Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur ser en arbetsdag som förare på Roslagsbanan ut?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Hur ser en arbetsdag som förare på Roslagsbanan ut?

Halloj

Är inne på att söka till Roslagsbanan då jag tycker det verkar som en ganska mysig körning att puttra runt på i Stockholm men är ganska dålig information om hur deras arbetsdagar ser ut så jag tänkte vända mig hit och se om vi har någon gammal eller nuvarande förare som kör för Roslagsbanan som kan berätta lite hur det är att jobba där. Tips på vad man kan tänkas veta är väl lönesteg - scheman - fordonen (driftsäkra? mycket strul? lätthanterliga? svårhanterliga?) växlar man mycket? och lite sånt där småpyssel.

Hojta gärna till om ni känner för det!

Mvh

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: Hur ser en arbetsdag som förare på Roslagsbanan ut?

kanske inte så många härinne som har erfarenhet men har en annan fråga.... är roslagsbanan som vilket annat lokföraryrke som helst? så att man behåller sin lokförarkompetens tänker jag den dagen man ska söka nytt när man jobbat där ett par år.

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

RB har sin egen lokförarutbildning och egna säkerhetsföreskrifter, du måste göra lokförartesterna igen och genomgå en intern lokförarutbildning som är betald. Hälsokraven är något lägre enligt läkaren jag besökte när jag gick tillbaka till de "stora" tågen, de lyder tydligen under kraven för tunnelbana och spårvagn(!). Sist var jag borta i tre år från TTJ-styrda banor och jag har bara behövt förnyad hälsoundersökning samt TTJ-skrivning samt allmän avrostning när jag återvänt.

Jobbet är okej, tågen går långsamt (80) men är tämligen tillförlitliga. Jag upplevde en någon sämre pålitlighet när de renoverats men det är ju ett par år sedan och kan ha fixats (eller så gillade de mig bara inte efter mina år som reparatör). Slutlönen ligger/låg några hundralappar under SJ.

En arbetsdag kunde exempelvis innehålla två varv till Näsbypark, ett varv Ormsta, matrast, ett snabbtågsvarv Österskär och så ytterligare ett Näsbypark, men både innehåll och turlängd varierar naturligtvis. Någon enstaka växling för avställning eller ihopkoppling då och då samt något verkstadståg till Mörby förekom på min grupp. 3-5 varv beroende på arbetstid och turinnehåll.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Kristian Visa inlägg
    RB har sin egen lokförarutbildning och egna säkerhetsföreskrifter, du måste göra lokförartesterna igen och genomgå en intern lokförarutbildning som är betald. Hälsokraven är något lägre enligt läkaren jag besökte när jag gick tillbaka till de "stora" tågen, de lyder tydligen under kraven för tunnelbana och spårvagn(!). Sist var jag borta i tre år från TTJ-styrda banor och jag har bara behövt förnyad hälsoundersökning samt TTJ-skrivning samt allmän avrostning när jag återvänt.

Jobbet är okej, tågen går långsamt (80) men är tämligen tillförlitliga. Jag upplevde en någon sämre pålitlighet när de renoverats men det är ju ett par år sedan och kan ha fixats (eller så gillade de mig bara inte efter mina år som reparatör). Slutlönen ligger/låg några hundralappar under SJ.

En arbetsdag kunde exempelvis innehålla två varv till Näsbypark, ett varv Ormsta, matrast, ett snabbtågsvarv Österskär och så ytterligare ett Näsbypark, men både innehåll och turlängd varierar naturligtvis. Någon enstaka växling för avställning eller ihopkoppling då och då samt något verkstadståg till Mörby förekom på min grupp. 3-5 varv beroende på arbetstid och turinnehåll.
    Hej!

Tack så mycket för svar. Bra information. Hur ingående/svår/krånglig är deras egna föreskrifter utifrån att man har ganska god koll på TTJ och sådant redan? Samt fordonsutbildningen kontra övriga företag om du har något att jämföra med.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag skulle vara mycket tveksam till att som helt nyutbildad förare börja på en sådan bana som Roslagsbanan. Risken är att man snabbt tappar kompetens och blir mindre attraktiv på arbetsmarknaden den dagen man vill köra "stora" tåg! Även om det för närvarande råder stor förarbrist kan läget vara annorlunda om några år. Det allra bästa är ju om de nyutbildade först kan jobba några år på företag som kör varierade fordonstyper och helst "riktiga" tåg alltså lok och vagnar. Och då finns väl bara godsbolag som Greencargo och Hector samt SJ bland persontrafiken som har större antal förare. Sedan tror jag säkert att Roslagsbanejobbet är trevligt och bra på andra sätt. Kan tänka mig att det blir väldigt bra kamratskap då det inte kan vara särskilt många utan man träffas betydligt oftare än på annat håll!

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av lokforareleven Visa inlägg
    Hej!

Tack så mycket för svar. Bra information. Hur ingående/svår/krånglig är deras egna föreskrifter utifrån att man har ganska god koll på TTJ och sådant redan? Samt fordonsutbildningen kontra övriga företag om du har något att jämföra med.
    Inga problem alls, i stort sett samma signaler och tavlor som på nationella nätet men med lite egna regler kring dem, lätt att anpassa sig. Fordonsutbildningens kvalitet vågar jag inte svara på, jag arbetade som reparatör på vagnarna innan och hade redan kunskapen.

Jag är dålig på det här med länkning, men med denna bör du få Tri Järnväg nedladdad:
    https://www.google.se/url?sa=t&sourc...nZiEdjc_zzqTXO

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •