Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: [Tyskland] Kongo I

[Tyskland] Kongo I

Hej!

Det var för länge sedan att jag hade en serie över Tysklands stationer som börjar med Q. Den presenterades inte (eller bara delvist) på svenska. En av stationerna som besöktes då var Quadrath-Ichendorf. Därför att jag ska fortsätta med banan där Quadrath-Ichendorf ligger ska vi först besöka denna station som ligger väst om Köln. Över banans historia kommer jag att berätta i seriens andra del.

------------

Fram till åren omkring 1930 hette stationen endast Ichendorf. Jag tycker att år 1928 var det dags för namnbytet: Då fick vår bana delvist en ny linjeförning med en egen banvall. Tidigare gick banan vid landsvägen. 1928 års stationshus finns fortfarande på plats. När jag kom förbi där igen för några dagar sedan var mitt intryck att stationshuset renoverades.

I samband med omställningen på ny signalteknik blev stationen år 2007 till en hållplats. Den nya perrongen trafikeras på andra sidan av bussar. Bägge ställverk finns kvar: Qf var en enkel tillbyggnad vid stationshuset, Qo står vid plankorsningen i syd. Där var jag endast 23 juli 2015. 26 juli 2014 lämnade jag det direkta stationsområdet inte. Jag blandar ihop bilderna till en promenad.

------------

1 Stationshuset.

2 Utgångar från perrongen.

3 Stationens namn.

4 Wikipedia skriver att hålen finns där sedan Andra världskriget.

5 Perrongbild.

6 Stationsplatsen.

7 Mot gatan.

8 Entrén.

9 Hålet för att titta in fanns år 2015 inte längre.

10 Pendlarparkeringen.

11 Godsmagasinet, antar jag.

12 Mot norr. För godstrafiken till kemifabriken Martinswerk hade banan dit under perioden höst 1983 - sommar 1996 elektrisk drift.

13 Kontraster.

14 En gång till, men som spegling.

15 644 003 som RB 38 till Köln Messe/Deutz. (2018 var fordonet i annat skick.)

16 Mot Horrem.

17 Sandstraße.

18 Qo.

19 Höghuset igen. Till vänster avgår spåret till Martinswerk som gå längre tid parallelt med banan till Bedburg.

20 Mot Horrem. De vita mojängerna tillhör en anläggning som övervakar plankorsningen.

21 Köln-Aachener-Straße är del av landsvägen som passerar Quadrath-Ichendorf. För att komma till stationen tar man Frenser Straße. I föregrunden en Berliner Meilenstein från baksidan.

22 Köln-Aachener-Straße, i bakgrunden Martinswerk. Det här är Quadrath.

23 En översikt över evenemang i byn. Quadrath-Ichendorf är med mera än 14.000 invånare den största stadsdel av Bergheim, större en gamla Bergheim själv.

24 Qo sett från perrongen.

25 Perrongen, med cykelparkering.

------------

Quadrath-Ichendorf. Inte speciellt sevärd, men kontrasten mellan stationshuset och höghuset direkt bredvid gär stationen lite speciellt.
    Banan från Horrem norrut kallas för „Kongo-Bahn”, därför titeln. Den andra delen kommer troligtvis före helgen.

Viele Grüße
    Sören

Senast redigerat av Sören Heise den 2018-05-10 klockan 09:59:26.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •