer från tre SJ snabbtåg från Stockholm som väntade i Alvesta, eventuellt också från ett fjärde. Efter en tid kom det en taxi som saknade köruppdrag, uppenbarligen hittade inte SJ:s entreprenör alla lediga taxibilar i området, och då var vi några som på egen bekostnad delade på den bilen till Värnamo.

    Informationen på tågen var mycket tydlig: Taxi till "dit och dit och dit" är beställd och väntar vid stationshuset. Det skulle vara intressant att veta hur SJ hade tänkt att lösa situationen om man hade kommit på att man hade en mängd strandsatta personer i Alvesta? Och frågan är vad man ska dra för slutsats av händelsen? Ska man kräva bekräftelse på att vidaretransporten är bokad?

    Det var tur att kvällen bjöd på ett ljuvligt väder.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    209

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Ett uppenbart -- och sorgligt -- misslyckande för SJ. Det förvånar mig varför SJ (eller entreprenören) inte satte igång att ragga taxibilar i södra Sverige för att ordna passagerarnas vidaretransport.


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    11 092

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Ett uppenbart -- och sorgligt -- misslyckande för SJ. Det förvånar mig varför SJ (eller entreprenören) inte satte igång att ragga taxibilar i södra Sverige för att ordna passagerarnas vidaretransport.
    Även om SJ väl, enligt EU-förordningen, hade en skyldighet att ordna vidaretransporten tycker jag den brännande punkten är den uteblivna informationen. Att lämna resenärerna utan transport vidare är illa nog, men att dessutom lura i dem att ersättningstransporten var ordnad är helt under all kritik.

    Hur länge ska man som resenär vänta innan man tar saken i egna händer? Som villkoren är skrivna saknas den uppgiften och man riskerar därmed alltid att bli utan ersättning för utlägg.


  19. #19
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 634

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av HNJ-Håkan Visa inlägg
    Beställd är ingen bekräftelse. SJ behöver se över sina rutiner.

    Söker man på google ser man att det hänt många gånger förr att bussar inte dykt upp. Om det inte finns rutin för en personal stanna med strandsatta på detta sätt borde man införa detta - vi har ju sett hur bra det fungerar annars.
    Du får gärna förtydliga hur du tänker, skall personalen inte säga något alls förrän något (vad exakt?) bekräftats?

    Och skall en ombordare på försenat Malmö-tåg kliva av i Alvesta, och ledsaga de bytande till buss/taxi?
    Vart skall denna person sen ta vägen?

    Det enda jag kan se som rimligt är i första hand utrop på stationen via Trv, och i andra hand (dyrare) att ha bemannat med stationsvärd i bl.a. Alvesta tills sista tåget anlänt.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 442

    Sv: Ett 50-tal tågresenärer strandade på järnvägsstationen i Alvesta i natt

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Även om SJ väl, enligt EU-förordningen, hade en skyldighet att ordna vidaretransporten tycker jag den brännande punkten är den uteblivna informationen. Att lämna resenärerna utan transport vidare är illa nog, men att dessutom lura i dem att ersättningstransporten var ordnad är helt under all kritik.

    Hur länge ska man som resenär vänta innan man tar saken i egna händer? Som villkoren är skrivna saknas den uppgiften och man riskerar därmed alltid att bli utan ersättning för utlägg.
    Som det ser ut i dag med avbemannade stationer och ofta bristfällig rentav förvirrande information lämnas ju resenären alltmer över till att ta egna initiativ. Och då får man nog ta vad det blir och ersätta utgifter. Det måste i sådana fall finnas visst utrymme även för fel beslut bara det är något så när vettigt och rimligt tänkt. Men visst tar men en viss risk med eget beslut men är det någorlunda vettigt kommer man att få rätt i en eventuell process.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •