Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: [Tyskland] Kongo II

  1. #1

    [Tyskland] Kongo II

    Hej och välkomna till seriens andra del.


    ------------


    „Kongo-Bahn” är inte den officiella beteckningen för banan som leder norrut från Horrem (vid stambanan Köln - Aachen). Jag vet varken varifrån namnet kommer (en gissning är att det var många med rötter i Afrika som åkte där) eller fram till vilken station namnet gäller. Vi besöker i denna och den kommande delen bara stationerna upp till Bedburg. Detta är i geografisk följd Bergheim, Zieverich, Paffendorf, Glesch och Bedburg. Eller som vi reser Bergheim, Glesch, Zieverich, Paffendorf och Bedburg. Från Bedburg fortsätter resan via Frimmersdorf och Gustorf till Grevenbroich och sedan via Kapellen-Wevelinghoven och Holzheim till Neuss. Sedan december 2017 går inga genomgående tåg utan man måste byta i Bedburg. RB 38 „Erft-Bahn” går sedan dess endast mellan Köln och Bedburg. Operatören är fortfarande DB som insätter dieselmotorvagnar littera 644. Må-fr är det halvtimmestrafik mellan Horrem och Bedburg, annars är det bara timmestrafiken mellan Köln och Bedburg som finns. Tanken är att denna bandel ska moderniseras och elektrifieras för att sedan bli del av Kölns pendeltågsnät.
    Den forna norra delen av RB 38, Bedburg - Düsseldorf, är nu som RB 39 „Düssel-Erft-Bahn” en egen linje. Här går Vias med nya Lint-motorvagnar som har obekväma säten. Resetiden i en rkitning är runt 40 minuter, för timmestrafiken behövs tre omlopp.


    ------------


    Banan Horrem - Bedburg byggdes av Bergheimer Kreisbahn. Bolaget som byggde ett nät i meterspår förstatligades 1 januari 1913. På dagens linje Horrem - Bedburg invigdes persontrafiken till Zieverich 20 februari 1897 och vidare till Bedburg 8 maj samma år. 1903/1904 tillkom en tredje räl. Sedan dess gick godstrafiken på normalspår medan persontrafiken överfördes i samband med att staten tog över till normalspår. Samtidigt med Horrem - Zieverich gick också bandelarna Horrem - Mödrath och Zieverich - Elsdorf Ost i drift, bägge är i dag nerlagda och rivna. Godstrafiken fanns sedan november 1896, detta gäldjade säkert sockerbruket i Elsdorf. Bandelen Mödrath - Horren stängdes till sommartidtabellen 1972 för person- och till 1 oktober 1978 för godstrafiken. Redan till sommartidtabellen 1961 hade persontrafiken Zieverich - Elsdorf Ost stängts, godstrafiken följde sex år senare.
    Med utgångpunkt Bergheim öppnade Kreisbahn 20 augusti 1897 en bana till Rheidt (som bäst förväxlas inte med Rheydt). 1904 tillkom den tredje rälen och förlängningen till Rommerskirchen vid stambanan Köln - Mönchengladbach. 23 maj 1971 slutade persontrafiken och godstrafiken mellan Bergheim och Niederaußem där en brunkolsdagbrott förändrade landskapet.

    1988 fick stationen Bergheim ett nytt läge, tidigare fanns det en ganska trång kurva. 2007 fick vår bana ny ställverksteknik. Bedburg fick nya perrongerna. De övriga stationerna presenterar sig bortsee från detaljer som för trettio år eller ännu längre sedan.


    ------------



    001-KK by Sören Heise, auf Flickr

    1 Köln Hauptbahnhof. Resen för 644 019 började vid andra Rhenstranden, i Deutz. Vi åker med till Bergheim.



    002-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    2 Tågmöte i Bergheim.



    003-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    3 Mot Köln.



    004-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    4 Vy över stationen. Tåget till Bedburg fortsätter.



    005-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    5 Lite senare avgår 644 003, på väg till Köln-Deutz.



    006-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    6 Vi bytte perrongen. Väntkuren står på perrongen där tågen mot norr går.



    007-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    7 Mellan perrongerna och busstationen pågår omfattande arbeten. Där byggs ett nytt köpcentrum med busstation.



    008-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    8 Mot norr.



    009-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    9 Mot syd.



    010-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    10 Bak stationen.



    011-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    11 Gångtunneln.



    012-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    12 Perrongbild.



    013-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    13 Till tågen.



    014-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    14 Det regionala bussbolaget har ett tillfälligt kundcentrum.



    015-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    15 Ortsskylt.



    016-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    16 Huset direkt vid stationen.



    017-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    17 Vid gågatans andra slut lär det finnas en stadsport.



    018-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    18 Vägvisare till Bundesbahn.



    019-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    19 „Es fährt ein Bus nach nirgendwo...”



    020-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    20 Två bussar av Regionalverkehr Köln.



    021-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    21 Vi återvänder till perrongerna.



    022-KBEE by Sören Heise, auf Flickr

    22 Här stod stationshuset (som revs 2017), lite borta från spåren.


    ------------



    023-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    23 Med 644 031 åkte vi till Glesch.



    024-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    24 En 1A-perrong.



    025-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    25 Tåget fortsätter.



    026-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    26 Vy över till Sophienhöhe, till vänster anslutar dagbrottet Hambach.



    027-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    27 Perrong och cyklist.



    028-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    28 Vy in i byn.



    029-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    29 Skylt.



    030-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    30 En väg parallelt med järnvägen.



    031-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    31 Plankorsningen.



    032-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    32 1B (till vänster).



    033-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    33 Plankorsningen. Som ni ser har stationen två perronger, 1A och 1B. Tågen stannar i bägge riktningar bak plankorsningen-



    034-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    34 Där den officiella perrongen slutar.



    035-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    35 Mot norr. Några resenärer väntar på tåget.



    036-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    36 Igen 644 031.
    (Jag kan tillfoga att tågen var både in- och utvändigt i en mycket bra tillstånd - detta är inte vardag i trakterna. Tillsammans med vänliga ombordare blev det en bra dag!)


    ------------



    037-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    37 Och ännu en gång 644 031. Nu i Zieverich.



    038-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    38 En liten spegling.



    039-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    39 Tåget fortsätter.



    040-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    40 Som bild 37, men utan tåg.



    041-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    41 Också Ziverich har 1A och 1B (här).



    042-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    42 Plankorsningen mellan perrongerna.



    043-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    43 Biljettmaskiner med skorsten finns inte alltför ofta.



    044-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    44 Låt oss bta till perrong 1A.



    045-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    45 Tidtabellen.



    046-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    46 Där i kurvan avgick banan till Elsdorf Ost mot vänster från spåret till Bedburg.



    047-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    47 Vår!



    048-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    48 Mot Horrem.



    049-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    49 Tåget kommer. Sex minuters uppehåll var det i Zieverich.



    050-KZI by Sören Heise, auf Flickr

    50 Med 644 032 reser vi till Paffendorf.


    ------------


    Men där ankommer vi i seriens nästa del.

    Viele Grüße
    Sören

    Senast redigerat av Sören Heise den 2018-05-10 klockan 12:51:28.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 889

    Sv: [Tyskland] Kongo II

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg


    033-KGL by Sören Heise, auf Flickr

    33 Plankorsningen. Som ni ser har stationen två perronger, 1A och 1B. Tågen stannar i bägge riktningar bak plankorsningen-
    Det var intressant med bild 33 och de två plattformarna på var sida om vägen, och eftersom det är bommar/vägsignaler så är det bäst att stanna efter korsningen, medan spårvagnar (Nockebybanan) utan vägsignaler har hållplatsen innan korsningen, så att spårvagn och bilar har god sikt och inte blir överraskade.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •