Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    226

    Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Åkte med 30431 torsdag 10 maj Stockholm - Göteborg.

    Ingen direkt bra start för 30431 som pga. fordonsskada nu fick utgöras av ett vändande tåg från Malmö.
    Sen avgång från Stockholm kl. 12:02 istället för ordinarie 11:16.

    I Källeryd, strax före Herrljunga hade förseningen vuxit till exakt en timme.
    Nu låg också en omledning över Borås, som jag uppfattade informationen, framför oss.
    Skarvspår och låg hastighet, en verklighetsbild i dagens Sverige som beslutfattare borde få uppleva före de uttalar sig i olika media.

    I stället blev det omledning via Öxnered och en ankomst endast 10 minuter sent till Göteborg.
    Frågan är nu hur en timmes försening kunde reduceras till 10 minuter på sträckan Herrljunga – Öxnered – Göteborg?
    Om omledningen från början var planerad över Öxnered så måste det funnit mycket luft i tiderna.
    Om däremot omledningen för 30431 från början var planerad att gå över Borås så bör någon ha varit väldigt kreativ.


  2. #2

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    I stället blev det omledning via Öxnered och en ankomst endast 10 minuter sent till Göteborg.
    Frågan är nu hur en timmes försening kunde reduceras till 10 minuter på sträckan Herrljunga – Öxnered – Göteborg?
    Om omledningen från början var planerad över Öxnered så måste det funnit mycket luft i tiderna.
    Om däremot omledningen för 30431 från början var planerad att gå över Borås så bör någon ha varit väldigt kreativ.
    Det verkar ha funnits gott om tid i körplanen för omledningssträckan. Nedan syns ett utdrag från http://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=30431 som visar delsträckan Skövde–Göteborg. Tiderna till vänster är verkliga och till höger planerade. Av de senare framgår det att det fanns flera långa uppehåll planerade, bland annat i Herljunga och Håkantorp.

    Kod:
    Tpl	Tid	Läge	Plan	Tåg
    G	16:25-	*-10	16:15-	99399
    Or	16:22-	-11	16:11-	99399
    Gbm	16:18-	-11	16:07-	99399
    Agb	16:17-	-12	16:05-	99399
    Sue	16:13-	-10	16:03-	99399
    Bhs	16:10-	-10	16:00-	99399
    Nöe	16:09-	-11	15:58-	99399
    Nol	16:04-	-7	15:57-	99399
    Än	16:02-	-9	15:53-	99399
    Alh	16:00-	-9	15:51-	99399
    Tbn	15:58-	-11	15:47-	99399
    Vpm	15:55-	-11	15:44-	99399
    Veas	15:52-	-12	15:40-	99399
    Thn	15:49-	-13	15:36-	99399
    Öx	15:45-	-13	15:32-	99399
    Öx	15:43-	*-11	15:32-	99358
    Vg	15:38-	-10	15:28-	99358
    Vg	15:30-	*-3	15:27-	99358
    Vag	15:25-	-3	15:22-	99358
    Vag	15:25-	*-8	15:17-	99358
    Gop	15:13-	-7	15:06-	99358
    Gop	15:13-	*-18	14:55-	99358
    Håp	15:05-	-20	14:45-	99358
    Håp	15:05-	*-35	14:30-	99358
    Vaa	15:02-	-35	14:27-	99358
    Ved	14:58-	-36	14:22-	99358
    Ved	14:58-	*-44	14:14-	99358
    Hr	14:51-	-45	14:06-	99358
    Hr	14:44-	*-59	13:45-	99357
    Kä	14:37-	-60	13:37-	99357
    Fby	14:34-	-62	13:32-	99357
    F	14:29-	-62	13:27-	99357
    Ss	14:24-	-62	13:22-	99357
    Rmtp	14:22-	-62	13:20-	99357
    Sk	14:17-	-61	13:16-	99357
    Sk	14:11-	*-57	13:14-	99357

    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    410

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Som David Larsson redan nämnt så var det många uppehåll inplanerat på vägen mellan Herrljunga och Öxnered. I Herrljunga skulle man ha ett uppehåll på 21 minuter men man klarade vändningen på 7 minuter och det krympte förseningen till 45 minuter. I Vedum skulle man enligt plan ha ett uppehåll (förmodligen pga möte) på 8 minuter men detta uppehåll utgick och därför krympte det till 36 minuters försening. I Håkantorp skulle man stå stilla i 15 minuter men även detta uppehåll utgick och därför krympte det till 20 minuters försening. När man ankom Grästorp låg förseningen på 18 minuter och här skulle man enligt plan ha ett uppehåll på 11 minuter men även detta uppehåll utgick och därför krympte det till 7 minuter.

    Vid ankomst till Vargön låg förseningen på 8 minuter och här skulle man enligt plan också ha ett uppehåll på 5 minuter men även detta uppehåll utgick och därför krympte det till 3 minuters försening.

    Vid ankomst till Vänersborg så var man tvungen att stå stilla i 8 minuter och det ökade förseningen till 10 minuter. När man lämnade Öxnered låg förseningen på 13 minuter och slutligen ankom man Göteborg 10 minuter.

    Så om uppehållen på vägen hade blivit som det var planerat så hade man inte ankommit Göteborg bara 10 minuter försent.


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    226

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    I Vänersborg blev det ett "förlängt tågmöte" pga. broöppning och efter Älvängen hamnade vi bakom ett pendeltåg, vilket drog ner hastigheten.
    Hade vi inte hamnat bakom pendeltåget så hade 30431 kanske varit nästan i rätt tid i Göteborg trots utgångsförseningen i Stockholm.
    Dagen som kanske inte började så bra för 30431 slutade ändå bra med till synes glada passagerare, vilket de inte var vid avgång Stockholm!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    189

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Här finns det väl anledning till beröm åt trafikledning och tågpersonal -- alltför ofta handlar ju inläggen här om olika misslyckanden.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    498

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Varför försvann mötena på Herrljunga-Vargön ?
    Var Västtrafiks tåg sena , hölls de kvar eller försvann mötena därför att SJ:s tåg var sent.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    741

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Varför försvann mötena på Herrljunga-Vargön ?
    Var Västtrafiks tåg sena , hölls de kvar eller försvann mötena därför att SJ:s tåg var sent.
    Precis, man kan inte bara titta på ett tåg, utan på helheten.


  8. #8

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Fransson Visa inlägg
    Precis, man kan inte bara titta på ett tåg, utan på helheten.
    Helheten är lite svårare att överblicka nuförtiden utan daglig graf, men jag gör ett försök.

    I Vedum låg möte med 13831, det tåget hann naturligtvis till Herrljunga innan 30431 (99358) avgick därifrån.
    I Håkantorp låg möte med 30438 (99737), mötet skedde i Vedum i stället med 6 minuters merförsening på det tåget.

    Övriga planerade uppehåll har jag inte funnit något mötande tåg för, och det finns heller inga mötande ordinarie tåg den tid som 30431 gick på sträckan.

    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

  9. #9
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Det vi ser ovan är ju ett bra exempel på att tågföringen oftast fungerar bra, men den förutsätter ju att det ges direktiv för hur man ska prioritera på Trafikverket.
    Nu handlar det väl vad jag förstår enbart om SJ-tåg, så då är det ju den prioritering som SJ gör som ska utföras. Oftast så spelar ju små merförseningar inte heller någon roll, samtidigt som en sådan prioritering hjälper upp och motverkar ytterligare försening för ett redan sent tåg. Tyvärr sånt som stelbentheten i regelverket oftast medför.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    498

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Vad 30438 ? Ett omlett X2 ?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    741

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Citat Ursprungligen postat av stefan skoglund Visa inlägg
    Vad 30438 ? Ett omlett X2 ?
    Med stor säkerhet ett omlett 438.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    498

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Och om även 438 har en väl tilltagen vändtid i Herrljunga så lär även de kunna vara i rätt tid efter Källeryd.


  13. #13
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Det vi ser ovan är ju ett bra exempel på att tågföringen oftast fungerar bra, men den förutsätter ju att det ges direktiv för hur man ska prioritera på Trafikverket.
    Nu handlar det väl vad jag förstår enbart om SJ-tåg, så då är det ju den prioritering som SJ gör som ska utföras. Oftast så spelar ju små merförseningar inte heller någon roll, samtidigt som en sådan prioritering hjälper upp och motverkar ytterligare försening för ett redan sent tåg. Tyvärr sånt som stelbentheten i regelverket oftast medför.
    Som om jag skulle ha skrivit det själv. Tackar djupast för "stelbentheten i regelverket".
    När omledda tåg får en tidtabell tycks man inte vilja rucka en endaste minut på ordinarie tåg.
    Har exempel på där tåg 80 till Östersund omletts över Sundsvall, fått inställda möten mellan Sundsvall och Ånge och sedan fått invänta avgångstiden från Ånge i 30 minuter. Varför inte ange avgångstiden från Ånge tidigare men behålla ankomsttiden i Östersund om mötena blir av?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Trolleri med tid eller kreativ tågledning?

    Nu sa de i SVT Väst att det är totalstopp i Grästorp. Eftersom det är banarbete ordinarie väg från 9/5 22:00 till 14/5 enligt Trv blir det väl trångt via Borås. Eller ska man köra via Karlstad?


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •